اختلاف‌ها در رژیم صهیونیستی بالا گرفت | نتانیاهو از پسرش کتک خورد روز تاریخی تشییع سید حسن نصرا... مخالفت ۶۰ درصد صهیونیست‌ها با ازسرگیری جنگ در غزه وخامت حال پاپ | واتیکان از جزئیات سلامتی رهبر کاتولیک‌های جهان خبر داد حمایت ترامپ از تصمیم نتانیاهو برای ازسرگیری جنگ در غزه (۶ اسفند ۱۴۰۳) واکنش قاطع عراق به تهدیدات امنیتی گروه‌های تروریستی سوریه تهدید نتانیاهو درخصوص نقض آتش‌بس غزه: برای ازسرگیری جنگ در هر زمانی آماده‌ایم وزیر دفاع: دشمنان حد و مرزی در جهان‌خواری و زورگویی ندارند پیروزی محافظه‌کاران آلمان در انتخابات سراسری | فردریش مرتس ۶۹ساله صدراعظم شد سرلشکر باقری: نگاه ما برای حل مشکلات باید به داخل کشور باشد مولدسازی املاک و زمین‌های مازاد ۷ وزارتخانه و سازمان زندان‌ها بررسی و قیمت‌گذاری شد رهبر معظم انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران همایش بین‌المللی تسنیم: حوزه علمیه وام‌دار آیت‌الله جوادی آملی است | تفسیر تسنیم کاری بزرگ و از افتخارات شیعه و حوزه است + فیلم و تصاویر عراقچی در کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح ژنو سخنرانی خواهد کرد سپاه: تشییع باشکوه شهیدان مقاومت در بیروت نشان داد حزب الله زنده است گفتگوی تلفنی آنکارا و پاریس پیرامون اوکراین و غزه نماینده ترامپ به خاورمیانه می‌آید جزئیات ترور یکی از نیرو‌های فراجا در خاش (۵ اسفند ۱۴۰۳) تصمیم نتانیاهو برای تمدید مرحله نخست توافق تبادل اسرا با حماس قالیباف: موضع جمهوری اسلامی حمایت از دولت، مردم و مقاومت لبنان است توئیت عبری صفحه رهبر انقلاب به مناسبت مراسم تشییع شهید حسن نصرالله (۵ اسفند ۱۴۰۳) شرط حماس برای مذاکره با رژیم صهیونیستی اوکراین ادعا کرد: تامین نیمی از مهمات روسیه توسط کره شمالی علت محبوبیت سیدحسن نصرالله به گزارش فرانس ۲۴ تجلی وحدت و همدلی ملی در مراسم تشییع شهدای مقاومت پزشکیان:حزب‌الله قوی‌تر مسیر پرافتخار خود را ادامه خواهد داد سرکنسول عربستان در مشهد: روابط عربستان سعودی و ایران تاریخی و مستحکم است سردار سلامی: امروز صهیونیست‌ها افسرده‌اند و حرفی برای گفتن ندارند عراقچی از لبنان عازم ژنو شد (۵ اسفند ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ایرانیان و تجربه پارلمانتاریسم

  • کد خبر: ۱۲۴۷۹
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
ایرانیان و تجربه پارلمانتاریسم
پارلمان یا مجلس یکی از مؤلفه‌های مهم نظام‌های مردم‌سالار است. تاکنون برای نظام نمایندگی که بیشتر به‌عنوان یکی از جلوه‌های روشن دموکراسی جدید از آن یاد می‌شود، بدیلی یافت نشده است. در این نظام سیاسی، نقش قوه مقننه از ۲ قوه اجرائیه و قضائیه، مهم‌تر و اساسی‌تر است. قوه مقننه علاوه بر نقش تقنینی، نقش نظارتی و تعدیل‌کننده را نیز درون نظام سیاسی بر عهده دارد. چنانچه هر یک از قوای دیگر در انجام وظایف قانونی خود دچار ضعف و فتور شوند، یا با خروج از حیطه وظایف قانونی خود، دچار بدکارکردی شوند، مجلس با ابزار‌های نظارتی که در اختیار دارد، همچون سؤال و استیضاح، با یادآوری وظایف قانونی، آن‌ها را به جایگاه قانونی خود برمی‌گرداند. در عین حال، نقش مجلس در پایداری و ثبات نظام سیاسی و نیز تضمین حقوق اساسی مردم در مقایسه با دیگر قوا، بی‌بدیل و شاید قیاس‌ناپذیر است. بدون تردید، حکمرانی خوب منوط به داشتن قوه مقننه‌ای کارآمد و مسلط بر اوضاع و احوال کشور است؛ نیرویی که همواره دیگر قوا را نظارت و ارزیابی می‌کند تا نظام سیاسی انسجام و پیوستگی خود را با جامعه از دست ندهد و ثبات نظام سیاسی دچار تزلزل نشود.
پیدایش جنبش مشروطه‌خواهی در ایران سرآغاز شکل‌گیری نظام پارلمانی و تحدید قدرت صددرصدی شاهان قاجاریه شد. قدرت سیاسی مطلق، نظام ملوک‌الطوایفی و حاکمیت قبیله‌ای دوره قاجار متناسب با شرایط برآمده عصر جدید نبود. با تحولات فرهنگی نوین و برخورد جامعه ایران با مدرنیته، پذیرش عمومی مبانی معرفت‌شناختی ساختار سیاسی حاکم مانند باورِ سنتی به ظل‌اللهی بودن پادشاه که مشروعیت خود را از سنن کهن ملی و مذهبی می‌گرفت، دچار گسست شد.
اصلاح امور سیاسی، کسب استقلال ملی و حرکت به سمت ترقی و توسعه، آرمان‌هایی بود که نیرو‌های مشروطه‌طلب برای آن به مبارزه پرداختند و به پیروزی رسیدند. در سال‌های پس از جنبش مشروطه، نخستین تجربه سیاسی ایرانیان در عرصه پارلمانتاریسم به دلیل ساختار سنتی جامعه و سیطره دولت‌های استعماری با موانع جدی مواجه شد و حرکت عقلانی به سمت نظام مشروطه سلطنتی به مشکلاتی برخورد و در این گذار دوره‌ای از بی‌ثباتی سیاسی و اجتماعی بر جامعه ایران حکم‌فرما شد؛ اما به هر صورت، مردم و گروه‌های سیاسی و اجتماعی برای نخستین‌بار شانسی برای سهیم شدن در مناسبات قدرت پیدا کردند.
از سیزدهم مهرماه ۱۲۸۵ خورشیدی که نخستین مجلس قانونگذاری با نطق افتتاحی مظفرالدین‌شاه که با وجود شدت بیماری به مجلس آمده بود و بی‌حضور نمایندگان شهرستان‌ها گشایش یافت، حدود ۱۱۳ سال می‌گذرد. در این مدت، ۳۴دوره مجلس قانونگذاری تشکیل شده که ۲۴دوره مربوط به پیش و ۱۰دوره مربوط به پس از انقلاب اسلامی است. بیش از یک قرن تجربه پارلمانی، اندوخته گران‌سنگی است که می‌تواند در ترسیم دورنمای مسیر پیشرفت و توسعه ایران تأثیر بسزایی داشته باشد.
متأسفانه بررسی‌ها نشان می‌دهد که جز مقاطع محدودی، مجالس قانونگذاری در ایران نتوانسته‌اند آن‌گونه که باید و شاید به وظایف ذاتی خود عمل نمایند. به نظر می‌رسد زمان آن فرارسیده که پس از گذشت این همه سال، تجربه پارلمانی در ایران را واکاوی کرده و پرسش‌هایی درباره چند و، چون کارآمدی آن مطرح کنیم.
با آنکه پارلمان یا مجلس نمایندگان نقش مهمی در پیشرفت جوامع توسعه‌یافته داشته، چرا مجلس در ایران نتوانسته است چنین نقشی را ایفا نماید؟ آیا به واقع مردم در انتخاب نمایندگان خود دقت لازم را داشته‌اند؟ آیا نظام انتخاباتی موجود از ظرفیت‌های لازم برای جلب و جذب مشارکت حداکثری مردمی برخوردار است؟ آیا جایگاه مجلس به‌درستی در ساختار نظام سیاسی تعریف شده است؟ آیا مجالس قانونگذاری توانسته‌اند از ظرفیت‌های تقنینی، نظارتی و اجرایی خود به‌خوبی استفاده کنند؟ آیا هماهنگی لازم بین مجلس و دیگر ارکان نظام وجود داشته است؟ در یادداشت‌های بعدی سعی خواهیم کرد با مروری بر پیشینه مجلس در ایران، به هر یک از این پرسش‌ها بپردازیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->