به گزارش شهرآرانیوز، سه مرحله از فروش خودرو در سامانه یکپارچه میگذرد. طی این سه مرحله تعداد متقاضیان افزایش قابل توجهی به ثبت رسانده و در کنار این افزایش، تعداد خودروهای عرضه شده مرحله به مرحله آب رفت. این افزایش متقاضی و کاهش خودروهای عرضه شده به گونهای بود که هرچند در مرحله اول به ازای هر ۲۴ خودرو یک متقاضی وجود داشت با طی روند مذکور در مرحله دوم ۴۹ و در مرحله سوم حدود ۱۱۱ متقاضی به ازای هر خودرو وجود داشت.
اینجا ببینید:پژو ۲۰۶ تیپ ۳ «ایران خودرو» وارد بازار شد + قیمت و مشخصات (۲۹ شهریورماه ۱۴۰۱)
در نمودار زیر هم به وضوح میتوان افزایش ۶۰ درصدی متقاضیان در کنار کاهش ۶۶ درصدی خودروهای عرضه شده را دید.
در کنار همه این آمار، مرحله سوم فروش در سامانه یکپارچه نکات و آمار قابل توجهی داشت. همانطور که قبلا ذکر شد در این مرحله ۶۰ هزار خودرو عرضه شده بود و بیش از ۶ میلیون و ۶۸۵ هزار نفر متقاضی برای این تعداد خودرو وجود داشت که نشان دهنده شانس کمتر از یک درصدی در این مرحله از لاتاری خودرویی است.
در این مرحله وجود طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با سهم ۲۰ درصدی در کنار طرح جوانی جمعیت که ۵۰ درصد از خودروهای عرضه شده را به خود اختصاص میدهد تنها ظرفیت ۳۰ درصدی برای متقاضیان عادی باقی میگذارد.
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت نیز روز گذشته خبر از اقبال ۹۷ درصدی متقاضیان به خودروهای ایران خودرو داد. به این معنی که ۹۷ درصد از تعداد کل متقاضیان تنها برای خودروهای عرضه شده ایران خودرو ثبت نام کرده بودند. با یک حساب سرانگشتی، استقبال ۹۷ درصدی به معنای ثبت نام حدود ۶ میلیون و ۴۸۴ هزار برای خودروهای گروه ایران خودرو است. اگر بر فرض ۵۰ درصد از خودروهای عرضه شده را مختص به ایران خودرو بدانیم آنگاه تعداد خودروهای عرضه شده این شرکت ۳۰ هزار دستگاه خواهد بود.
همانطور که قبلا گفته شد ۵۰ درصد از این تعداد مختص متقاضیان طرح جوانی و ۲۰ درصد هم مختص طرح جایگزینی خودروهای فرسوده است. همه این اعداد یعنی تنها ۳۰ درصد از این ۳۰ هزار دستگاه یعنی ۹ هزار دستگاه برای متقاضیان معمولی در نظر گرفته شده است. به همین ترتیب ۱۵ هزار خودرو برای طرح جوانی جمعیت و ۶ هزار دستگاه هم به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اختصاص داده شده است.
با توجه به آمار اعلامی و تخمینی سرانگشتی متقاضیان طرح جوانی جمعیت ایران خودرو حدود ۳۵۰ هزار نفر و همچنین برای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده حدود ۷۸ هزار متقاضی وجود خواهد داشت. در این صورت به عددی حدود ۶ میلیون و ۵۷ هزار متقاضی برای خودروهای عرضه شده در طرح فروش عادی میرسیم.
در این صورت متوجه میشویم برای هر خودروی عرضه شده در طرح جوانی ۲۳ متقاضی وجود دارد و برای هر ۱۳ متقاضی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده یک خودرو در نظر گرفته شده است.
اما وضعیت برای متقاضیان طرح عادی بغرنجتر است. در حالی حدود ۶ میلیون و ۵۷ هزار متقاضی برای ثبت نام در این طرح وجود داشت که ۹ هزار دستگاه در این طرح عرضه شده بود. همین تعداد بالای متقاضی و همزمان تعداد کم خودروی عرضه شده به معنی اختصاص ۱ خودرو به ازای هر ۶۷۳ متقاضی است! عددی که شانس برنده شدن متقاضیان را ۱۵ صدم درصد نشان میدهد. البته باید توجه داشت که در برخی از مدلها به دلیل تقاضای بالا، شانس افراد حتی به شدت پایینتر خواهد بود. تمام این اعداد و ارقام نشان میدهد که برنده شدن در این مرحله برای افراد عادی چیزی شبیه معجزه است.
منبع:اقتصادآنلاین