تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر
سرخط خبرها

نخستین جلسه نقد و بررسی کانون ملی منتقدان تئاتر مشهد برگزار شد

  • کد خبر: ۱۲۵۷۸۷
  • ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
نخستین جلسه نقد و بررسی کانون ملی منتقدان تئاتر مشهد برگزار شد
نخستین جلسه نقد و بررسی کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در مشهد با نقد و بررسی نمایش «عبدالله» در پردیس تئاتر مستقل مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، دوشنبه گذشته ۲۲ شهریور، نخستین جلسه نقد و بررسی نمایش‌های در حال اجرای تماشاخانه‌های تئاتر مشهد به همت نمایندگی مشهد کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در پردیس تئاتر مستقل برگزار شد.

 

نخستین جلسه نقد و بررسی کانون ملی منتقدان تئاتر مشهد برگزار شد

 

در این نشست علیرضا اسدی عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران و دکتر آمنه مجذوب صفا استاد دانشگاه، به نقد و بررسی نمایش «عبدالله» به‌نویسندگی و کارگردانی سپهر ملاحسینی و فرید قادری پرداختند.

این نمایش، اقتباسی آزاد از رمان کوتاه «موش!‌ها و آدم‌ها» اثر جان اشتاین‌بک است که در سال ۱۹۳۷ با تأثیر از بحران و رکود اقتصادی آمریکا در دهه ۲۰ میلادی به رشته در آمده است. بررسی شرایط اقتباس از آثار مهم ادبی و جایگاه آن در تئاتر کشور از جمله مباحثی بود که علاوه بر تجزیه و تحلیل نمایش عبدالله، در این نشست مطرح شد. همچنین تعدادی از حاضران در جلسه به طرح دیدگاه‌هایشان درباره این نمایش پرداختند.

درباره کانون منتقدان تئاتر ایران و شگل‌گیری نمایندگی آن در مشهد

علیرضا اسدی، عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران، در توضیح این تشکل گفت: کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در تهران مستقر است و تا کنون در مشهد نمایندگی نداشت. اما از آنجا که مشهد قطب دوم تئاتر ایران پس از تهران است، جای خالی فعالیت‌های این کانون را در مشهد به‌شدت احساس کردیم. ازاین‌رو با هماهنگی‌های انجام‌شده رایزنی کردیم تا نمایندگی این کانون در مشهد برپا شود.

به گفته این نویسنده و پژوهشگر تئاتر، فعالیت این کانون در مشهد با نقد و بررسی نمایش عبدالله آغاز شد و در ادامه قرار است جلسات منظمی برای نقد نمایش‌های روی صحنه مشهد برگزار شود.

عضو کانون منتقدان تئاتر ایران با بیان اینکه برنامه‌هایی برای گسترس فعالیت‌های این نمایندگی در حال طرح‌ریزی است، افزود: سعی بر آن است که در هر جلسه اساتید، پژوهشگران و منتقدان این رشته در جلسات حضور یابند.

اسدی در پایان از عوامل اجرایی نمایش عبدالله که از برگزاری اولین جلسه نقد این کانون پس از اجرای نمایش خود استقبال کردند، تشکر کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه نقد تئاتر در ابعاد مختلف آن از جمله نویسندگی، کارگردانی و... جزو عناصر تشکیل‌دهنده این هنر است، نمی‌توان اهمیت نقد را نادیده گرفت و آن از بدنه تئاتر جدا کرد. بی‌شک هنرمندان تئاتر مشهد با اشراف به اهمیت این موضوع، در این فعالیت مشارکت خواهند کرد، همچنان که در همین چند روز هم عوامل دو نمایش دیگر خواستار برگزاری جلسات نقد و بررسی برای نمایش در حال اجرای خود شده‌اند.

این پژوهشگر تئاتر در پایان به این نکته اشاره کرد که تلاش اعضای کانون منتقدان تئاتر ایران بر این است تا این جلسات از نظر کیفی بر روی نمایش‌ها اثرگذار باشد و چه‌بسا از این طریق اقدامی جریان‌ساز در تئاتر مشهد انجام شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->