نتیجه بازی استقلال و شمس آذر در لیگ برتر(۳۱ فروردین ۱۴۰۳)+ ویدیو گل‌ها| بازگشت به صدر ویدیو خلاصه بازی استقلال و شمس آذر قزوین(۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پخش زنده بازی النصر و الفیحا در لیگ عربستان (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین پخش زنده بازی استقلال و شمس آذر در لیگ برتر (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین یونس امامی به پاریس رسید | چهارمین سهمیه المپیک‌ برای کشتی آزاد ایران سورپرایز زنوزی برای هواداران تراکتور و استقلال| استراماچونی در تبریز؟ پخش زنده بازی تراکتور و نساجی در لیگ برتر (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین حمله سرپرست هوادار به سرپرست پیکان| جنجال دقیقه نودی در نبردتهرانی‌ها شمسایی: تیم‌های کوچک آسیا بزرگ شده‌اند هشدار برای شاگردان شمسایی| قهرمانی آسان نیست نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برگشت لیورپول و آتلانتا در یورولیگ| جام‌ها پر! نتیجه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان+ ویدیو گل‌ها(۳۰ فروردین ۱۴۰۳)| صدر سرخ شد ویدیو خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان(۳۰ فروردین ۱۴۰۳) بازکردن گچ دست بیرانوند عقب افتاد پخش زنده بازی صنعت نفت و پرسپولیس در لیگ برتر (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معرفی رقبای کشتی‌گیران ایرانی برای المپیکی شدن تاریخ و ساعت بازی نساجی و تراکتور در لیگ برتر | جدال بحران زده‌ها استقبال خوب هواداران از بازی استقلال گل‌محمدی – تراکتور رسماً کنسل شد مشهد به دنبال میزبانی مسابقات کشوری بازوبند پهلوانی + ویدیو نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال ایران و افغانستان (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) | شمسایی جام ملت‌ها را با برد شروع کرد
سرخط خبرها

ردیف خاص دهکده المپیک

  • کد خبر: ۱۲۲۴۰
  • ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۲
  • ۱
ردیف خاص دهکده المپیک
بودجه مجموعه ثامن‌الائمه مشهد در ردیف بودجه سال ۹۹ افزایش یافته، اما دغدغه کارا بودن آن همچنان باقی است
مرتضی اخوان - لایحه بودجه سال آینده با نگاه دوساله به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده و در میان آن، نگاه ویژه دولت به اعتبار تخصیص‌یافته به دهکده المپیک ثامن‌الائمه مشهد نکته‌ای حائز اهمیت برای جامعه ورزش استان است. بر اساس این لایحه، ردیف بودجه پنج‌میلیاردی برای مجموعه ثامن‌الائمه در سال ۹۹ در نظر گرفته شده است، بودجه‌ای که طبق پیش‌بینی دولت، در سال ۱۴۰۰ هم همین میزان خواهد بود. به عبارتی، یعنی طی ۲ سال، ۱۰ میلیارد بودجه به پروژه تکمیل دهکده المپیک ثامن‌الائمه اختصاص یافته است. نکته جالب توجه آن است که در شرایطی که مشکلات اقتصادی دامان پروژه‌های مختلف ورزشی را گرفته و روند تکمیل و ساخت بسیاری از پروژه‌ها و ابنیه ورزشی استان بسیار کند و فرسایشی شده، تنها مجموعه ورزشی ثامن‌الائمه مشهد با افزایش بودجه روبه‌رو شده است. اما آنکه این بودجه قرار است در کجای این مجموعه هزینه شود و سرنوشت نامعلوم کدام پروژه این دهکده مشخص می‌شود، سؤالی است که امروز ذهن اهالی ورزش استان را درگیر کرده است.

یک دهکده، یک فوتبال
مجموعه ورزشی ثامن‌الائمه مشهد قرار بود در چشم‌اندازی رؤیاپردازانه به دهکده المپیکی شهر بدل شود، دهکده‌ای که رشته‌های مختلف ورزشی در آن صاحب خانه‌ای برای مسابقات ورزشکارانشان باشند، چشم‌اندازی رؤیاپردازانه که از همان ابتدا مشخص بود بیشتر در قالب فوتبال، برای اهالی ورزش استان خلاصه می‌شود. با وجود این، ورزشگاه ثامن‌الائمه هم که باز قرار بود در ۲ فاز از ورزشگاه فوتبال سی‌هزارنفری به بنایی هفتادهزارتایی برای عاشقان فوتبال مشهد بدل شود، تکمیل نشد تا فوتبال‌دوستان مشهدی با طی مسافتی طولانی از داخل شهر تا ورزشگاه ثامن به تماشای فوتبال تیم‌های شهر بنشینند. مجموعه ورزشی ثامن امروز در ۴ بخش اصلی درگیر بازسازی یا تکمیل ساخت‌وساز است: تکمیل ورزشگاه اصلی، ساخت زمین چمن تمرینی، تکمیل رینگ گاز ثامن و سالن شش‌هزارنفری. با این همه، به نظر می‌رسد بودجه تخصیص‌یافته از سوی دولت به این مجموعه در سال ۹۹ قرار است باز هم صرف فوتبال شود و بخش‌های دیگر از آن بهره‌ای نمی‌برند.

کارگاه ثامن در مسیر تکمیل
گفته می‌شود پروژه‌های فعال در دهکده ثامن قرار است ظرف بازه‌های زمانی مشخصی به پایان راه خود برسند، اما آنچه مشهود است شرایط نابسامان ثامن است، دهکده‌ای که حالا به مخروبه‌ای تبدیل شده که فایده‌ای برای ورزش استان ندارد و بیشتر چاه پولی است که بودجه‌های ورزش را به بهانه فرایند تکمیل می‌بلعد. فرزاد آقابیگی، رئیس اداره فنی و مهندسی اداره‌کل ورزش و جوانان استان، درباره روند پروژه‌های در دست انجام این مجموعه گفت: «سالن شش‌هزارنفری در مسیر خوبی قرار دارد و خوشبختانه این پروژه چیزی حدود ۶۵ درصد پیشرفت داشته است. پیمانکار این پروژه سازمان همیاری‌هاست و هدف‌گذاری دوستان رساندن پروژه تا پایان سال آینده است.» وی اظهار کرد: «رینگ گاز مجموعه تمام شده و بعد از تأیید شرکت گاز ظرف یک هفته، گاز وارد رینگ می‌شود. در مورد چمن تمرینی هم کار‌ها انجام شده و در اسفندماه که فصل مناسبی، چمن کاشته می‌شود.» آقابیگی تصریح کرد: «بودجه‌ای که دولت برای مجموعه ثامن در سال آتی در نظر گرفته مربوط به ورزشگاه است که نصب صندلی‌ها، اصلاح دکل‌های نوری، نصب دوربین‌های مداربسته، گیت‌های ورودی و خروجی و ... در فرایند تکمیل باید انجام شود.» وی خاطرنشان کرد: «این بودجه برای تکمیل ورزشگاه هنوز کم است و باید از محل‌های دیگر اعتبار لازم تأمین شود.»

بودجه و مسئله پیمانکار‌های فراری
امیر زارعی، معاون ورزشی مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی، درباره بودجه ثامن و زمان نهایی به بهره‌برداری رسیدن آن گفت: «قرار است تا اول اسفند ورزشگاه به بهره‌برداری برسد. مسئله اصلی ما تیم شهرخودرو است که شورای تأمین دستور داده است باید بازی‌های این تیم هرچه سریع‌تر به ورزشگاه ثامن منتقل شود.» وی افزود: «اما بدانید تکمیل ورزشگاه ثامن به چیزی بالغ بر ۱۰ تا ۱۲ میلیارد اعتبار نیاز دارد.» زارعی اظهار کرد: «خیلی از پیمانکاران ما به خاطر مشکلات تورم و بالا رفتن قیمت‌ها انصراف دادند و در مراحل مختلف از کار کنار کشیدند. با وجود این، امیدواریم پروژه ورزشگاه ثامن تا اسفندماه تکمیل و آماده بهره‌برداری شود تا بازی‌های شهرخودرو به آنجا منتقل شود.»

شهرخودرو به ثامن می‌رود
با همه این مسائل، دغدغه بزرگ‌تری هم در پروژه دهکده ثامن وجود دارد و آن این است که فرجام کارگاه ثامن قرار است چه خروجی مفیدی برای ورزش استان داشته باشد؟ خبر انتقال بازی‌های شهرخودرو به ورزشگاه نوسازی‌شده ثامن، خود، یکی از چالش‌های اساسی‌ای است که مسئولان ورزش استان را نگران می‌کند. امیر زارعی درباره اینکه انتقال بازی‌های شهرخودرو به ثامن، دوباره به خاطر دوری مسافت، تماشاگران را از ورزشگاه دور می‌کند اذعان کرد: «این نظر شورای تأمین است. شما نگاه کنید در همین دو سه بازی اخیر خانگی ساعت بازی شهرخودرو با نظر شورای تأمین از ۵ به ۲ منتقل شد و همین باعث شد تعداد تماشاگران از ۱۰ هزار نفر به ۲۰۰۰ نفر برسد. مطمئن باشید اگر بازی‌های شهرخودرو به ثامن برود، به نفع این تیم خواهد بود. الان شهرخودرو در منزل‌آباد تمرین می‌کند و روز مسابقه به ورزشگاه امام‌رضا می‌رود. این مسئله برای بازیکنان دشوار است که در یک زمین تمرین کنند و در زمینی دیگر بازی. اما اگر بازی‌های شهرخودرو به ثامن منتقل شود، هم در ثامن تمرین می‌کنند، هم بازی.»

فرجام ثامن نیک خواهد بود؟
پروژه دهکده المپیکی ثامن‌الائمه قرار است باری از دوش ورزش استان بردارد، اما امروز مسائلی، چون دوری مسافت، نبودِ امکانات و دشواری‌های انتقال مسابقات ورزشی به آنجا سبب شده این علامت سؤال بزرگ در ذهن اهالی ورزش نقش ببندد که آیا نمی‌شد همین هزینه که برای تکمیل پروژه نصفه و نیمه ثامن گاه و بیگاه می‌شود، برای مجموعه‌های داخل شهر مثل تختی، مهران، بهشتی و ... بشود تا هم دسترسی مردم و جامعه ورزش به آن‌ها راحت‌تر شود و هم سرنوشتی نافرجام برایشان متصور نباشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
0
0
شورای تامین چه ربطی داره سرش رو تو هر چی وارد میکنه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->