تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟
سرخط خبرها

گلایه بازنشستگان از تعداد کم شعب و تعهدات ناقص بیمه مکمل درمان

  • کد خبر: ۱۱۹۳۶۹
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
گلایه بازنشستگان از تعداد کم شعب و تعهدات ناقص بیمه مکمل درمان
بیمه‌ای که اگرچه نامش مکمل درمان است و قرار است گرهی از مشکلات بازنشستگان باز کند، در عمل نه‌تن‌ها رفاهی برای شهروندان به همراه ندارد، بلکه به‌دلیل توزیع نامتوازن در دل محلات شهر و مجبور کردن بازنشستگان به رفت‌و‌آمد زیاد، آرامش روانی آن‌ها را نیز برهم زده است.

سیدمهرداد امیرکلالی | شهرآرانیوز؛ «با این شرایط کرونایی و سن بازنشستگی، باید مسیر زیادی را طی کنیم تا به دفاتر برسیم. تعداد دفاتر متناسب با نیاز‌های بازنشستگان در دل محلات شهر نیست و ما برای مراجعه به دفاتر بیمه مکمل، باید مسافت زیادی را طی کنیم.». «چرا شعب نمایندگی بیمه مکمل در سطح مشهد، تعدادشان خیلی اندک است و با محلات شهر متوازن نیست؟»، «چرا بیمه مکمل درمان تامین‌اجتماعی، نسبت‌به سایر بیمه‌های تکمیلی، هزینه‌های درمان پزشکی را دیرتر واریز می‌کند؟»، «این همه سال تامین‌اجتماعی از بیمه شونده پول دریافت کرد، حالا برای بیمه تکمیلی علاوه‌بر اینکه باید پول بدهیم، کلی زمان و هزینه هم باید صرف کنیم تا به دفاتر نمایندگی برسیم. در مشهد بیش از ۱۷۰ محله وجود دارد، چرا نباید در هر محله یک دفتر نمایندگی بیمه مکمل وجود داشته باشد؟»

جملات بالا، تنها بخشی از گله و شکایت‌های بازنشستگان در قالب تماس یا پیامک به شهرآرانیوز درباره بیمه مکمل درمان بازنشستگان تامین‌اجتماعی است؛ بیمه‌ای که اگرچه نامش مکمل درمان است و قرار است گرهی از مشکلات بازنشستگان باز کند، در عمل نه‌تن‌ها رفاهی برای شهروندان به همراه ندارد، بلکه به‌دلیل توزیع نامتوازن در دل محلات شهر و مجبور کردن بازنشستگان به رفت‌و‌آمد زیاد، آرامش روانی آن‌ها را نیز برهم زده است.

برای هر نسخه راه دوری باید برویم

فاطمه خان‌ملکی یکی از شهروندان ساکن در محله سیدی مشهد است که در تماس با شهرآرا از بی‌نظمی و دوری دفاتر پذیرش فاکتور‌های بیمه بازنشستگان گلایه می‌کند. این شهروند می‌گوید: در محله ما دفتر مربوط به بیمه تکمیلی بازنشستگان وجود ندارد. راه دفاتر به محل سکونتم، بسیار دور است. هربار که به پزشک مراجعه می‌کنم، برایم مقدور نیست مدارک را ببرم و تحویل دهم، بنابراین مجبور می‌شوم چندین نسخه روی هم را جمع کنم و یک‌باره مراجعه کنم.
او بیان می‌کند: بیمه مکمل باید به‌صورت آنلاین باشد. اینکه من هزینه نسخه امروزم را چند ماه دیگر دریافت کنم، چه گرهی از کار من باز می‌کند؟

شلوغی دفاتر، سرسام‌آور است

حسین پیرمست، سالمند دیگری است که در محله ۱۷ شهریور ساکن است. این شهروند نیز با ارسال پیامکی، از مشکلات شلوغی دفاتر و بی‌نظمی‌های آن گلایه می‌کند و می‌گوید: در هر بار مراجعه باید دست‌کم یک تا دو ساعت در نوبت انتظار بمانم. با این اوضاع کرونا و شرایط خاص سالمندان، این نوع شلوغی کلافه‌کننده است.

مرتضی صداقت، بازنشسته دیگری است که در بولواررضوی مشهد زندگی می‌کند. این شهروند نیز به مشکلات بازپرداخت و سقف ناقص تعهدات بیمه مکمل درمان اشاره می‌کند و می‌افزاید: بعد از گذشتن از هفت‌خان رستم، نسخه‌ها را که به دفاتر تحویل دادیم، در بهترین حالت دو تا سه ماه بعد، وجهمان واریز می‌شود. البته میزان تعهد بیمه هم بسیار اندک است؛ به‌ویژه باتوجه‌به شرایط سالمندان که اغلب آن‌ها دفعات زیادی به پزشک مراجعه می‌کنند؛ مثلا مبلغ ویزیت و دارو یک عدد معین است و مابه‌التفاوت آن به بازنشستگان قابل پرداخت نیست.

بازنشستگان به نزدیک‌ترین مرکز بیمه مراجعه کنند

رحمت ا... پورموسی، دبیر کانون بازنشستگان خراسان‌رضوی می‌گوید: در سطح مشهد حدود ۱۷ مرکز نمایندگی بیمه مکمل، مستقر است که امور پرداخت هزینه بیمه بازنشستگان را انجام می‌دهند و بازنشستگان باید از طریق سایت www.ekanon.ir مراکز نزدیک محل سکونت خود را پیدا کنند.

یک بام و ۲ هوای محاسبه هزینه

دبیر کانون بازنشستگان خراسان رضوی با اشاره به سقف تعهدات بیمه می‌گوید: مثلا در یک آزمایشگاه، آزمایش خون با تعرفه مصوب دولتی انجام می‌شود، اما در یک آزمایشگاه دیگر، دوبرابر تعرفه دولتی کار انجام می‌گیرد. درنتیجه بیمه مکمل، فرانشیز را کم می‌کند و مبلغی که به بازنشسته می‌دهد، براساس همان تعرفه دولتی است.

پورموسی درباره پرداخت دیرهنگام هزینه درمان به بازنشستگان نیز بیان می‌کند: یکی از موضوعاتی که همیشه به آن اعتراض کرده‌ایم، پرداخت دیرهنگام هزینه‌های درمان بوده است. در تعدادی از موارد که پرداخت‌ها با تاخیر بوده، مقصر سازمان بوده است.

او ادامه می‌دهد: مبلغ حق بیمه ماهیانه از حقوق بازنشستگان کسر می‌شود. سپس این مبالغ باید دراختیار شرکت بیمه‌گذار قرار بگیرد و آن شرکت هم برابر با قرارداد، باید طی ۳۰ تا ۴۵ روز غرامت خسارت فرد بازنشسته را پرداخت کند. اما متاسفانه گاهی‌اوقات می‌بینیم که سازمان تامین‌اجتماعی سه تا چهار ماه، پول از بازنشسته کسر کرده و بیمه مکمل را پرداخت نکرده است.

بیمه تکمیلی پوشش کامل ندارد

دبیر کانون بازنشستگان خراسان رضوی درباره مشکلات بیمه تکمیلی بازنشستگان به خبرنگار ما می‌گوید: قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان را کانون‌عالی بازنشستگان برای کل کشور منعقد می‌کند. کانون بازنشستگان در استان‌ها دخل‌وتصرفی در تعیین بیمه ندارد و اگر از تهران به ما ابلاغ شود، به ثبت‌نام برای بازنشستگان اقدام می‌کنیم.
پورموسی می‌افزاید: بیمه تکمیلی درمان، پوشش کاملی ندارد؛ مثلا هزینه‌های دندان‌پزشکی، ویزیت، عینک، تهیه دارو و لوازم جانبی درمانی را پوشش نمی‌دهد.

او با بیان اینکه به کانون‌عالی بازنشستگان بار‌ها پیشنهاد دادیم که مبلغ بیمه تکمیلی در دو یا سه نرخ برای حقوق متفاوت بازنشستگان تعریف شود، بیان می‌کند: متاسفانه کانون‌عالی موافقت نکرد. دبیر کانون بازنشستگان خراسان‌رضوی ادامه می‌دهد: درحال‌حاضر سازمان، پول را به‌موقع به بیمه مکمل پرداخت می‌کند و بیمه نیز تعهدات را ظرف یک ماه به بیمه‌شدگان پرداخت می‌کند، اما در مواقعی، مشکل سیستمی وجود دارد و گاهی‌اوقات از ۴۵ روز و دو ماه می‌گذرد و اعلام کرده‌ایم که در این مواقع بازنشسته به کانون مراجعه کند تا ما مستقیم پیگیری کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->