محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ «۵۰ درصد تخفیف»، «۷۰ درصد تخفیف به دلیل آخر فصل»، «تخفیف پوشاک تک سایز تا ۸۰ درصد»؛ اینها بخشی از تبلیغات این روزهای بازار پوشاک مشهد است؛ تخفیفهایی که فروشندگان سعی دارند با آنها شهروندان را متقاعد کنند که خرید از فروشگاه آنها صرفه اقتصادی دارد. اما آیا این تخفیفها واقعی و به نفع خریدار است یا صرفا ترفندی برای فروش بیشتر کالا به مردم و پوششی برای گران فروشی است؟ این تخفیفها درحالی تبلیغ میشود که براساس قانون صنفی، سقف سود مجاز فروش پوشاک ۲۰ درصد است. تخلفهای صورت گرفته در بازار پوشاک منحصر به این مسئله نمیشود.
بعضی از فروشگاهها برای برخورداری از تخفیف، شروطی را پیش پای مشتریان میگذارند تا از این طریق، حاشیه سود خود را افزایش دهند. به عنوان نمونه، مبلغ خرید از فروشگاه باید به رقم مشخصی برسد تا تخفیف اعلام شده شامل خریدار شود، مثلا باید یک میلیون تومان خرید کنید تا ۳۵ درصد تخفیف بگیرید. برخی فروشگاهها پا را فراتر نهاده اند و خرید یک کالا را مشروط به خرید اقلام دیگر میکنند.
بروز چنین تخلفاتی سبب شد بازرسان صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف، در قالب بازرسیهای مستمری که از بازار توسط فرمانداری مشهد صورت میگیرد، به برخی فروشگاههای عرضه پوشاک سر بزنند و فعالیت آنها را رصد کنند.
در اولین بازرسی وارد یک فروشگاه زنجیرهای بزرگ میشویم. برگههایی که روی آن، درباره تخفیفهای ۵۰ تا ۷۰ درصدی نوشته شده، توجه هر فردی را که وارد فروشگاه میشود، جلب میکند. در این فروشگاه اعلام شده است که اگر خریداران دو عدد پوشاک یا کالای دیگری را همراه با کالای اصلی خریداری کنند، تا ۷۰ درصد مشمول تخفیف میشوند. برای نمونه، این فروشگاه قیمت یک کلاه آفتابی را ۷۵۰ هزار تومان اعلام کرده است، اما اگر دو کالای دیگر همراه آن خریداری کنید، این کلاه آفتابی را به قیمت ۲۵۰ هزارتومان به شما میفروشند!
چنین تبلیغاتی سبب میشود امید جلیلی، رئیس شعبه ویژه گشت سیار تعزیرات حکومتی خراسان رضوی، از فروشنده فاکتور خرید کالاهایش را مطالبه کند. وقتی فروشنده فاکتور کالا را ارائه میکند، قاضی جلیلی با اشاره به فاکتورها میگوید: سودی که روی دو کالای دیگر کشیده اید به حدی زیاد است که در عمل نه تنها تخفیفی به مردم نمیدهید، بلکه این کار، پوششی برای گران فروشی شده است.
در ادامه، بازرسان، فاکتور دیگر کالاهایی را که این فروشگاه عرضه میکند، بررسی میکنند و مشخص میشود که در همه کالاهای عرضه شده، تخلف گران فروشی در قالب تخفیف صورت گرفته است. درنهایت رئیس شعبه ویژه گشت سیار تعزیرات حکومتی، حکم به پلمب فروشگاه مورد نظر میدهد.
همراه با تیم بازرسی به چند فروشگاه دیگر که مدعی تخفیف در عرضه پوشاک هستند، سر میزنیم. هرچند میزان تخلفهای صورت گرفته ازسوی آنها کمتر از فروشگاه اولی است، استفاده از تخفیفهای واهی برای فروش بیشتر، محرز شده و برای این واحدهای متخلف، پرونده تشکیل میشود.
بعد از پایان بازرسیها برای پیگیری وضعیت فروشگاهی که پلمب شده است، با رئیس شعبه ویژه گشت سیار تعزیرات حکومتی خراسان رضوی تماس میگیریم. جلیلی با بیان اینکه این فروشگاه زنجیرهای پوشاک به دلیل گران فروشی و تخفیفهای دروغین ۱۰ روز پلمب شد، میافزاید: این فروشگاه به دلیل تخلفهای صورت گرفته به پرداخت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان جریمه محکوم شد.
وی تأکید میکند: برخی از فروشگاهها در قالب تخفیف غیر واقعی، سعی در فریب مردم دارند. این فروشگاهها قیمت اعلامی را بسیار بیشتر از قیمت واقعی کالا اعلام میکنند، سپس با اعمال تخفیف دروغین، باز هم کالا را گرانتر از قیمت واقعی به مردم میفروشند. چنین اقداماتی تخلف محسوب میشود و با هر فروشگاهی که چنین کاری انجام دهد، برخورد میشود.
برای پیگیری بیشتر ماجرای تخفیفهای دروغین با نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک مشهد تماس میگیریم و نظر او را جویا میشویم. محسن مرادی با بیان اینکه حداکثر سود مجاز برای فروش پوشاک ۲۰ درصد است، میگوید: برخی فروشگاههایی که مدعی هستند کالای خارجی و برند میفروشند، اجناسشان ایرانی است و فقط مارک خارجی روی آنها نصب شده است.
او در ادامه توضیح میدهد: با دلار نزدیک ۳۰ هزارتومان، واردات پوشاک صرفه اقتصادی ندارد. ضمن اینکه واردات از مجاری قانونی هم ممنوع است. در چنین شرایطی، بعضی افراد اقدام به واردات نمونه پوشاک خارجی کرده، در ایران مشابه آن را تولید میکنند و با نصب برند مربوطه، به اسم کالای خارجی با سودهای گزاف به شهروندان میفروشند.
مرادی بیان میکند: شهروندان نباید فریب تبلیغات تخفیف ۸۰ درصد پوشاک را بخورند، زیرا با واقعیت تطابق ندارد و پوششی برای گران فروشی است.