آمریکا: قصد اعزام نیرو به اوکراین را نداریم رژه سراسری شناور‌های بسیج دریایی به‌مناسبت روز قدس برگزار می‌شود عمان: ایران می‌تواند نقش موثری در ایجاد آتش‌بس در غزه ایفا کند ​​​​​​​بورل: اتحادیه اروپا بر سر تحریم شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست به توافق رسید وزیران صهیونیست تهدید به ترک کابینه نتانیاهو کردند صحت انتخابات مجلس در تمامی حوزه‌ها تایید شد دریادار تنگسیری: گذشت زمانی که آمریکا و انگلیس بتوانند نفت این ملت را بدزدند آمریکا، خواستار توضیح اسرائیل درباره اسارت خبرنگار الجزیره شد آمریکا به پیروزی پوتین در انتخابات روسیه واکنش نشان داد تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو در میانه تنش‌ها در مورد غزه سازمان ملل: قحطی قریب الوقوع در شمال غزه بحرانی بی‌سابقه است حمله‌های هوایی شدید آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نماینده منتخب مسجدسلیمان در مجلس تغییر کرد + فیلم گوترش: گزارش‌ها درباره ناامنی غذا در غزه تکان دهنده است شهادت مدیر عملیات پلیس نوار غزه پس از هلاکت یک صهیونیست مجلس شهرداری‌ها را مکلف به صدور مجوز حفاری فیبر نوری در معابر کرد آیا مرگ چارلز سوم، پادشاه انگلستان صحت دارد؟ + بیانیه کاخ باکینگهام معاون وزیر کشور: ۲۷ شهرستان در ایام انتخابات ظرفیت بروز ناآرامی را داشت | داعش هم انتخابات را هدف گرفت مرحله دوم انتخابات مجلس ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود نخستین اظهار نظر انتخاباتی ترامپ درباره ایران تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۸۹ حوزه انتخابیه دیگر (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) رئیس‌جمهور: سوداگری در حوزه غذا پذیرفتنی نیست | کسانی که با جان مردم بازی می‌کنند، به قانون سپرده شوند
سرخط خبرها

کرزی نشست اخیر کابل را نشست داخلی طالبان خواند

  • کد خبر: ۱۱۵۸۳۴
  • ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
کرزی نشست اخیر کابل را نشست داخلی طالبان خواند
رییس‌ جمهوری پیشین افغانستان، نشست اخیر «علمای دینی» طالبان با عنوان «نشست بزرگ علمای افغانستان» را نشست داخلی طالبان توصیف کرده و گفت که شرکت کنندگان این نشست، بیش‌تر اعضا و مقامات طالبان بوده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حامد کرزی، رئیس جمهوری سابق افغانستان در گفتگو با العربیه گفت: این اقدام بیشتر یک نشست و گردهم‌آیی بین اعضای طالبان افغانستان بود.

کرزی همچنین نگرانی خود را بابت مسدود شدن دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان ابراز داشت و افزود: خروج اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان از کشور باعث فروپاشی دولت شد. ارتش از بین رفت، پلیس نابود شد و نهادها فروپاشیدند. با این حال، این مساله همچنین باعث شد تا دیگر کشورها و دولت ها فرصت همکاری با ما را پیدا کنند آنهم به همان روشی که خودشان دوست دارند.

وی گفت که او و عبدالله عبدالله در نامه‌ای به طالبان خواستار برگزاری لویه جرگه شده‌ بودند، لویه جرگه‌ای‌ که در آن نمایندگان تمام مردم افغانستان شامل مرد و زن حضور داشته‌ باشند. به گفته او، در جرگه‌ها معمولا تصمیمات مهم از جمله درباره‌ به ‌رسمیت‌شاختن حکومت و تغییرات در قانون اساسی گرفته می‌شود.

این در حالی‌ است که نشست علمای طالبان روز پنج‌شنبه برای سه روز برگزار شد و در نهایت با صدور قطع‌نامه‌ای‌ ۱۱ ماده‌ای و تجدید «بیعت» با ملا هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر طالبان پایان یافت.

حامد کرزی همچنین گفته‌است، تا زمانی که مردم افغانستان حکومت طالبان را می‌پذیرند، نیاز به تقسیم قدرت یا حکومت مشارکتی نیست.

کرزی بازگشت دختران به مدرسه را یکی از راه‌های پذیرش حکومت طالبان از سوی مردم عنوان کرده و افزوده که باید درهای مدارس به روی دختران هرچه زودتر باز شود و افغانستان جایی نباشد که مردم از آن فرار کنند.

او گفته‌است: «طالبان باید این احساس را به وجود آورند که افغانستان متعلق به همه مردم‌ است و حکومت نماینده همه مردم افغانستان است و در مسیری حرکت کند که خواسته‌های مردم برآورده شود.»

کرزی در ادامه گفته‌است که حکومت طالبان باید سیاست‌هایی در جهت خودکفایی و پیشرفت اقتصادی افغانستان در پیش‌ بگیرد تا حس وحدت میان مردم به وجود آید.

به گفته کرزی زنان در همه جوامع اسلامی آموزش می‌بینند و این حق اسلامی زنان است و افغانستان نمی‌تواند استثنا باشد.

به گفته او هیچ حکومتی بدون حضور زنان نمی‌تواند سبب پیشرفت کشور شود.

کرزی که از ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴ رئیس جمهوری افغانستان بود همچنین این مساله را عنوان داشت که تمایلی ندارد بار دیگر رهبری این کشور را به دست بگیرد.

وی ادامه داد: من ۱۴ سال کارم را به عنوان رئیس جمهوری افغانستان انجام دادم و همانطور که قانون اساسی افغانستان می‌گوید، من از طریق انتخابات قدرت را به رئیس جمهوری بعدی منتقل کردم. من برای یکبار دیگر نمی‌خواهم به قدرت برسم.

طالبان افغانستان اخیرا نشستی را با حضور روحانیون برگزار کرد که در جریان آن شرکت کنندگان از جامعه بین الملل خواستند تا دولت کنونی در افغانستان را به رسمیت بشناسد.

برخی از شهروندان افغان نگرانی خود را بابت این گردهم آیی ابراز داشته و گفتند که در این نشست توجهی به مسائل اصلی که افغانستان با آنها دست و پنجه نرم می‌کند، نشده است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->