رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

اشرف غنی: تنها تقصیر من اعتماد به آمریکا بود

  • کد خبر: ۱۲۲۸۹۸
  • ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹
اشرف غنی: تنها تقصیر من اعتماد به آمریکا بود
اشرف غنی که با سقوط کابل به وسیله هلیکوپتر از افغانستان گریخت، در مصاحبه با شبکه خبری پی‌بی‌اس به گفت‌وگو درباره سقوط کابل و عوامل آن پرداخت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اشرف غنی، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان که سه ماه پیش از به قدرت رسیدن طالبان گفته بود «حاضرم برای کشورم بمیرم» با قدرت‌گیری طالبان از افغانستان گریخت.

با این حال، او در مصاحبه با برنامه «ساعت خبر» شبکه «پی‌بی‌اس» از این اقدام خود دفاع کرد و گفت: من آخرین حلقه از زنجیر فرماندهان بودم که افغانستان را ترک کردم، هیچ‌کس نبود که در کنار من بجنگد و فدا کردن خودم، نمی‌توانست جمهوری را نجات دهد.

او ادامه داد: گارد ریاست‌جمهوری سقوط کرده بود، من حاضر بودم تا به وزارت دفاع بروم، اما آنجا هم کاملا تخلیه شده بود. به من گفته شد که دو دقیقه فرصت دارم، زیرا همه چیز سقوط کرده و یک تیم طالبان آماده است تا کاخ ریاست‌جمهوری را ویران کند.

او همچنین به همراه داشتن پنج میلیون دلار پول نقد هنگام فرار از افغانستان را رد کرد و گفت که چیزی جز لباس‌های افغانی که بر تن داشته، از افغانستان خارج نکرده است.

این رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان تنها تقصیر خود را اعتماد به «شریک کلیدی» دولت وقت افغانستان، یعنی آمریکا دانست و گفت: واشنگتن توافق خروج امضا کرد و (این باعث شد) تا یک سال بعد نیروهایش از گزند طالبان در امان باشند، در حالی که نیروهای ما بیشترین هزینه‌ها را پرداخت کردند. آمریکا حق حاکمیت ما را زیر پا گذاشت و ۵هزار زندانی را آزاد کرد، از جمله بزرگترین فروشندگان مواد مخدر تاریخ این منطقه.

این رئیس‌جمهوری سابق افغانستان همچنین گفت، قرارداد فروش اسلحه دولت جورج بوش با جنگ‌سالاران افغان فساد در دولت را شکل داد و در نهایت آمریکا با امضا قرارداد با طالبان در دوحه، زمینه سقوط را فراهم کرد.

اشرف غنی که از زمان روی کار آمدن طالبان در امارات متحده زندگی می‌کند، درباره احتمال بازگشت به افغانستان گفت: تحت حکومت طالبان باز نخواهم گشت، اما خوشحال می‌شوم به افغانستانی بازگردم که شهروندانش به آن احساس تعلق داشته باشند، جایی که زنان، جوانان و فقیران افغانستان ذی‌نفع باشند و بالاخره قباتی که از ما دریغ شده را بیابیم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->