به گزارش شهرآرانیوز؛ آیتالله علمالهدی در دیدار با اعضای هیئت مدیره، جمعی از مدیران و خبرنگاران موسسه فرهنگی شهرآرا اظهار کرد خدا را شاکرم که این توفیق برای من حاصل شد تا در محضر چهرههای نورانی فرهنگی و جوانان خوشذوق روزنامه شهرآرا که در عرصه ادبیات خبری به تولید محتوای فرهنگی میپردازند، حضور پیدا کنم و از خداوند متعال میخواهم که توفیق خدمت به اسلام را به همه ما عنایت بفرماید.
ایشان با اشاره به آیه 39 سوره مبارکه احزاب به تشریح شأن نزول این آیه پرداخت و خاطرنشان کرد خداوند: متعال در قرآن کریم میفرماید «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا» و در این آیه شریفه، مقصود از رسالات الله همان اقدامات و فعالیتهای فرهنگی است. این آیه در شأن ماجرای ازدواج زید بن حارثه است که یکی از غلامان حضرت خدیجه (س) بود و از خردسالی در خانه همسر پیامبر (ص) زندگی میکرد و از همان دوران طفولیت پس از اینکه، توسط رسول گرامی اسلام (ص) آزاد شد، مورد تربیت خاص ایشان قرار گرفت تا حدی که مردم، او را زید بن محمد خطاب میکردند و فرزند معنوی پیامبر (ص) به شمار میرفت.
نماینده ولیفقیه در استان خراسان رضوی گفت: ارتباط نزدیک و بیواسطه زید تا سن شانزدهسالگی او ادامه پیدا کرد و در این هنگام، پدر زید او را پیدا کرد و به دنبالش آمد تا وی را نزد قبیله ببرد اما پس از مخالفت زید و ابراز علاقه او برای ماندن در محضر پیامبر اکرم (ص)، حضرت او را پذیرفت و زینب بنت جحش را که دختر عمه پیامبر (ص) بود، به نکاح او درآورد اما دیری نگذشت که در جریان هجرت این زن و شوهر از مکه به مدینه، زید بن حارثه تصمیم گرفت تا به خاطر برخی اختلاف نظرها، همسر خود را که از زنان سرشناس و آبرومند بنیهاشم بود، طلاق دهد.
ایشان ادامه داد: پس از این واقعه، نبی مکرم اسلام (ص) برای اینکه از شدت ضایعه ناشی از طلاق این دو و آسیبی که به آبروی این بانوی جلیله وارد شده بود، کاسته شود و خشم قبیله فروکش کند، زینب بنت جحش را به عقد خود درآورد و این اقدام، باعث شد تا در میان برخی افراد این ظن و گمان ایجاد شود که پیامبر اکرم (ص) با همسر فرزند خود ازدواج کرده است، درحالی که زید بن حارثه فرزند معنوی حضرت بود. در این هنگام هم بود که آیه 39 سوره احزاب نازل شد و در آن پروردگار عالم فرمود «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالاتِ الله وَیَخشَونَهُ وَلَا یَخشَونَ أَحَدًا إِلَّا الله وَ کفَىٰ بِاللَّهِ حَسِیبًا» و تفسیر آیه و تأکید خداوند متعال در این آیه دلالت بر این دارد که هرکس نسبت به تبلیغ شعائر دینی همت داشته باشد، نباید از جوسازی بترسد.
نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فعالیت رسانهای، مسئولیت سنگینی بر دوش فعالان این عرصه است، تصریح کرد: ارتکاب معصیت دوگونه است؛ در نوع اول، فرد براساس شهوات و مطامع نفسانی خود مرتکب گناه میشود که این گناه با استغفار میتواند زمینه آمرزش الهی را در پی داشته باشد اما کوچکترین اشتباه در عرصه رسانه بهمثابه یک اشتباه بزرگ و نابخشودنی است زیرا میتواند جامعهای را به انحراف بکشاند و زمینهساز بروز گناه برای آحاد مردم باشد.
ایشان تصریح کرد که اصالت رسانههای مکتوب به تاریخسازی محتوای خبری آنان است و گفت: برخی بر این باورند که رسانههای مکتوب در برابر رسانههای دیجیتال، فرصت ایده آلی برای عرضاندام و جلب مخاطب ندارند درحالی که رسانههای مکتوب، اسناد جاودان در حافظه تاریخ هستند و اگر رسانه دیجیتال، مسئول موجآفرینی در عصر حاضر است، مسئولیت بیان حقایق در آینده برعهده رسانههای مکتوب است.
آیتالله علمالهدی، روزنامه شهرآرا را یک رسانه با قدمت تاریخی دانست و تصریح کرد: روزنامه شهرآرا یک رسانه ثبتی و تاریخی است و حتماً در آینده، بسیاری از تحولات مشهد براساس شمارگان مختلف این روزنامه سنجیده خواهد شد. مطالبی که در این روزنامه منتشر میشود، اسناد صریح و روشنی از وضعیت مشهد در حال حاضر است و در آینده دوردست، مورداستفاده تاریخ شناسان قرار میگیرد.
نماینده ولیفقیه در استان خراسان رضوی در تشریح سه رسالت راهبردی روزنامه شهرآرا اظهار کرد: نخستین راهبرد روزنامه شهرآرا باید متمرکز بر تبیین خدمات شهرداری برای مردم باشد زیرا شهرداری، خدمتگزارترین نهادی است که مردم با آن در تعامل هستند و تکتک آحاد این جامعه از آغاز صبح تا پایان شب، از مصادیق متعدد خدمترسانیهای شهرداری بهرهمند میشوند. علاوه بر این، شهرآرا باید پیامآور فرهنگ مردمداری برای مسئولان باشد تا هر مدیری که این روزنامه را خواند، بداند که مکلف به خدمت صادقانه است.
ایشان ادامه داد: مسئولیت فرهنگسازی در حوزه شهری یکی دیگر از رسالتهای حیاتی روزنامه شهرآراست زیرا در شرایط کنونی که مسئله سگ گردانی، معضل بیحجابی و بسیاری از آسیبهای اجتماعی و فرهنگی دیگر در این شهر وجود دارد، تکلیف مضاعف بر دوش رسانه شهرآرا بهعنوان خط مقدم جریان فرهنگی است و باید با جریان سازی رسانهای، هویت امام رضا (ع) محور همه فعالیتهای فرهنگی در مشهد باشد و شرایط بهگونهای رقم بخورد که در شهر امام رضا (ع)، فعالیت دینی بهعنوان ارزش و ارتکاب معاصی بهعنوان ضدارزش مطرح باشند.
آیتالله علمالهدی اظهار کرد: اطلاق دو عنوان در مشهدالرضا (ع) از اساس نادرست است؛ یکی اطلاق عنوان گردشگر به مسافران مشهدالرضا (ع) و دیگری شهروند دانستن اهالی مشهد زیرا در شهر امام رضا (ع)، مسافران به توفیق زائر بودن نائل میشوند و شهروندان، مجاوران امام هشتم (ع) هستند. در همین راستا، همه کسانی که در این موسسه فرهنگی فعالیت میکنند، باید نسبت به مسئولیت خود در برابر هویت فرهنگ رضوی آگاه باشند زیرا مالک مشهد، وجود مقدس امام رضا (ع) است.
ایشان در انتها ابراز امیدواری کرد: مشهد، متعلق به همه مردم است و عموم ملت در شهر امام رضا (ع) حقی بر ذمه نهادهای مسئولیتی دارند و به همین خاطر، باید از جناحگرایی بهعنوان یک آفت بزرگ فرهنگی در رسانه شهرآرا پرهیز کرد؛ زیرا شهرآرا رسانه مردم است و باید همه سلیقهها در این رسانه، تریبونی برای بیان نظرات خود داشته باشند.