کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟ آزمون بزرگ حفظ قرآن کریم به صورت سراسری برگزار می‌شود | اعطای مدرک تحصیلی رسمی به حافظان قرآن کریم ارزش کمک به امر ازدواج در اسلام همه آنچه باید درباره سنت دینی قرض‌الحسنه بدانیم اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت اعزامی آستان قدس رضوی در کشور مالزی تعداد زائران اعزامی به حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد درباره مهندس عباس آفرنده، طراح گنبد ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد| یادگارفیروزه فام آفرنده جشن‌تکلیف نوجوانان پسر عرب‌زبان در حرم مطهر رضوی برگزار شد (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) هر چه می‌خواهد دل تنگت، نگو! نگاهی به کارکرد اجتماعات دینی در جامعه حضور استادان هنر انقلاب اسلامی در چای خانه حضرت رضا (ع) اعزام بیش از ۱۰ هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد+ جزئیات شریعتی و مفاهمه اجتهاد در اندیشه اسلامی تولیت آستان قدس رضوی در دیدار شهرداران کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌های کشور: جشن‌های دهه کرامت باید مردمی برگزار شود آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار خواهد شد
سرخط خبرها

یک گام تا راه‌اندازی «شورای ملی زیارت»

  • کد خبر: ۱۱۵۳۷۱
  • ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
یک گام تا راه‌اندازی «شورای ملی زیارت»
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی از تصویب ساختار این شورا در کمیسیون فرهنگی دولت خبر داد.

فاطمه رافع | شهرآرانیوز؛ هفدهم دی۱۴۰۰ حرم مطهر رضوی میزبان نشست کارگروه ملی زیارت بود؛ نشستی که پس از دو سال وقفه و با حضور آیت ا... سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان، برگزار می‌شد و حدود سه ماه پس از آن، یعنی بیست وپنجم فروردین امسال هم وزارت کشور در پی ابلاغ مصوبات آخرین نشست این کارگروه، متن پیشنهادی استانداری خراسان رضوی را مبنی بر اصلاح ساختار و ارتقای «کارگروه ملی زیارت» به «شورای ملی زیارت» برای سیر مراحل بررسی و تصویب، به دولت ارائه کرد و حالا حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، در گفتگو با خبرنگار شهرآرا از تصویب این ساختار در کمیسیون فرهنگی دولت خبر می‌دهد و می‌گوید که مرحله بعدی تصویب این ساختار از سوی هیئت وزیران است تا پس از آن این نشست‌ها به صورت منظم به ریاست رئیس جمهور برگزار شود.

کارگروه ملی زیارت کارش را از هشتم آبان ۱۳۸۸ آغاز کرده است تا با توجه به حضور میلیونی زائران در مشهد، راهکار‌هایی برای زیارت آسان و رفع مشکلات این حوزه ارائه کند و دبیرخانه دائمی آن نیز بر عهده استانداری خراسان رضوی است تا امکان جذب اعتبارات و تصمیم گیری در سطح ملی فراهم شود. آخرین نشست این کارگروه دی پارسال و در جریان سفر سرزده رئیس جمهور به مشهد در حرم مطهر رضوی برگزار شد؛ اتفاقی که گنابادی نژاد آن را «رویکرد مؤثر، مثبت و فراگیر آیت ا... رئیسی درباره زیارت» می‌خواند و از نبود چنین رویکردی در دولت‌های پیشین ابراز تأسف می‌کند.

از مصوبات اجرایی تا زیرساختی

نشست پیشین کارگروه ملی زیارت در مشهد به گفته گنابادی نژاد یازدهمین نشست این کارگروه در مدت دوازده سال از زمان آغازبه کارش بود و هفده مصوبه داشت که در قالب چند محور تفکیک می‌شود: «اولین مصوبه، ارتقای کارگروه ملی زیارت به شورای ملی زیارت بود که در این باره فعال برخورد شده است و دیروز هم در نشست کمیسیون فرهنگی دولت این موضوع به تصویب رسید تا پس از آن به تصویب هیئت وزیران برسد.»

از او درباره زمان تصمیم گیری درباره این ساختار در هیئت وزیران می‌پرسیم که این طور پاسخ می‌دهد: نشست‌های هیئت وزیران دو بار در هفته برگزار می‌شود و برای شتاب بخشی به این روند پیگیری لازم را انجام خواهیم داد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی بخش دیگری از مصوبات نشست پیشین کارگروه ملی زیارت را مصوباتی می‌داند که اجرایی است و بار مالی ندارد و می‌افزاید: این مصوبات پیگیری و بیشترشان عملیاتی شده است. از مصوبات این حوزه می‌توان به انتصاب مشاور استاندار در حوزه تسهیل امور زائران حضرت رضا (ع)، فعال شدن سازمان حج و زیارت در خدمت رسانی به زائران و بسیج ظرفیت‌های اقامتی در استان برای ارائه خدمت به زائران اشاره کرد که این موارد اجرایی شده است.

گنابادی نژاد ادامه می‌دهد: وزارت خارجه در حوزه تشکیل کارگروه ویژه تسهیل امور زائران خارجی که ازجمله مصوبات اجرایی است، ورود جدی و فعال داشته است و نماینده وزارتخانه به مشهد سفر کرد و درمجموع رویکرد این دوره وزارت خارجه به این موضوع با همه دوره‌های پیشین متفاوت است.

وی با بیان اینکه محور بعدی مصوبات جلسه پیشین کارگروه در مشهد، مصوباتی بود که نیازمند اختصاص بودجه هستند، اظهار می‌کند: بیش از سه سال در بودجه سالانه یا بودجه زیارت وجود نداشت، یا اگر بود، تخصیص آن صفر یا نزدیک صفر بود، اما در بودجه ۱۴۰۱ ردیف بودجه زیارت به تصویب مجلس رسید و ابلاغ شد و اکنون در دستورکار قرار گرفته است.

بودجه ۲۰۰ میلیاردی برای زیارت

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی رقم بودجه زیارت را بر اساس قانون بودجه امسال ۲۰۰ میلیارد تومان بابت زیرساخت‌های زیارت در حوزه تملک دارایی اعلام و بیان می‌کند: دو اعتبار دیگر نیز به تصویب رسید که یکی بابت دبیرخانه کارگروه زیارت و دیگری در قالب مساعدتی به حوزه معاونت زیارت در الحاقات بودجه ۱۴۰۱ و مصوبات سفر هیئت دولت است.

از زیرساخت‌ها چه خبر؟

گنابادی نژاد با بیان اینکه محور چهارم مصوبات نشست دی ماه کارگروه ملی زیارت در حوزه پروژه‌های زیرساختی است که در این حوزه اتفاقات خوبی رقم خورده است، تصریح می‌کند: تقریبا همه مصوبات مرتبط با زیرساخت‌ها در جریان سفر رئیس جمهور به مشهد در قالب پروژه‌های سفر تصویب، تأیید و برای آن‌ها اعتبار پیش بینی شده و بیشتر پروژه‌های زیرساختی در مرحله پیگیری اقدامات اجرایی است. قطار سریع السیر مشهد-تهران، تأمین هزار دستگاه اتوبوس درون شهری مشهد و خطوط ۳ و ۴ قطارشهری با محوریت حرم مطهر رضوی ازجمله این پروژه هاست.

او پرسش ما درباره برگزاری نشست بعدی کارگروه ملی زیارت را که در ساختار «شورای ملی زیارت» برگزار خواهد شد، این طور پاسخ می‌دهد: رئیس جمهور پیگیر برگزاری جلسه بعدی است، اما قرار است نخستین جلسه پس از تصویب ارتقای کارگروه به شورای ملی زیارت باشد تا از این پس رئیس جمهور در جلسات شورا حضور داشته باشد و نشست‌ها با ریاست ایشان برگزار شود.

گنابادی نژاد ابراز امیدواری می‌کند که ظرف دو هفته آینده موضوع ارتقای کارگروه به شورای ملی زیارت به تصویب هیئت وزیران برسد.

از معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی می‌پرسیم آیا پس از آن زمانی برای برگزاری نشست بعدی نیاز است؟ که می‌گوید: فکر نمی‌کنم. زیرا همه دستورکار‌ها و پیشنهاد‌های ما آماده است و امیدواریم زیاد زمان بر نباشد.

نشست‌های بعدی، بدون درنگ

پیش از این اعلام شده بود این جلسات به صورت فصلی برگزار می‌شود. با توجه به اینکه قرار است رئیس جمهور در این جلسات حضور داشته باشد، آیا این احتمال وجود دارد که به علت مشغله ایشان، برگزاری این جلسات به تأخیر بیفتد؟

گنابادی نژاد در پاسخ می‌گوید: بعید می‌دانم. در مرحله اول باید ارتقای کارگروه به شورای ملی زیارت تصویب شود و پس از برگزاری یکی دو نشست می‌توان درباره این موضوع اظهارنظر کرد. توجه رئیس جمهور به زیارت مهم‌ترین نکته‌ای است که ما را امیدوار می‌کند که برگزاری این جلسات به تأخیر نیفتد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->