آیا امکان پرداخت حق‌بیمه ادوار گذشته برای زنان خانه‌دار وجود دارد؟ یارانه مهرماه ۱۴۰۱ به صورت نقدی واریز می‌شود؟ ۲۰ هزار ثبت نام برای خرید ۱۰۶۰ خودروی خارجی مزایده‌ای تا امروز| ثبت نام در مزایده همچنان ادامه دارد (۱۴ مهرماه ۱۴۰۱) فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش «سایپا» بدون قرعه‌کشی از امروز (۵‌شنبه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۱)+ جدول و لینک ثبت‌نام بدهی آمریکا از مرز ۳۱ تریلیون دلار گذشت پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در آینده|طلا بخریم یا نخریم؟ ماندگاری زائر در مشهد فقط دو روز است | لزوم توجه به ظرفیت گردشگری در خراسان رضوی مهلت شرکت در مزایده خودرو‌های خارجی ۲ روز تمدید شد  لایحه حذف قرارداد‌های موقت کار به مجلس می‌رود؟  اطلاعیه بانک مرکزی برای خرید و فروش اسکناس ارز خبر خوش برای دارندگان واحد‌های صندوق‌های پالایشی‌یکم و دارایکم قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز سه‌شنبه (۱۲ مهرماه ۱۴۰۱) وام ۱۰۰ میلیون تومانی برای مشتریان خوش حساب بانکی + شرایط دریافت وام آیا مراکز معاینه فنی خودرو در روز چهارشنبه (۱۳ مهرماه ۱۴۰۱) باز هستند؟ بررسی وضعیت احتمالی بازار مسکن در شش ماهه دوم سال امروز، آخرین مهلت شرکت در مزایده خودرو‌های خارجی (۱۲ مهرماه ۱۴۰۱) جزئیات مهم از عرضه اولیه جدید بازار سرمایه (۱۲ مهرماه ۱۴۰۱) فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش «ایران‌خودرو» از امروز سه‌شنبه (۱۲ مهرماه ۱۴۰۱) + جدول و لینک ثبت‌نام توقیف شناور ایرانی توسط آذربایجان صحت دارد؟
خبر فوری
ادعای ایران خودرو در ضرر ۴۵ میلیونی در تولید هر خودروی پژو ۲۰۶
مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) گفت: قیمت دستوری باعث شده است بابت هر خودروی ۲۰۶ تیپ٢ دست‌کم ٤٥ میلیون تومان ضرر کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، عادل پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو امروز در نشستی خبری با اعلام اینکه "ما مسئولیت تأمین ۱۰۰ درصد قطعات مورد نیاز ایران خودرو برای تولید و بخشی از قطعات ایساکو برای خدمات پس از فروش را به‌عهده داریم"، گفت: مطابق با دستورات رئیس جمهور، پروژه عبور مستقیم به‌خوبی در ایران خودرو اجرا شده است و به همین دلیل تعداد خودرو‌های ناقص کف پارکینگ از ٨٢هزار دستگاه به زیر ١١هزار دستگاه رسیده است و به‌زودی صفر خواهد شد.

ارزبری هر خودرو چقدر است؟

وی افزود: در زمان حاضر حدود ۱۷۵۰ یورو ارزبری به‌ازای هر خودرو داریم که برای تأمین برخی قطعات از خارج هزینه می‌شود، البته بخشی دیگر از واردات و ارزبری برای تأمین مواد اولیه و آلیاژ‌های خاص است که باید توسط صنایع بالادستی تأمین شود، اما فعلاً از خارج وارد می‌شود، این بخش حدود ٣٥درصد از ارزبری را شامل می‌شود.

این مقام مسئول در ساپکو با اشاره به اینکه ۳۰ تا ۳۵ درصد دیگر نیز مربوط به قطعات الکترونیکی است (نظیر چیپ‌ست‌ها، لامپ و…)، و مابقی ۶۵۰ الی ۷۰۰ یورو مربوط به قطعات های‌تک می‌شود، تصریح کرد: بنابراین یک‌سوم قطعات وابسته به خارج است و در این یک‌سوم نیازمند رسیدن به خودکفایی هستیم.

پیرمحمدی اضافه کرد: قیمت تمام‌شده محصولات به‌دلیل افزایش قیمت مواد اولیه افزایش یافته است، اما در مسیر کاهش ارزبری تلاش‌های بسیاری شده است.

مدیرعامل ساپکو با اعلام اینکه "در دی ماه گذشته ایران خودرو بیش از ۹۰ هزار خودروی ناقص در کف داشت، اما امروز در حال صفر کردن خودرو‌های کف در سایت‌های سراسر کشور هستیم"، اظهار داشت: البته ما در صنعت قطعات الکترونیکی عقب هستیم و اگر بین چین و تایوان بحرانی به وجود بیاید همه صنایع در جهان دچار مشکلات بسیاری می‌شوند، زیرا این ۲ کشور تأمین‌کنندگان بزرگ قطعات الکترونیکی هستند، علاوه بر این ما تحریم‌ها را هم داریم که کارمان را سخت‌تر می‌کند.

در تصادف بهبهان شتاب منفی کافی به ایربگ وارد نشده بود

مدیرعامل ساپکو گفت: رشد اقتصادی حاصل اشتغال است و تعداد شاغلان وقتی در یک کشور بیشتر است رشد اقتصادی نیز افزایش می‌یابد. امروز گوشی‌های تلفن همراه ساخت آلمان دست‌کم ۵۰۰ دلار است که می‌شود ۵ بشکه نفت ما. تولید در آن کشور محصول‌محور است، اما ما خام‌فروشی می‌کنیم، به این ترتیب این محصول نهایی همچون خودرو است که ارزش دارد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که در کشور از محصول نهایی حمایت نشود و خام‌فروشی در اولویت باشد همین می‌شود، مثلاً مواد اولیه با قیمت جهانی در بورس عرضه می‌شود و به‌جای این‌که با قیمت مناسب و آسان به دست تولیدکننده برسد تا محصول نهایی با هزینه کم‌تر تولید شود و قیمت پایین‌تر، گاهی قیمت مواد اولیه در بورس حتی از قیمت جهانی هم بالاتر است.

وی در خصوص کیفیت تولیدات نیز گفت: برنامه‌های کیفی کاملاً در جریان است، اما تا بیاید برای مردم ملموس شود قدری طول می‌کشد. باید مردم در این خصوص قضاوت کنند. ما بر اساس شاخص‌های مؤسسات غیردولتی همچون ISQI صحبت می‌کنیم که مبنای کیفی برای ما هستند.

پیرمحمدی در خصوص سؤالی در خصوص آمار‌های کیفی بعد از تصادف بهبهان نیز گفت: بعضی از خودرو‌هایی که در این تصادف بودند بعد از بررسی‌ها مشخص شد شتاب منفی به‌اندازه کافی به ایربگ وارد نشده بود و البته بعضی هم این‌طور نبود. در حادثه بهبهان یک مؤسسه بی‌طرف بررسی کرد خودرو‌ها را و گزارش‌ها را هم به مراجع مربوطه داد.

پیرمحمدی در خصوص ارزش افزوده افزایش تولید نیز گفت: در شهریور سال ۹۰ پژو ۲۰۶ تیپ٢ حدود ١٣ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت داشت که به‌صورت اقساطی هم به فروش می‌رسید. در این دوران قیمت دلار ۱۱۰۰ تومان بوده است، اما در شهریور سال قبل نرخ دلار ٢٦ هزار تومان بوده است. ورق فولادی در این دوران کیلویی ۵۰۰ تا ۷۰۰ بوده است و در سال ۱۴۰۰ قیمت ورق فولادی ۳۰ برابر شده است.

وی اضافه کرد: قیمت فلزاتی که ما در خودرو مصرف می‌کنیم معادل با بورس فلزات لندن است، قیمت تمام‌شده خودرو قطعاً با این روند بالا می‌رود و حالا تصور کنید قیمت هم دستوری باشد.

در خودروی ۲۰۶ تیپ٢ دست‌کم ٤٥میلیون تومان ضرر کنیم

وی تصریح کرد: تنها رینگ آلومینیومی در هر خودرو که ٤ عدد است حدود ٤٤ کیلوگرم آلومینیوم نیاز دارد که کیلویی ٨٥ هزار تومان است که ٣ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان که با هزینه‌های فرایند ساخت می‌شود حدود ٥ میلیون تومان که با ٥ حلقه لاستیک می‌شود حدود ٨ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ما مجبور شدیم این رینگ را به‌دلیل قیمت بالا حذف کنیم. تأثیر قیمت مواد اولیه در تولید خودرو حدود ۷۰ درصد است و آنالیز قیمت رینگ مشتی نشانه خروار است. در سال ۱۴۰۰ قیمت تمام‌شده پژو ۲۰۶ تیپ٢ بدون ارزش افزوده و سود ١٦٩ میلیون تومان بوده است که ١٢ برابر سال ۹۰ است و در بازار این خودرو ۲۴۰ میلیون تومان قیمت داشت که ١٩ برابر سال ۹۰ بود. قیمت دستوری باعث شده است بابت هر خودروی ۲۰۶ تیپ٢ دست‌کم ٤٥ میلیون تومان ضرر کنیم. اگر اجازه می‌دادند با قیمت واقعی خودرو را بفروشیم باعث افزایش تولید، عرضه و کاهش قیمت می‌شد و نه ما ضرر می‌کردیم و نه مشتریان.

مدیرعامل ساپکو ادامه داد: کدام صنعت را می‌توان سراغ گرفت که نهاده‌های تولید آن ۳۰ برابر شده است، اما محصول نهایی ١٢ برابر که آن را نیز نداده‌اند، این در حالی است که همین خودروی ۲۰۶ تیپ٢ نسبت به سال ۹۰ ارتقاع ایمنی، امکانات و… داشته است.

وی درباره خودرو‌های وارداتی اقتصادی نیز گفت: ساده‌ترین خودرویی که می‌توان با استاندارد‌های صنعت خودرو وارد کشور کرد دست‌کم ٨ هزار دلار قیمت دارد و با محاسبات هزینه‌های حمل، گمرکی و خدمات پس از فروش و شماره‌گذاری، بیمه و ٩ درصد ارزش افزوده بیش از ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد آن هم یک خودروی اقتصادی!

وی گفت: بنگاه اقتصادی که ضرر می‌دهد یا بهره‌وری و مدیریت ندارد یا با قیمت تکلیفی تولید می‌کند، کدام نقش بیشتری دارد؟ من هم مدیریت را قبول دارم هم قیمت‌های دستوری را، اما نقش قیمت‌های دستوری در این ضرر بسیار بیشتر است. اگر ما تولید را رها کنیم بیش از ۶۰ صنعت دیگر هم از تولید بازمی‌مانند. مشتری اصلی فولاد، آلومینیوم و… خودروسازی است.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
عجب
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
0
1
اقا شمایی که دارید ضرر میکنید خب تولید نکنید، ما راضی به ضرر شما نیستیم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
0
0
وای دزدی ازاین بهتر چه بلای سر مردم اوردین نمیدنم ما چرا باید فرعون های شما رو سوار شویم که با همون پول بهترین ماشین هست تولید نکنید در کارخانه گل بگیرید تلفات کنتراست
ابی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
0
1
اصلا تولید نکنید راضی به ضرر شما نیستیم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}