ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران، خط مقدم جبهه اقتصادی هستند شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارِ گرانِ کارگران، ارزان تمام شد+ فیلم دلار گران شد، حباب سکه را هم بیشتر کرد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولید اتوبوس ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال گذشته کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه بوده است | کاهش رشد اسقاط با ممنوعیت واردات انجام ۲ پرواز فوق العاده برای روز ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مسیر تهران به مشهد اجاره واحد‌های میلیاردی در کوهسنگی مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) باید‌ونباید‌های تشخیص کالای تقلبی در بازار لوازم یدکی خودرو مشارکت ۸۹درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهام تسلا به دلیل شایعات مربوط به قرارداد چین افزایش یافت ویدئو | چه تعداد بیکار در کشور داریم؟ قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | نوسانات همچنان گریبان‌گیر خودرو‌های داخلی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‎ها ارزخواری مونتاژکاران خودرو کار دستشان داد | دستور وزیر صمت برای بررسی موضوع افت ۷۰ درصدی تولید زعفران | افغانستان صادر کننده زعفران ایران به جهان چرا نیمی از متقاضیان نهضت ملی مسکن منصرف شدند؟ ۳ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بورس در فروردین ماه ۱۴۰۳ خارج شد شرایط دریافت وام ۱۰ تا ۳۰۰ میلیونی +جزئیات سوءاستفاده از کارگران در قرارداد‌های کاری موقت
سرخط خبرها

روش سنتی جداسازی کلاله گل زعفران با ۴۰۰ سال قبل فرقی نکرده است

  • کد خبر: ۱۲۹۶۷۳
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
روش سنتی جداسازی کلاله گل زعفران با ۴۰۰ سال قبل فرقی نکرده است
نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: عدم کمک دولت به ورود تجهیزات در صنعت زعفران باعث شده روش جداسازی کلاله گل زعفران که مرحله اصلی محصول نهایی زعفران است با ۴۰۰ سال قبل فرقی نکرده باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، در میان محصولات مختلف تولیدی در بخـش کشـاورزی ایـران، زعفران جزء محصولات خاص و سنتی کشور و استان خراسان رضوی به شمار مـی‌رود و به دلیل نقش قابل توجه آن در صادرات غیر نفتی هم جایگـاه ویـژه‌ای را بـه خود اختصاص داده است. زعفران از مزیت نسبی و اهمیت بالایی از نظر تولید، سطح زیر کشت، اشتغالزایـی و نیـز قابلیـت توسـعه برخوردار است.

سطح زیر کشت زعفران، در مشهد ۳۶۸۲ هکتار است. در سال گذشته عملکرد محصول زعفران به‌دلیل خشکسالی، گرمای تابستان، سایر تنش‌های محیطی و در نهایت آسیبی که به پیاز زعفران وارد شده، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و تولید آن در سال گذشته به میزان ۱۵ تن در کل شهرستان بوده است.
با توجه به دوره فشرده کاشت تا برداشت زعفران، این محصول در مشهد برای ۵۵۰ هزار نفر به طور مستقیم، غیر مستقیم و فصلی شغل ایجاد کرده است و حدود ۵۰۰۰ نفر هم در بخش فروش زعفران مشغول به کار هستند. مشهد قطب صادرات زعفران دنیا بوده و تعداد واحد‌های بسته بندی و فرآوری زعفران در این شهر ۲۲ واحد است که ظرفیت فراوری ۸۶ تن و اشتغال ایجادی برای ۲۸۱ نفر را باعث شده است.

روش سنتی جداسازی کلاله زعفران با ۴۰۰ سال قبل فرقی نکرده است

نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت وگو با شهرآرانیوز درباره وضعیت کشت زعفران در قطب تولید زعفران گفت: با محدودیت نیروی متخصص در این حوزه اگر دولت می‌توانست برای کشاورزان دستگاه جداسازی کلاله زعفران را تهیه کند مسلما دغدغه کشاورزان کمتر می‌شد و منجر به بهبود کیفیت این محصول می‌شد. در یک کیلو زعفران که فرد جداسازی انجام می‌دهد ۴ میلیون هزینه برای تولید کننده به همراه دارد و این روش ستنی جداسازی کلاله زعفران با ۴۰۰ سال پیش فرقی نکرده است.

غلامرضا میری تصریح کرد: مسلما با وجود این دستگاه جدا سازی علاوه بر اینکه در یک کیلو زعفران هزینه تولید به ۲۰۰ هزار تومان می‌رسید با استفاده از این دستگاه مواد خارجی که در زعفران وجود دارد و به دست مصرف کننده می‌رسد کامل حذف می‌شود و تبدیل به یک محصول باکیفیت می‌شود.

به گفته وی، درحال حاضر معدل کیفی زعفران در دنیا چیزی حدود ۲۲۰ تا ۲۳۰ است که اگر با دستگاه جداسازی کلاله محصول زعفران به دست بیاید این معدل کیفی به عدد ۲۷۰ می‌رسد و این عددی کیفی چیزی است که دنیا دنبال آن است. متاسفانه این اتفاق نیافتاده است و ۲۰ سال است که ما به دنبال این موضوع هستیم.

کاهش ۴۱ درصدی صادرات زعفران در شش ماه ۱۴۰۱

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی افزود: صادرات هم مشکلات خاص خودش را دارد و همین امر با عث شده تا پایان شهریورماه ۱۴۰۱، ۴۱ درصد کاهش صادرات داشته باشیم این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۹۵ تن میزان صادرات ما به کشور‌های هدف بوده که این عدد درشش ماه امسال به ۵۴ تن رسیده است. این کاهش ارتباط مستقیمی با موانع صادراتی موجود دارد که متاسفانه مسولان توجهی هم ندارند. بطوریکه آسیب جدی را تولید کننده، صادر کننده می‌بینید و جایگاه زعفران ما را زیر سوال می‌برد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران تاکید کرد: باید شرایطی فراهم شود که زعفران را با هرقیمتی هم که شده نرخ آن را برای صادرات ثابت نگه داریم و ثبات را در بازار جهانی برقرار کنیم تا کشور‌های هدف در بلندمدت بتوانند به عنوان یک کشور تامین کننده روی ما حساب باز کنند. اما نوسانات قیمتی باعث شده واردکننده محصول اعتماد لازم را نداشته باشد.

قاچاقچی جای صادرکننده را گرفته است

میری افزود: موانع صادرات زعفران باعث شده قاچاق زعفران افزایش پیدا کند و شرایطی فراهم شده است که قاچاقچی جای صادرکننده را بگیرد و این تنها به این دلیل است که دلال، زعفران را به دلیل دور زدن موانعی که صادرکننده دارد ۲۰ درصد ارزان‌تر در بازار‌های جهانی عرضه می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->