تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و کویت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل زیبای افغانستان به تیم ملی فوتسال ایران توسط مهران غلامی چشم روشنی تلویزیون برای افغانستان آخرین اخبار تیم ملی فوتسال افغانستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سلاجقه: امسال رهاسازی حقابه توسط طالبان در یک دوره زمانی کوتاه انجام شد مربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: در آسیا قدرت‌نمایی می‌کنیم جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ادامه گشت‌زنی هواپیمای بدون‌سرنشین در آسمان افغانستان روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان رزمایش مشترک برگزار کردند افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) تحلیلی بر نقشه راه سازمان ملل برای افغانستان لیست نهایی تیم ملی فوتسال افغانستان برای جام ملت‌های آسیا اعلام شد سرمربی تیم ملی فوتسال ژاپن: فوتسال افغانستان پیشرفت باورنکردنی داشته است گزارش دیرهنگام فرماندهی مرکزی آمریکا از حمله مرگبار انتحاری در فرودگاه کابل معاون سفیر ایران در کابل: به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان هستیم پاکستان مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی را آغاز کرد کرزی، عبدالله و جبهه مقاومت: حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود نصیراحمد فایق: افغانستان به کانون افراط‌گرایی تبدیل شده است ۱۲ هزار تبعه خارجی تحت پوشش بیمه پایه سلامت احتمال بارندگی و جاری شدن سیل در ۳۴ ولایت افغانستان (۲۵ فروردین)
سرخط خبرها

صدور مجوز تحصیلی برای ۱۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی

  • کد خبر: ۱۲۸۶۴۵
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
  • ۱
صدور مجوز تحصیلی برای ۱۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی
براساس اعلام آموزش و پرورش خراسان رضوی برای ۱۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی مجوز تحصیل صادر شده و پیش بینی می‌کنیم که حدود ۱۴ هزار دانش‌آموز اتباع هنوز به ما مراجعه نکرده‌اند.

سعیده آل‌ابراهیم | شهرآرانیوز؛ روز‌های تابستان یکی پس از دیگری می‌گذشت و دانش‌آموزان اتباعی که به‌جز برگه سرشماری، مدرک دیگری در دستشان نداشتند، هنوز هم امیدوار بودند تا شاید امسال پشت در‌های مدرسه نمانند و اگر جبر زمانه نگذاشت که در کشورشان تحصیل کنند، در کشور همسایه‌شان به حق تحصیلی که به‌دنبالش بودند، برسند.

سال ۱۳۹۴ بود که رهبر معظم انقلاب هم فرمانی صادر کردند مبنی بر اینکه «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرانی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آن‌ها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند.» و اگرچه با تسلط طالبان بر افغانستان بر جمعیت کودکان افغانستانی در سن تحصیل در کشور ما و به‌تبع آن در خراسان‌رضوی و شهر مشهد افزوده شده است، سی‌ام شهریور خبری در روزنامه شهرآرا منتشر کردیم و نوشتیم «طبق اعلام آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی، از سی‌ویکم شهریور امکان ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباعی که فقط برگه سرشماری دارند، فراهم شد.»

هنوز ۱۴ هزار دانش آموز مراجعه نکرده‌اند

بر مبنای این خبر قرار بود که با اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها، این دانش‌آموزان با دریافت نامه از دفاتر کفالت به آموزش‌وپرورش مراجعه کنند. اکنون و پس از اینکه به نیمه مهر رسیده‌ایم، کارشناس مسئول اتباع اداره‌کل آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی درحالی از صدور مجوز حمایت تحصیلی و ثبت‌نام ۱۰ هزارو ۲۵۰ نفر از دانش‌آموزان اتباع خبر می‌دهد که به گفته خودش حدود ۱۴ هزار نفر از دانش‌آموزان اتباع هنوز مراجعه نکرده‌اند.

علیرضا یاری‌مقدم در گفتگو با خبرنگار شهرآرا اظهار می‌کند: پیش از این به ما اعلام شده بود که ۱۵ هزار دانش‌آموز اتباع جدیدالورود در استان داریم، اما اداره اتباع هفته گذشته به ما اعلام کرد که ۲۴ هزار دانش‌آموز اتباع جدیدالورود داریم که مدرکی برای تحصیل و اقامت ندارند.

وی با بیان اینکه بیشتر این دانش‌آموزان در مشهد هستند، می‌گوید: این احتمال وجود دارد که پس از شانزدهم مهر، دیگر مجوز تحصیلی برای این دانش‌آموز صادر نشود.

یاری‌مقدم درحالی‌که از احتمال صادرنشدن مجوز تحصیلی پس از شانزدهم مهر می‌گوید که از روز انتشار خبر پیشین مبنی بر فراهم‌شدن امکان ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباعی که فقط برگه سرشماری دارند، تاکنون فقط یازده روز گذشته است!

کارشناس‌مسئول اتباع اداره‌کل آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی اظهار می‌کند: آموزش‌وپرورش با وجود همه مشکلات، بیشتر این دانش‌آموزان را ثبت‌نام کرده است. البته شاید برای ثبت‌‎نام حدود هزار نفر از این دانش‌آموزان مشکل جدی داشته باشیم که تدابیری مانند دونوبته‌کردن مدرسه، توسعه مدارس ویژه اتباع و... را برای رفع آن به‌کار می‌گیریم.

مجوز راه‌اندازی ۶ مدرسه اتباع

یاری‌مقدم ادامه می‌دهد: مجوز راه‌اندازی شش مدرسه ویژه اتباع به‌زودی به دستمان می‌رسد و در آن صورت می‌توانیم پوشش بیشتری برای تحصیل این دانش‌آموزان داشته باشیم.

وی می‌گوید: چرایی مراجعه‌نکردن حدود ۱۴ هزار دانش‌آموز اتباع مشخص نیست. سامان‌دهی هرچه زودتر این دانش‌آموزان به آموزش‌وپرورش کمک می‌کند تا فرصت داشته باشد که امتحان ارزشیابی تعیین سطح را انجام دهد.

برآورد ۲۴ هزار نفری اداره‌کل اتباع

سیدعلی قاسمی، مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان‌رضوی، نیز در پاسخ به شهرآرا دراین‌باره به چند جمله کوتاه بسنده کرد: برآورد ما این بود که ۲۴ هزار دانش‌آموز اتباع داشته باشیم، اما آمار ۱۰ هزار نفر محقق شده است و ثبت‌نام کرده‌اند. ضمن اینکه سیاست جمهوری اسلامی این است که اگر مراجعه‌کننده‌ای در این‌باره داشته باشیم، نمی‌گذارد که این دانش‌آموزان به بازماندگان‌ازتحصیل تبدیل شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بلخی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
0
0
سلام و سپاس از اینکه خبرها و گزارش‌های مرتبط به مهاجران افغانستان و مسایل آنان را منعکس می‌کنید.
اما واقعاً اگر به فرموده مقام معظم رهبری هیچ دانش‌آموزی نباید از تحصیل باز بمانند، چرا مقامات مسئول با آغاز مکاتب دست‌به کار می‌شوند؟
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->