سرخط خبرها

از تزیین گلدان تا کدو تنبل

  • کد خبر: ۱۲۳۵۱
  • ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵
از تزیین گلدان تا کدو تنبل
برپایی نمایشگاه فرهنگی شب یلدا
سید مصطفی بهشتی - یک بار دیگر در آستانه شب یلدا یا همان چله قرار داریم و در حالی که بسیاری از خانواده‌ها مهیای برگزاری این شب سنتی و دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه می‌شوند، آدم‌هایی در گوشه و کنار این شهر هستند که فرصت بودن در کنار خانواده را به دلایل مختلف از دست داده‌اند. برخی از آن‌ها از خانواده طرد شده‌اند، آدم‌هایی هستند که با درگیر شدن در معضلات اجتماعی خانواده را هم از دست داده‌اند و شاید افرادی هم باشند که به دلیلی دچار اختلاف خانوادگی باشند. هرچه هست در آستانه این شب تاریخی آرزو داریم که خانواده‌ها به یکدیگر نزدیک‌تر شوند. در این بین گروه و قشری از جامعه هستند که شاید بتوانیم بگوییم بدون هیچ تقصیر و گناهی از خانواده دور مانده‌اند، سالمندان عزیز شهر ما در بعضی موارد مورد نامهربانی فرزندان خود قرار می‌گیرند و راهی خانه سالمندان می‌شوند، به این معنی که باید شب یلدا و بسیاری از اعیاد و روز‌های خوب سال را به دور از خانواده بگذرانند.

خوراکی فرهنگی
بر همین اساس در آستانه شب یلدا، به همت اداره فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۱۱ و همکاری اداره فضای سبز شهرداری منطقه و معاونت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۱، برنامه‌ای تدارک دیده شده است که ماحصل آن می‌تواند لبخندی روی لب سالمندان ساکن در خانه سالمندان شهر بیاورد.
سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی به رسم هر ساله غرفه‌هایی در شهر دایر کرده است تا بتواند قیمت اقلام شب چله را کنترل کند. یکی از این غرفه‌ها در ضلع غربی بوستان ملت برپا شده است. در این بین، اما اداره اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۱ هم فرصت را غنیمت شمرد تا به واسطه حضور شهروندان در پارک ملت یک برنامه فرهنگی مناسب این شب‌ها را پیش ببرد، برنامه‌ای که به آن اشاره شد از اواسط هفته با هدف یک کار مثبت فرهنگی در ضلع غربی بوستان ملت آغاز شده است، فضایی با نشاط و پر از انرژی مثبت که تلاش داشت چند کار اجتماعی و فرهنگی را هم‌زمان پیش ببرد.

تزیین کدو تنبل
برای حضور در این نمایشگاه ابتدا باید مسیر غرفه‌های اقلام شب یلدا را رد می‌کردم. غرفه‌هایی که میوه، سبزیجات، خشکبار، آجیل، سوغات و صنایع دستی به مردم ارائه می‌دهد. پس از آن به غرفه فرهنگی منطقه رسیدم. اولین غرفه‌ای که با آن روبه‌رو شدم، غرفه تزیین کدو تنبل شب چله بود. در این غرفه که کدو تنبل هم تدارک دیده شده، فرصتی فراهم شد تا شهروندانی که هنر و استعدادی در این‌باره دارند، کدو‌ها را با موضوع‌های مرتبط با شب یلدا تزیین کنند و شانس خود را برای بهره مندی از جوایز این غرفه امتحان کنند. در ادامه به اصلی‌‎ترین غرفه نمایشگاه فرهنگی شب چله رسیدم. جایی که گلدان‌های سفالی تهیه شده از سوی اداره فضای سبز منطقه در اختیار شهروندان قرار می‌گرفت تا آن‌ها را با کاموا بافی، رنگ‌آمیزی، خمیر بازی و نقاشی تزیین کنند و پس از کاشت گل در شب چله به خانه سالمندان اهدا شود. نکته مهم در این بخش شور و نشاط بالای شهروندان برای رقم زدن طرح‌های زیبا بود و به نظر می‌رسید محلی که قرار است این گلدان‌های تزئین شده برده شود، انرژی زیادی به شهروندان می‌داد و همین موضوع هم سبب شده بود که طرح‌ها و ایده‌های جالب و جذابی روی گلدان‌ها اجرا شود.

یلدای مهربانی
در ادامه به غرفه یلدای مهربانی رسیدم. جایی که به همت و تأکید معاونت اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد و همکاری شورای اجتماعی محلات شریف و آزادشهر در منطقه دایر شده است تا طی آن میوه و اقلام شب یلدا، اسباب‌بازی و لباس گرم از سوی شهروندان به این غرفه اهدا شود و پس از جمع‌آوری به مناطق نیازمند شهر ارسال شود.
پارسا پازوکی، کارشناس اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه، درباره چگونگی اهدای اقلام این غرفه گفت: پس از اینکه اقلام از سوی شهروندان اهدا شود، به صورت مرتب توزیع و بسته‌بندی خواهد شد، در مرحله بعدی اعضای شورای اجتماعی محلات در منطقه با اعضای شورای محله‌ای در حاشیه شهر مرتبط می‌شوند تا تقسیم اقلام از سوی خود شورای محله که شناخت بیشتری روی شهروندان محله دارند، انجام شود.
آخرین غرفه‌ای هم که در این نمایشگاه با آن روبه‌رو شدم غرفه رادیو صدای یلدا بود که هدف از برپایی آن بیان کردن آداب و رسوم صحیح شب یلدا بود. در این غرفه همچنین قصه‌گویی، معرفی کتاب و شعرخوانی انجام می‌شد که توجه شهروندان را به خود جلب کرده بود.
این نمایشگاه تا فردا شب در ضلع غربی بوستان ملت دایر است و شهروندان می‌توانند با حضور در این برنامه در بخش‌های مختلف آن شرکت کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->