پردیس دانشگاهی خودگردان چیست؟ + جزئیات

  • کد خبر: ۱۱۹۹۵۰
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
پردیس دانشگاهی خودگردان چیست؟ + جزئیات
با توجه به کم بودن اطلاع رسانی پیرامون پردیس های خودگردان ( بین الملل سابق ) سوالات بسیاری برای داوطلبان به وجود می آید که برخی از آن ها بین داوطلبان بسیار پرتکرار هستند . از جمله این سوالات ، نحوه ثبت نام ، شهریه ، هزینه انصراف و ارزش مدرک تحصیلی و... است .

به گزارش شهرآنیوز؛ پردیس‌های خودگردان یا همان پردیس‌های بین الملل شعبه‌هایی از دانشگاه‌های دولتی در ایران هستند که با هدف پذیرش دانشجو در قبال دریافت هزینه تاسیس شده اند. تحصیل در این دانشگاه از دو شیوه مختلف که یکی شرکت در کنکور‌های سازمان سنجش و دیگری شرکت در آزمون اختصاصی پردیس‌های خودگردان است، صورت می‌گیرد که البته هر یک از این دو روش شرایط و ضوابط خود را دارند.

سوالات مختلفی پیرامون شرایط و جزئیات تحصیل در مقاطع مختلف این دانشگاه‌ها برای داوطلبان به وجود می‌آید که به دلیل عدم اطلاع رسانی‌های کافی، بی پاسخ مانده و بعضا بسیاری از داوطلبان فرصت تحصیلی خود را از دست می‌دهند. از این رو در این مقاله به متداول‌ترین سوالات داوطلبان در مورد پردیس‌های خودگردان یا همان بین الملل سابق پاسخ داده شده است.

پردیس خودگردان چیست؟

پردیس خودگردان شعبه‌هایی از دانشگاه‌های دولتی هستند که با هدف پذیرش دانشجو در قبال دریافت شهریه ایجاد می‌شوند. پذیرش دانشجویان به دو طریق آزمون سراسری سازمان سنجش یا آزمون اختصاصی، بر اساس مقررات و آیین‌نامه‌های دانشگاه و با نظارت سازمان سنجش آموزش کشور صورت می‌گیرد.

در واقع تا سال ۹۲ قبولی در دانشگاه‌های پردیس‌های خودگردان بصورت نیمه متمرکز بود. یعنی در ابتدا سه برابر ظرفیت هر رشته محل به مصاحبه دعوت می‌شدند و پس از انجام مصاحبه و به شرط تسلط بر زبان انگلیسی قبولی قطعی شده و می‌توانستند به تحصیل ادامه دهند که از سال ۹۳ این دانشگاه‌ها از نیمه متمرکز به متمرکز تغییر یافتند و قبولی در این دانشگاه‌ها تک مرحله‌ای و صرفا با اعلام سازمان سنجش صورت می‌پذیرفت.

در کل نحوه پذیرش در دانشگاه‌های پردیس خودگردان بر اساس قوانین و ضوابط آیین نامه‌های مربوط به دانشگاه‌ها و تحت نظارت سازمان سنجش کشور از طریق شرکت در کنکور سراسری صورت می‌گیرد که البته توجه داشته باشید که برای تحصیل در برخی از رشته‌های موجود در برخی از پردیس‌های دانشگاهی خودگردان به صورت بدون آزمون برای ورودی مهر و بهمن امکان پذیر است و نیازی به شرکت در کنکور سراسری نخواهد بود.

از شرایط دیگر پذیرش دانشجویان در این دانشگاه‌ها انجام مصاحبه هم بود که در حال حاضر داوطلبان درصورت قبولی در ظرفیت مازاد مصاحبه‌ای انجام نخواهند داد. به استثنای دانشگاه امیر کبیر و دانشگاه صنعتی شریف که همچنان به شرط مصاحبه دانشجو می‌پذیرند.

پاسخ به سوالات متداول در مورد پردیس‌های خودگردان (بین الملل سابق)

یکی از دوره‌هایی که برای تحصیل در کشورمان وجود دارد، پردیس‌های خودگردان است که ممکن است بار‌ها در دفترچه‌های انتخاب رشته با کنکور و بدون کنکور یا اطلاعیه‌ها دیده باشید و سوالات زیادی در مورد تحصیل در آن‌ها به ذهنتان رسیده باشد. در ادامه سوالات احتمالی پیرامون این موضوع را بیان کرده و پاسخی جامع و کامل به آن خواهیم داد:

پردیس خودگردان در ۵ گروه آزمایشی (تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان) ارائه می‌شود؟

دوره پردیس‌های خودگردان در گروه آزمایشی تجربی و البته در رشته‌های تاپ مثل داروسازی و پزشکی و دندانپزشکی و تعدادی از رشته‌های پیراپزشکی ارائه می‌شود. در سایر گروه‌ها می‌شود گفت: در کنکور انسانی هیچ پردیس خودگردانی دانشجو نمی‌گیرد و در کنکور ریاضی هم تنها دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه صنعتی شریف (هنوز شرط مصاحبه برای این دانشگاه برداشته نشده است) در پردیس‌های خودگردانشان دانشجو می‌گیرند.

 انتخاب رشته گروه پزشکی و پیراپزشکی پردیس خودگردان به چه صورت انجام می‌شود؟
این انتخاب رشته همزمان با انتخاب رشته کنکور سراسری انجام می‌شود یعنی در صورتی که داوطلبان کنکور مجاز به انتخاب رشته دوره‌های غیر روزانه شده باشند می‌توانند کد رشته محل‌های مربوط به این دوره را از دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری استخراج کنند و در فرم انتخاب رشته کنکور درج کنند.

شهریه دکتری عمومی (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی) و پیراپزشکی در پردیس خودگردان به چه صورت محاسبه می‌شود و محدوده آن تا چه میزان است؟

شهریه پردیس خودگردان از دو بخش شهریه ثابت و متغیر تشکیل شده که بر اساس مصوبات وزارت علوم و مطابق تصمیمات هیئت امنای دانشگاه‌های مربوط تعیین و از پذیرفته شدگان دریافت می‌شود.

یکی از دغدغه‌های متقاضیان در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری شهریه گروه پزشکی و پیراپزشکی این دوره است که اطلاع از محدوده آن سبب می‌شود داوطلبان با آگاهی بیشتری فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کنند. شهریه دکتری عمومی در پردیس‌های خودگردان به ازای هر ترم ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان و شهریه رشته‌های پیراپزشکی در این دوره تقریبا ۵ تا ۶ میلیون تومان است.


با چه رتبه‌ای می‌توان در رشته پزشکی پردیس‌های خودگردان یا بین الملل قبول شد؟
با یک مثال به پاسخ این سوال می‌پردازیم: آخرین رتبه قبولی روزانه پزشکی منطقه ۲ در سال گذشته دانشگاه شهید بهشتی ۳۰۷ و آخرین رتبه پزشکی پردیس خودگردان این دانشگاه در همان سهمیه ۱۹۱۲ بوده است بنابراین از این مقایسه متوجه می‌شویم که معمولا قبولی پردیس‌های خودگردان راحت‌تر است.


پردیس خودگردان امکانات رفاهی اعم از خوابگاه، غذا، سرویس رفت و آمد و.. در اختیار دانشجو قرار می‌دهند؟
بر اساس مصوبات هیئت امنای دانشگاه، امتیاز ویژه‌ای به دانشجویان پردیس تعلق نمی‌گیرد مگر آنکه در موارد خاصی ضرورت ایجاب کند و دانشگاه این امکانات را در اختیار دانشجویان قرار دهد. امکانات رایگان مخصوص دانشجویان پردیس‌های خودگردان نیستند.

شهریه یک دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به طور میانگین چه مقدار است؟

مشکل بزرگی که اکثر متقاضیان را از انتخاب دانشگاه‌های پردیس خودگردان منع می‌کند شهریه بسیار بالای پردیس‌های بین الملل می‌باشد که واقعا سنگین می‌باشند. به طوریکه مجموع شهریه یک ترم دانشجویان کارشناسی ارشد نزدیک به ۵ میلیون در گروه انسانی و ۷ میلیون در گروه ریاضی و شهریه پردیس خودگردان مقطع دکتری ۵ تا ۱۵ میلیون تومان در هر ترم است. رقم دقیق شهریه را هر سال هیئت امنای هر دانشگاه تعیین و در پورتالرسمی خود اطلاع رسانی می‌کنند.


ارزش مدرک دانشگاه‌های پردیس خودگردان یا بین الملل چگونه است و آیا در مدرک دریافتی، عنوان پردیس ذکر می‌شود؟
مدرک پردیس با امضای ریاست و معاونت آموزشی دانشگاه مربوطه صادر می‌شود و فرمت آن کاملاً مشابه مدارک دوره‌های روزانه است؛ بر اساس شیوه نامه تأسیس پردیس‌های خودگردان در متن مدرک عنوان «پردیس دانشگاهی» به عنوان دانشکده محل تحصیل ذکر می‌شود.


آیا انصراف از پردیس‌های بین الملل با پرداخت هزینه صورت می‌پذیرد؟
مقررات دانشگاه‌ها در مورد انصراف از تحصیل متنوع است به طوریکه اکثر دانشگاه‌ها شهریه ثابت ترم‌های باقی مانده فرد را تحت عنوان هزینه انصراف دریافت می‌کنند؛ بنابراین بهتر است دانشجویان قبل از ثبت نام در پردیس دانشگاه قبولی، مقررات دانشگاه هدف را از سایت مربوطه بررسی کنند.


آیا کلاس‌های دوره پردیس با دوره روزانه یکی است؟
معمولا کلاس‌های پردیس با دوره روزانه جدا است و در محل ساختمان پردیس خودگردان تشکیل می‌شوند. اساتید پردیس همان اساتید دوره روزانه هستند و گروه‌های پردیس نیز توسط گروه‌های علمی روزانه مدیریت می‌شوند. از نظر آموزشی هیچ تفاوتی بین دوره روزانه و پردیس نیست، فقط محل برگزاری کلاس‌ها جداگانه است.

آیا امکان نقل و انتقال از پردیس‌های خودگردان وجود دارد؟

هرگونه انتقال و میهمان شدن از پردیس‌های خودگردان به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های دیگر داخل کشور، ممنوع می‌باشد، اما نقل و انتقال و میهمـان شـدن از یک پردیس به پردیس دیگر در صورت موافقت پردیس مبدأ و مقصد، با رعایت سایر ضوابط واردشده در آیین نامه انتقال مربوط به پردیس‌های خودگردان، مشکلی ندارد.

از آنجایی که تحصیل در پردیس‌های خودگردان در بعضی رشته‌ها و بعضی دانشگاه‌ها بدون کنکور و در بعضی دیگر صرفا از طریق کنکور سراسری ممکن است. البته اگر به دنبال دانشگاه بدون کنکور هستید و نمی‌خواهید هزینه زیادی صرف کنید قطعا ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد، دانشگاه علمی کاربردی دانشگاه پیام نور و یا غیر انتفاعی پیشنهاد بهتری محسوب می‌شوند.

البته نباید از این قضیه غافل شد که پردیس‌های خودگردان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هم دانشجو می‌گیرند. البته اینجا هم اگر با شهریه پردیس‌های خودگردان مشکل دارید ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد را به شما پیشنهاد می‌کنیم

سوالات متداول

۱-  پردیس خودگردان چه نوع دوره‌ای است؟
 پردیس‌های دانشگاهی خودگردان شعبه‌هایی از دانشگاه‌های دولتی در ایران هستند که با هدف پذیرش دانشجو در قبال دریافت هزینه ایجاد می‌شوند برای اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

۲-  آیا در مدرک فارغ التحصیلی فرد، عنوان پردیس خودگردان ذکر می‌شود؟
 مطابق متن مقاله در مدرک فارغ التحصیلی پذیرفته شدگان، عنوان پردیس خودگردان ذکر می‌شود.

۳-  آیا دانشگاه‌های پردیس خودگردان به دانشجویان خوابگاه ارائه می‌کنند؟
 مطابق متن مقاله، به پذیرفته شدگان این دوره خدمات رفاهی از جمله خوابگاه ارائه نمی‌شود برای اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->