«بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید طرح یک ایرانی برای لوگوی نوروزی گوگل + عکس
سرخط خبرها

دانلود تصاویر حیرت‌انگیز تلسکوپ «جیمز وب» از یک سحابی و یک سیاره فراخورشیدی

  • کد خبر: ۱۱۶۷۶۲
  • ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
  • ۱
دانلود تصاویر حیرت‌انگیز تلسکوپ «جیمز وب» از یک سحابی و یک سیاره فراخورشیدی
ناسا روز گذشته، سه تصویر تمام‌رنگی خیره‌کننده از تلسکوپ فضایی جیمز وب و داده‌های طیف‌سنجی سیاره‌ای فراخورشیدی را به نمایش گذاشت.
برای دانلود یا دیدن عکس‌ها در اندازه بزرگ‌تر روی آن‌ها کلیک کنید

 

دانلود تصاویر حیرت‌انگیز تلسکوپ «جیمز وب» از یک سحابی و یک سیاره فراخورشیدی
 سحابی شاه‌تخته (کارینا)
سحابی شاه‌تخته یا کارینا: ابری عظیم و درخشان از گاز و غبار که در فاصله‌ی ۷۶۰۰ سال نوری از ما قرار دارد. این سحابی یک بستر ستاره‌ای غول‌پیکر و آشفته است که خاستگاه ستارگان تازه متولدشده‌ای محسوب می‌شود که مواد اطرافشان را تخریب می‌کنند.

 

دانلود تصاویر حیرت‌انگیز تلسکوپ «جیمز وب» از یک سحابی و یک سیاره فراخورشیدی
 
سحابی حلقه جنوبی
سحابی مسحورکننده‌ حلقه جنوبی مانند حلقه‌ی فیروزه‌ای غول‌پیکری در آسمان شب به‌نظر می‌آید و نیم‌سال نوری وسعت دارد. گاز سحابی درواقع درحال انبساط است و با سرعت تقریباً ۱۴٫۵ کیلومتر بر ثانیه از ستاره‌ی دوتایی درحال مرگ در مرکز ساختار دور می‌شود. دو تصویر بالا نما‌های متفاوتی از سحابی را نشان می‌دهند که با دو ابزار جیمز وب گرفته شده‌اند.

 

دانلود تصاویر حیرت‌انگیز تلسکوپ «جیمز وب» از یک سحابی و یک سیاره فراخورشیدی
پنج‌قلوی استفان
اجرام اصلی موجود در تصویر بالا، پنج کهکشانی هستند که در احاطه‌ی مجموعه‌ای رنگارنگ از کهکشان‌ها و ستارگان قرار دارند؛ برخی در کهکشان راه شیری خودمان و بعضی بسیار دورتر. کهکشان واقع در سمت چپ بالای تصویر در پیش‌زمینه و نزدیک‌تر به زمین است؛ اما چهار کهکشان دیگر که تقریباً ۳۰۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارند، به‌طور مکرر به یکدیگر نزدیک می‌شوند.

 

دانلود تصاویر حیرت‌انگیز تلسکوپ «جیمز وب» از یک سحابی و یک سیاره فراخورشیدی
سیاره فراخورشیدی WASP-۹۶ b
جیمز وب توانست طیف رنگی یا تجزیه‌ی نور فیلترشده از اتمسفر سیاره‌ای فراخورشیدی را ثبت کند. این قابلیتی است که هیچ‌کس هنگام ایده‌پردازی درباره‌ی جیمز وب در اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ اصلا فکرش را نمی‌کرد؛ اما تجزیه‌وتحلیل نور ردشده از اتمسفر سیاره‌ها، درحال تبدیل‌شدن به یکی از هیجان‌انگیزترین کار‌هایی است که یک تلسکوپ می‌تواند انجام دهد.

اکنون جیمز وب ممکن است ابزار ارزشمندی در مسیر جستجوی حیات بیگانه باشد. تاکنون، تجزیه‌ی نور ردشده از اتمسفر سیاره‌ها بسیار دشوار بوده است؛ زیرا این اجرام هم کوچک و هم بسیار کم‌نور و هم غرق نور ستارگانی هستند که به دورشان می‌چرخند. بااین‌حال، تلسکوپ جیمز وب با قدرت و دقت بالای خود می‌تواند نور ردشده از لایه‌ی بسیار نازک گاز‌های اطراف یک سیاره‌ی دور را جمع‌آوری کند و این دقیقاً همان کاری است که به‌تازگی انجام داده است. تصویر بالا، طیف رنگی اتمسفر WASP-۹۶ b را نشان می‌دهد؛ سیاره‌ای غول‌پیکر که تقریباً نصف مشتری جرم دارد و عمدتا از گاز تشکیل شده است.

هرچند این سیاره فراخورشیدی احتمالاً میزبان نوع حیات مدنظر ما نیست، اجزای جالبی در اتمسفر خود دارد.  نیکول کولون، اخترفیزیکدان در مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا درجریان رویداد امروز گفت: «آنچه در اینجا می‌بینید، اثر انگشت شیمیایی بخار آب در اتمسفر این سیاره‌ی فراخورشیدی به‌خصوص است.» آب آن مایع نیست؛ اما به احتمال زیاد بخار آب است و نشان می‌دهد که جیمز وب تا چه حد توانایی به‌دست‌آوردن اطلاعات درباره‌ی اتمسفر سیاره‌های فراخورشیدی را دارد. (منبع: زومیت)

برای دانلود همه عکس‌هایی که جیمز وب ثبت کرده، با کیفیت و رزولوشن اصلی، به لینک زیر بروید:

https://webbtelescope.org/resource-gallery/images

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
fdrzad
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
0
1
ممنون بخاطر معرفی سایت عکسها
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->