انحلال بانک آینده در دوران شهید رئیسی + فیلم پیش‌بینی قیمت دلار، طلا و سکه در روز شنبه ۳ مهر ۱۴۰۴ پرداخت وام ضروری۵۰ میلیون تومانی برای ۳۰ هزار بازنشسته کشوری جزئیات فروش سهام بانک آینده توسط سهامداران اعلام شد (۲ آبان ۱۴۰۴) بیست‌وپنجمین جشنواره ملی صنعت چاپ در مشهد برگزار شد | ۵۰۰ چاپخانه، عضو اتحادیه صنعت چاپ استان هستند + فیلم خراسان رضوی، پایتخت صادرات محصولات چاپی کشور است | افزایش ۴۵ درصدی صادرات محصولات چاپ در شش ماه نخست ۱۴۰۴ راهنمای انتخاب شرکت حسابداری در کرج؛ چرا محاسبان تدبیر؟ قیمت مصرف‌کننده ۱۱ محصول سایپا اعلام شد (یکم آبان ۱۴۰۴) ممنوعیت صدور بیمه‌نامه بدون استعلام کدپستی، از امروز (یکم آبان ۱۴۰۴) شروع ثبت نام فروش ۱۱ محصول ایران خودرو از امروز (یکم آبان ۱۴۰۴) قیمت طلا در مشهد اعلام شد (یکم آبان ۱۴۰۴) انتقال سپرده‌های بانک آینده به بانک ملی از روز (شنبه، ۳ آبان ۱۴۰۴) | ناترازی بانک آینده به بانک ملی منتقل نمی‌شود آخرین اخبار از طرح ساماندهی کارکنان دولت (یکم آبان ماه ۱۴۰۴) +فیلم یارانه نقدی یک و نیم میلیون نفر در مهرماه ۱۴۰۴ قطع شد صادرات واقعی در محاصره مداخلات دولتی پیگیری وضعیت وصول ۳۳ همت معوقات بانکی خراسان رضوی | دانه درشت‌های بدهکار در  سبد مطالبات بانکی یک میلیون و ۴۲۸ هزار نفر از جمع یارانه‌بگیران حذف شدند نهمین شرایط فروش ایران خودرو اعلام شد + لینک عرضه محصولات پرتیراژ ایران خودرو به‌زودی اروپایی‌ها از اپل شکایت کردند خراسان رضوی، پیشگام در توسعه روابط اقتصادی و همسایگی + فیلم دیپلماسی منطقه‌ای بدون توسعه مسیر‌های ترانزیتی ناقص می‌ماند + فیلم پیش‌بینی قیمت دلار پنجشنبه ۱ آبان ۱۴۰۴ پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۱ آبان ۱۴۰۴ نتایج نهایی قرعه‌کشی ایران‌خودرو اعلام شد + لینک (۳۰ مهر ۱۴۰۴) بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۳۰ مهر ۱۴۰۴) | جک J۴ چند؟ بی‌تحرکی در بازار خودرو‌های داخلی (۳۰ مهر ۱۴۰۴) + جدول اعلام قیمت انواع گوشت تنظیم بازاری گوساله (۳۰ مهر ۱۴۰۴) + جدول
سرخط خبرها

مبارزه با فساد، با دستانی بسته

  • کد خبر: ۱۲۷۴
  • ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۰
مبارزه با فساد، با دستانی بسته
مصطفی انتظاری‌‌هروی روزنامه‌نگار و فعال رسانه

رئیس فراکسیون مبارزه با جرایم اقتصادی مجلس در اظهارنظر جالبی گفته است که به رسانه‌ها بابت افشای پرونده‌های مجرمانه اقتصادی، حق‌الکشف داده می‌شود. پیش از او، رئیس دستگاه قضا نیز گفته بود که برای شفافیت بیشتر باید از ظرفیت فضای مجازی و رسانه‌ها استفاده کرد.
این اظهارنظرها، امید به این را که رسانه‌ها در کشور در جایگاه شایسته خود قرار گیرند و از یک تریبون محض برای مسئولان، تبدیل به یک دیده‌بان عمومی شوند، افزایش داده است. با این همه به نظر می‌رسد که هنوز برای دستیابی به چنین جایگاهی که بتوان به رسانه به‌عنوان یک نهاد مستقل افشاگر نگریست که قدرت رویارویی با مافیای سیاسی و اقتصادی را داشته باشد، راهی طولانی در پیش است و می‌توان به برخی دلایل برای این راه پرفرازونشیب اشاره کرد.
اولین مانع در پیش‌روی این نقش افشاگرانه، اقتصاد رسانه است. وابستگی برخی رسانه‌ها به کارتل‌های اقتصادی رسمی و غیررسمی، عملا دست آن‌ها را برای آنکه نقش یک رسانه افشاگر را ایفا کنند، بسته است. روشن است که وقتی سرمایه‌گذاران پشت‌پرده رسانه‌ها خود در جریان برخی پرونده‌های اقتصادی دخالت می‌کنند و منافع دارند، رسانه نمی‌تواند آزادانه به افشای مفاسد احتمالی دست بزند و ناخواسته دچار خودسانسوری می‌شود، بنابراین اولین گام برای ارتقای جایگاه رسانه به یک عنصر ضدفساد، کوشش برای قطع وابستگی‌های اقتصادی نهاد رسانه است.
دومین مانع، مربوط به خط قرمزهای نامشهودی می‌شود که رسانه‌ها در مسیر مبارزه با فساد با آن روبه‌رو هستند. به تعبیر یکی از روزنامه‌نگاران، رسانه‌ها عملا با یک میدان مین روبه‌رو هستند که نقشه مین‌های کارگذاشته‌شده در آن را ندارند، بنابراین رسانه نمی‌داند کدام پرونده را تا کجا می‌تواند پیش ببرد و کدام خط قرمز قانونی یا فراقانونی ممکن است پیش‌روی رسانه، ادامه کار برای افشای فساد را سخت کند. اینکه در برخی پرونده‌های اقتصادی، اطلاعات و تصاویر متهمان کامل منتشر می‌شود و در برخی دیگر ضریب سانسور داده‌های پرونده بسیار بالاست، رسانه‌ها را در حدومرز دخالت در پرونده‌های این‌چنینی دچار سردرگمی می‌کند.
سومین مانع برای افشای فساد، قانون مطبوعات است؛ قانونی که علاوه‌بر مدیرمسئول، خبرنگار را هم در قبال مطلب افشاگرانه‌اش مسئول می‌داند. براساس چنین قانونی، خبرنگار ریسک افشاگری را نمی‌پذیرد و دربرابر فشارهای مافیای قدرت و ثروت که طبیعی است اجازه افشاگری را نمی‌دهند، خود را بی‌پشت‌وپناه می‌یابد، بنابراین اگر مجلس واقعا می‌خواهد از رسانه به‌عنوان ابزار مبارزه با فساد استفاده کند، باید به نویسندگان و خبرنگاران در قبال افشاگری در پرونده‌های فساد، مصونیت بدهد.
مانع دیگر که کار رسانه‌ها را برای مقابله با مفاسد اقتصادی مشکل می‌کند، مدیریت نداشتن درست فضای مجازی و فعالیت رسانه‌های بدون مجوز است. رسانه‌هایی که بعضی با کپی نام سایر رسانه‌ها، برای خود مشروعیت می‌خرند و هر رسانه‌ای را که در مسیر افشاگری قدم بردارد، بدنام می‌کنند. درواقع رسانه‌های وابسته به جریانات مافیایی، بزرگ‌ترین مانع رسانه‌ها هستند برای آنکه تبدیل به یک رسانه کنشگر در مسیر مبارزه با فساد شوند.
به این ترتیب برای آنکه از گزارش‌های تحقیقی رسانه‌ها برای مبارزه با فساد استفاده شود، پیش‌شرط‌هایی لازم است. این پیش‌شرط‌ها با وعده حق‌الکشف محقق نخواهد شد، بلکه لازم است نمایندگان مجلس، گام‌های جدی‌تری برای دفاع از رسانه‌ها در مسیر مبارزه با فساد بردارند.
اینکه رتبه ایران در فساد وضعیتی نامناسب دارد، یک دلیلش همین سابقه طولانی سانسور رسانه‌هاست و حالا اگر تصمیم گرفته شده است که این رویه اصلاح شود، دولت، مجلس و دستگاه قضایی باید دست از رویه‌های گذشته خود در شکایت از رسانه‌ها، توقیف مطبوعات و بازداشت روزنامه‌نگاران و اینفلوئنسرهای فضای مجازی که بعضی دست به افشاگری زده و با شکایت روبه‌رو شده‌اند، بردارند. شاید اگر این رویه‌ها اصلاح شود، رسانه‌ها به‌طور خودجوش و بدون طمع دستیابی به حق‌الکشف، فعالانه در مسیر مبارزه با فساد حرکت کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->