دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: تقویت فرهنگ عمومی راهی برای افزایش هم‌بستگی اجتماعی است فرهنگ عمومی، زیربنای سلامت جامعه است درگذشت «کوئینسی جونز» تهیه‌کننده آثار مایکل جکسون در ۹۱ سالگی تسهیلات تبصره ۱۸ وزارت فرهنگ به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ اکران سیار «آسمان غرب» میلیاردی شد «سعیداسلام‌زاده» مدیر روابط عمومی معاونت هنری شد دلیل تعطیلی برنامه «شیوه» شبکه چهار چه بود؟ نگاهی به مجموعه‌داستان «نیمۀ تاریک ماه» هوشنگ گلشیری نگاهی به ذات سیال «فرهنگ عمومی» و آیین‌نامه‌های بدون ضمانت اجرایی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۳ «دزدان دریایی کارائیب» جدید بدون حضور جانی دپ پیام رئیس انجمن بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان منتشر شد انتشار نسخه مجازی آلبوم عاشقانه «نوازشگر» چرا «سفره ایرانی» کیانوش عیاری پس از ۲۰ سال هنوز اکران نشده است؟ حکایت آبی که صدراعظم نخورد درباره عکاسی تئاتر که پس از ۷ سال به جشنواره رضوان اضافه شد معرفی چند کتاب برای علاقه ­مندان به یادگیری وزن شعر | آراستن طبع موزون
سرخط خبرها

خبرنگاران، جهادگران تبیین در گام دوم انقلاب اسلامی

  • کد خبر: ۱۲۱۰۴۱
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
خبرنگاران، جهادگران تبیین در گام دوم انقلاب اسلامی
ماهان صفایی - روزنامه نگار

هفته بزرگداشت مقام خبرنگار و روز خبرنگار امسال هم زمان شده بود با عاشورای حسینی و ایام سوگواری آل ا.... پس از شهادت شهید صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، هر‌سال در آیین‌های مختلف از فعالان رسانه به‌ ویژه خبرنگاران یاد می‌شود و در مواردی به‌دلیل خدمات و تلاش‌های یک‌ساله آنان از ایشان قدردانی می‌شود. هم زمانی عاشورای حسینی و روز خبرنگار واقعیتی را یادآور می‌شود و آن لزوم دقت و توجه به روایت‌های تاریخی و معنوی از زمان تولید محتوا تا انتشار است.

یادآوری هرساله روایت عاشورای سال ۶۱قمری و تطبیق آن ایام حزن‌انگیز با مسائل روز، حال‌وهوا و خونی تازه بر پیکره ایمان آزادمردان جهان تزریق می‌کند. آنچه امروز به‌عنوان وقایع کربلا در محافل و مجامع مختلف بررسی و به آن توجه می‌شود، نمونه‌ای از جهاد تبیین و اخبار و اطلاعاتی است که جهادگران تبیین یا همان خبرنگاران، به سبک و شیوه‌های مختلف بر اساس واقعیت تولید می‌کنند و در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند.

واقعیت این است که قدمت خبرنگاری کلاسیک به شکل و شیوه امروزی به کمتر از دویست سال می‌رسد. موضوعاتی مانند واقعه کربلا نشان‌دهنده کم‌توجهی یا بی‌توجهی مسلمانان به ثبت جایگاه خبرنگاری در تاریخ بوده است. شاید از یک منظر تاریخ‌نگاران خود را محق و صاحب این انتقال مفهوم و معنا بدانند، ولی کارشناسان و اصحاب رسانه خوب می‌دانند که شیوه بیان محتوا عملا نوعی فعالیت رسانه‌ای دقیق و کامل است.

تیترسازی، بهره‌گیری از خلاصه خبر مناسب، شیوه بیان خبر، تولید محتوا و پرداختن به موضوع‌های متنوع این واقعه بی‌نظیر، به‌گونه‌ای که پس از ۱۴۰۰سال همچنان زنده و پویا و به‌روز است و در همه دوره‌های تاریخ سلیقه‌های مختلف را به خود جلب و جذب کرده است، در کنار همه معجزات حرکت تمدن‌ساز امام‌حسین (ع) و یارانش، اهمیتی ویژه داشته است و دارد. سیره امام‌سجاد (ع) و حضرت‌زینب (س) به‌عنوان دو شخصیت برجسته پس از واقعه کربلا، گویاترین روش اطلاع‌رسانی در ثبت و ضبط وقایع عاشورای سال۶۱ بوده است.

خبرنگاری در دنیای امروز که بیشتر مردم خبرنگار و روایت‌کننده، تحلیل‌کننده و انتشاردهنده محتوا هستند و رسانه‌ها مثل نقل‌ونبات و چندین برابر مخاطبان در دسترس هستند و به بیان بهتر، هر تولیدکننده و انتشاردهنده محتوا با چندین رسانه احاطه شده، هنری است که در تبیین روایت‌ها نقشی کلیدی دارد و باید بتواند با ارتقای دانش یک سروگردن بالاتر از بقیه مردم ظهور و بروز کند. اینجاست که لزوم جهاد تبیین در فضای گام دوم انقلاب اسلامی روشن می‌شود.

خبرنگاران امانت‌دارانی هستند که خودشان در تولید سوژه دخالت نمی‌کنند، ولی از زمان سوژه‌یابی و پردازش به موضوع، سوژه را مانند فرزند خودشان می‌دانند و رسالت مهم اطلاع‌رسانی را به‌نفع جامعه و مخاطبان به‌دوش می‌کشند. گرامی می‌داریم یاد و خاطره شهید محمود صارمی و شهدای خبرنگار طول تاریخ را که در مسیر روشنگری، شفاف‌سازی و جهاد تبیین، آزادگی و شرافت را سرلوحه کارشان قرار دادند. هفته بزرگداشت مقام خبرنگار را به همه همکاران عزیز و گرامی‌ام و همه مخاطبان خبر و اطلاع‌رسانی تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم سجادگونه و زینب‌وار در مسیر تولید و انتشار خبر گام بردارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->