افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟ آزمون بزرگ حفظ قرآن کریم به صورت سراسری برگزار می‌شود | اعطای مدرک تحصیلی رسمی به حافظان قرآن کریم ارزش کمک به امر ازدواج در اسلام همه آنچه باید درباره سنت دینی قرض‌الحسنه بدانیم اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت اعزامی آستان قدس رضوی در کشور مالزی تعداد زائران اعزامی به حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد
سرخط خبرها

جامعه سعادتمند، جامعه امیدوار

  • کد خبر: ۱۱۴۸۵۶
  • ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
جامعه سعادتمند، جامعه امیدوار
دکتر مهراب صادق‌نیا - عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب

پروژه تولید جامعه خوب، آرمان بازسازی جامعه سعادت‌مند، یا نظریه ایجاد مدینه فاضله، پروژه دشواری است. این دشواری تنها به ضعف «اراده‌ی معطوف به خوب بودن» نزد کنشگران یا به طبیعت پیچیده اخلاق و فضیلت‌مند بر‌نمی‌گردد. اساسا ایده جامعه خوب به یک حالت تحقق‌یافته اشاره ندارد؛ بلکه به یک آرمان ارزشمند و حس امیدواری در‌قبال اهداف و مقاصد اجتماعی مربوط می‌شود.

از این نظر، به‌صورت طبیعی، پروژه تولید یک جامعه خوب، به تحقق یک جامعه امیدوار تبدیل می‌شود و جامعه خوب را باید جامعه‌ای امیدوار تعریف کرد. البته روشن است که امید همواره به شرایطی مقید است و یک جامعه امیدوار ناگزیر است به رویارویی با پیشامد‌های احتمالی و تنگنا‌های پیش‌بینی‌نشده.

حاکمانی که هدف خود را «بهتر‌شدن» جامعه تعریف می‌کنند و شعارشان ساختن یک جامعه فضیلت‌مند است، باید توجه داشته باشند که اصلی‌ترین مسئولیت آن‌ها مقابله با «خوب نبودن» جامعه است.

خوب‌نبودن یعنی نا‌امید بودن، یعنی هیچ نوری را در آینده ندیدن؛ یعنی احساس سرگیجه ناشی از دور خود چرخیدن. آرمان‌گرایی به‌معنای گریز از واقعیت و پناه‌بردن به تفکر خیال‌پردازانه نیست؛ آرمان‌گرایی به‌معنای درگیر‌شدن با واقعیت است.

جامعه خوب، جامعه‌ای نیست که با مشکل روبه‌رو نشود، بلکه جامعه‌ای است که مشکلات و سختی‌ها را به‌مثابه رویداد‌هایی طبیعی در‌نظر می‌گیرد که هر ملت در‌حال گذاری باید آن‌ها را پشت سر بگذارد.

«امید» به شرایط محیطی مشروط است و به حالت کلی جامعه و رفتار حاکمان. نمی‌توان به مردم گفت امیدوار باشید و آن‌ها بگویند چشم! امیدواری زائیده فضیلت‌های صداقت، احترام، اصالت و بزرگ‌منشی موجود در رفتار حاکمان یک ملت است. این فضیلت‌ها کمترین ابزار برای دستیابی به یک جامعه امیدوارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->