مهدی بیباک|شهرآرانیوز، یوسف نوری صبح امروز در بیستویکمین اردوی ملی دانشآموزان عشایر پسر در مشهد گفت: عشایر انسانهای صاف و صادقی هستند که هیچگونه اضافهای ندارند. بهگفته رهبر کبیر انقلاب عشایر ذخایر انقلاب اسلامی هستند و به آنها افتخار میکنیم.
وی با اشاره به اینکه در کشور ۹۲ ایل و ۴۵۴ طایفه داریم، ادامه داد: تمام عشایر کشور یک قوم و تولیدکننده هستند که زیر چتر جمهوری اسلامی ایران زندگی میکنند. متأسفانه اکنون جمعیت روستایی و عشایری ما رو به کاهش است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: زندگی شهری جاذبههای کاذبی دارد و وقتی وارد آن میشویم، دوست داریم به زندگی ساده و روستایی خودمان برگردیم؛ بنابراین باید روی این مسئله هم کار کنیم.
نوری خاطرنشان کرد: باید برای همه دانشآموزان و مخصوصا دانشآموزان عشایر فرصت برابر آموزش و تعلیم و تربیت را فراهم کنیم. نباید هیچ دانشآموز عشایری بازمانده و تارک از تحصیل باشد و باید از فضای مجازی در این زمینه استفاده کنیم.
وی با اشاره به تولیدات و محصولات عشایر در سطح کشور نیز گفت: باید محصولات عشایری تجاریسازی شود و بتوانیم بهگونهای تبلیغ کنیم که بهدست مردم برسد.
بهگفته وزیر آموزش و پرورش، باید زمینه حضور مؤثر و نقشآفرین شما دانشآموزان عشایر را در جامعه دانشبنیان برنامهریزی کنیم تا در آینده نقش مؤثری در نظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشید.
چراغ مدارس عشایر در دوران کرونا خاموش نشد
در ادامه این مراسم معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: خوشبختانه با پیگیریهای صورتگرفته در حوزه آموزش عشایر اتفاقات خوبی درحال انجام است.
حکیمزاده با اشاره به اینکه در دوران کرونا اجازه ندادیم چراغ مدارس عشایری خاموش شود، ادامه داد: متأسفانه در مناطق عشایرنشین امکاناتی مانند آزمایشگاه یا کارگاه و... نداریم، بنابراین مجبوریم کیفیت معلمها را در این مناطق و مدارس افزایش دهیم. در این زمینه نیز احیای دانشسرای عشایر در دست اقدام است.
وی تصریح کرد: تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی یک گام روبهجلو است. همچنین باید در زمینه آموزش اولویت را در زمینه رشتههای فنی و حرفهای برای دانشآموزان عشایر در نظر بگیریم.
شوشتری، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، نیز در این مراسم گفت: در این همایش بین افرادی هستیم که همه اهل تولید هستند و این افتحاری برای کشور است. زندگی عشایری باید الگویی برای ما باشد و بتوانیم قسمتی از نیاز خودمان را تولید کنیم.