مرتضی محمدپور | شهرآرانیوز؛ اگرچه فشارهای اقتصادی در عصر حاضر، تا حد زیادی بر معیشت و زندگی روزمره مردم اثرگذار بوده و به گفته خیران، هزینه تمام شده بارگذاری یک دیگ شله مشهدی برای سفرههای اطعام محرم حدودا پنج برابر شده است، در استمرار آیینهای تکریم حماسه حسینی هیچ تردیدی نیست و مشاغل مرتبط با مراسم عزای حسینی در این عرصه، مسئولیتی حیاتی بر دوش دارند.
شهرآرانیوز در گزارش خود به بررسی مشکلات و چالشهای بازار ظروف پلاستیکی پرداخته است تا راوی وضعیت این صنف به عنوان یکی از مشاغل مرتبط با مراسم عزاداری باشد.
درمیان محصولات پلاستیکی، برخی ظروف متنوع در آیینهای مختلف عزاداری کاربرد بیشتری دارند و مواد غذایی در آنها بسته بندی میشود و به دست عزاداران حسینی میرسد؛ از ظروف تک پرسی، دوپرسی و دلی گرفته تا ظروف سوپ خوری، آش خوری، کاسههای خورش خوری و حتی قاشق و چنگال پلاستیکی در دو نوع پلاستیک شفاف و فوم و در ابعاد مختلف آن که به اقتضای حضور پرشور مردم در مراسم، خرید این محصولات به تعداد زیاد نیز یک ضرورت انکارناشدنی است.
با این حال، نوسان قیمت ها، پرتکرارترین کلیدواژه فروشندگان محصولات پلاستیکی در بولوار شهید قرنی، خیابان شهید مطهری و بولوار شهید دستغیب مشهد است. یکی از این فروشندگان به شهرآرا میگوید: در سال گذشته، قیمت محصولات و ظروف پلاستیکی مخصوص مراسم بیش از پنج بار با افزایش قیمت مواجه شده است.
تولیدکنندگان، افزایش قیمت مواد اولیه را دلیل گران شدن محصولات پلاستیکی عنوان میکنند، اما به عنوان بنکدار این صنف، اطلاع داریم که در موارد متعدد، مواد اولیه این محصولات کاملا تولید داخل است. به طور مثال، لیوانهای کاغذی که در بسته بندیهای صدتایی به قیمت ۱۳۰ هزارتومان به فروش میرسید، هم اکنون ۲۷۰ هزارتومان معامله میشود؛ درحالی که مواد اولیه تولید این لیوانها کاملا داخلی است.
یکی دیگر از فروشندگان لوازم پلاستیکی در بولوار مطهری با اشاره به موجهای سینوسی گرانی ها، به حقیقت قابل تأملی اشاره میکند که برمبنای آن، افزایش قیمت محصولات پلاستیکی در سال اخیر در آستانه ایام جشن ماه شعبان، ماه رمضان، اطعامهای عید قربان و هم اکنون در آستانه فرارسیدن ماه محرم صورت گرفته است. بر این اساس، نظریه افزایش قیمت محصولات پلاستیکی تحت تأثیر گرانی مواد اولیه، موضوعی نیست که به طور تصادفی با مناسبتهای تقویم و ترافیک برگزاری مراسم هم زمان شده باشد.
در این شرایط، ظن سودجویی یک حلقه واسطه در زنجیره تولید و توزیع بیش از پیش قدرت میگیرد؛ زنجیرهای که از کارخانه آغاز میشود و تا بنکداران ادامه مییابد. با این حال، مقایسه نرخ فروش میان بنکداران و خرده فروشان نشان میدهد که تفاوت محسوسی هم میان این دو وجود ندارد و نرخ سود خرده فروشی در محصولات تکی، از هزار ریال فراتر نمیرود که در نتیجه، بنکداران مقصد گرانیهای هماهنگ در بازار محصولات پلاستیکی نیستند.
گفتگو با رئیس اتحادیه فروشندگان ظروف پلاستیکی در این باره نشان میدهد که این تولیدکنندگان هستند که با عنوان افزایش قیمت محصولات اولیه، تولیدات خود را با قیمتی بیشتر به بنکداران عرضه میکنند و این درحالی است که این افزایش قیمت ها، هربار با فرارسیدن یک مناسبت تقویمی در جشن میلاد یا مراسم عزای اهل بیت (ع) هم زمان است.
احمد فکری میافزاید: البته در گرانی ها، عوامل متعددی دخیل هستند که افزایش قیمت محصولات پتروشیمی و محدودشدن خریداران از نظر تعداد و مقدار خرید ازجمله دلایل افزایش قیمتهای اخیر در بازار است. در شرایط فعلی، فروشندگان به دنبال خریدار هستند و به این دلیل که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است، رقابت سنگینی میان فروشندگان ایجاد شده که هر یک از سود خود میکاهد تا خریدار را به سمت خود جذب کند.
رئیس اتحادیه فروشندگان ظروف پلاستیکی تصریح میکند:عمده فروشان و خرده فروشان این بازار، یکی از پایینترین نرخهای سود را در بازارهای صنفی دارند و به ویژه افزایش قیمتی که از سوی تولیدکنندگان مطرح میشود، باعث شده است فروشندگان باز هم ناچار باشند از نرخ سود خود بکاهند.
در این شرایط به نظر میرسد که افزایش قیمت محصولات پلاستیکی هم که به طور مستقیم با سفرههای اطعام در ایام محرم و صفر مرتبط است، علاوه بر سایر مشاغل و اصناف، به تحمیل هزینههای بیشتر بر خیرین بینجامد و اینجاست که سنت حسنه اطعام ساده اهمیت مضاعف مییابد تا، چه سرمایه سرشاری در خدمت آیین عزای سیدالشهدا (ع) قرار داشته باشد و چه کمکهای خرد مردمی جمع شده باشد، با صرفه جویی بتوان برکت حسینی را به سفره آورد و این سنتهای حسنه را استمرار بخشید.