مصدومیت ۹ نفر در تصادف شبانه در محور نیشابور - مشهد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) ۳۰ مصدوم در پی خروج قطار از ریل در مسیر کرمان _ زرند (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) مأمور پلیس آستانه اشرفیه در درگیری با قاتل مسلح یه شهادت رسید (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) قطار تهران - کرمان از ریل خارج شد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت‌جام خسارت نداشت (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) زلزله تربت جام را لرزاند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۴ شرور تهران با شلیک پلیس دستگیر شدند زلزله تهران را لرزاند | واکنش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به اعلام نشدن زمین لرزه (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) کلثوم اکبری قاتل ۱۱ شوهر در دادگاه | ماجرای قتل‌ها چه بود؟ نوروفیدبک برای چه کسانی مناسب است - 5 متخصص زبده نوروفیدبک قوچان، خنک‌ترین شهر ایران در بامداد امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) غرب استان تهران لرزید (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) تسکین درد‌های معده و روده با این دانه تابستانی استفاده از دم‍پایی در پیاده روی اربعین مناسب نیست هشدار وزارت بهداشت نسبت به مخاطرات تابش مستقیم نور خورشید شرایط دریافت مستمری توسط بازماندگان + نحوه محاسبه میزان مستمری تمامی امتحانات علوم پزشکی دانشگاه آزاد حضوری شد وزیر آموزش و پرورش در مشهد: شهادت حق شهید کاظمی بود و حیف بود که این مقام نصیب او نشود ۷ زائر ایرانی در تصادف ون با تریلی در ناصریه عراق مصدوم شدند (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) ۵۷۰۰ مجروح در جنگ اخیر | وزیر بهداشت خواستار پیگیری بین‌المللی جنایات رژیم صهیونیستی شد شروع اعزام‌های حج عمره از ابتدای شهریور | حضور پررنگ بانوان در لیست زائران وزیر آموزش و پرورش: بازنشستگان ۱۴۰۳ در اولویت پرداخت پاداش قرار دارند | پیگیری قرارداد کار معین معلمان خرید خدمات بیشترین علت نیاز زائران به امدادرسانی در پیاده‌روی اربعین، تصادفات جاده‌ای است پیش‌بینی هواشناسی امروز (۱۶ مرداد ۱۴۰۴) | کاهش نسبی دما در شمال و غرب کشور سازمان هواپیمایی کشوری درباره‌ی تهیه بلیت پرواز‌های اربعین اطلاعیه صادر کرد آیا شیرین‌کننده‌های غذایی، بلوغ را در کودکان تسریع می‌کنند؟ چگونه احساس تشنگی را در پیاده‌روی اربعین کاهش دهیم؟ بهترین زمان مصرف چای سبز برای لاغری چه موقع است؟ خدمات ویژه مجهزترین بیمارستان سیار کشور در عمود ٩٨٩
سرخط خبرها

عفت و حیا مرزبان زندگی سالم

  • کد خبر: ۱۱۵۲۰۱
  • ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
عفت و حیا مرزبان زندگی سالم
غلامرضا بنی‌اسدی - روزنامه‌نگار

قانون شکنی یک چیز است و تظاهر به قانون شکنی و قبح شکنی از پاگذاشتن روی قانون چیز دیگر. گناه یک چیز است و از آن پرچم درست کردن و به دوش کشیدن چیز دیگر. آنچه این روز‌ها درباره حجاب می‌بینیم، از قسم دوم است. نوعی هماوردی آشکار با قانون و شرع است. اگر نخواهیم به زبان شریعت هم سخن بگوییم و حکم فقط ترازوی قانون باشد، باز آنچه در کف جامعه می‌بینیم، قانون شکنی آشکار است.

آنچه چند بچه در شیراز رقم زدند نیز می‌شود مصداق همان سنگی که دیوانه‌ای به چاه می‌اندازد که هزار عاقل نمی‌توانند بیرون آورند. من به حریم خصوصی و حرمت آن باور دارم. کرامت آدمیان را می‌ستایم، اما به «حریم عمومی» و قانون هم معتقدم و برایش حریمی واجب الحرمه قائلم.

برای حفظ این حریم کم هزینه نداده ایم، کم از پا نیفتاده ایم تا شهروندان محترم در کمال آرامش سرپا باشند. این جغرافیای اجتماعی باید محترم بماند. این هم اقتضا می‌کند کسانی که باور دینی هم حتی ندارند، التزام قانونی را رعایت کنند.

همین التزام، پوشش را دارای مرزی خواهد کرد که همه باید بدان پای بند باشیم. بخواهیم یا نخواهیم، بدحجابی تظاهر آشکار دارد و تیغ آخته در برابر قانون است، حتی اگر بسیاری از مرتکبان آن چنین قصدی نداشته باشند که به باور من چنین هم هست. قطعا قصد خیلی از آنان تبرج و تشبه به کافران نیست، قطعا سر عناد با قانون و لجاجت با ارزش‌های جامعه را ندارند، اما عملا در نگاه، به سان پرچم افراشته مخالفت و گاه حتی معاندت تلقی می‌شوند.

اینکه بسیاری از بزرگان دغدغه مندانه برای رعایت حجاب تلاش می‌کنند و به سخن مرزبان حریم می‌شوند، به این معنا نیست که با گناهان و جرایمی، چون دروغ و تهمت و ربا و ریا و اختلاس و ارتشا و... از در صلح درآمده و بر آن چشم پوشیده اند. هرگز کسی قصد ندارد با گفتن و انتقاد از بدحجابی فرصت هجوم به ریا و ربا و اختلاس و فساد‌های بنیان برانداز را بگیرد، بلکه نقد فضای بدحجابی، نقد فضای تعرض به حریم قانون است.

مبارزه قاطع و بی امان با دروغ و اختلاس و ارتشا و ربا و کم کاری و نابلدکاری و اعتمادسوزی و امیدکشی و... مطالبه به حق شرع و قانون و مردم است و باید به جد پیگیری شود، اما این مطالبه آشکار هرگز به معنای تعارض مقابله با حجاب ستیزی و پلشت پوشی و برخورد با سایر جرایم نیست. این‌ها را نباید خلط کرد، بلکه به واقع باید مو را از ماست کشید و در همه ساحت‌ها مرزبان حدود شرعی و قانون بود.

این گونه است که می‌شود با سالم سازی اجتماعی، امید به فردای بهتر را در دل‌ها زنده کرد. با توسعه تعریف عفت در همه حوزه‌ها می‌شود به روز‌های سراسر حلال پیش رو باور داشت. با حیای اجتماعی می‌توان به محفوظ ماندن نهاد زندگی از گزند حوادث اندیشید. برای تحقق این باور و امید به فردای بهتر تلاش کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->