خودداری سفارت ایران در فرانسه از پیگرد قضایی فرد مهاجم پادشاه عربستان راهی بیمارستان شد پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا رئیسی مورد استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا قرار گرفت ایران و پاکستان در پایان سفر رئیس‌جمهور، بیانیه مشترک صادر کردند واکنش بورل به درخواست اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران استاندار خراسان رضوی : شاهد حمایت و پشتیبانی مردم از «طرح نور» هستیم سلاجقه: کشور‌های حوزه آبریز خزر باید در قالب کنوانسیون تهران وظایف خود را اجرا کنند رئیسی: پروژه‌های بزرگ برق‌‌آبی را در ۲۰ کشور با دانش ایرانی اجرایی می‌کنیم بهادری جهرمی: نظارت سازمان تعزیرات بر گران‌فروشی و احتکار موثرتر می‌شود وحیدی: افراد انگشت شماری در برابر قانون مقاومت می‌کنند فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال شرق: اقتدار جمهوری اسلامی ایران ثمره اتحاد نیرو‌های مسلح است حسینی: برای تعامل سازنده با مجلس دوازدهم آماده ایم وزیر ارتباطات: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود آیت‌الله علم‌الهدی: جامعة‌المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی است | علمای شیعه هندوستان، مهمان دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی از پنجه عقاب تا وعده صادق تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون‌خ» | «موزه ملی ایران» تفاوتی با «لوور» ندارد وزیر آموزش‌وپرورش: هزار هنرستان در ۵ سال آینده ساخته می‌شود خزعلی: در زمینه حجاب به‌دنبال فرهنگ‌سازی هستیم جزئیات برنامه‌های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی
سرخط خبرها

اربیل: هیچ گروهی اجازه استفاده از خاک ما برای عملیات نظامی علیه همسایگان را ندارد

  • کد خبر: ۱۳۰۳۹۴
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۱
اربیل: هیچ گروهی اجازه استفاده از خاک ما برای عملیات نظامی علیه همسایگان را ندارد
سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق به گروه‌های تروریستی درباره استفاده از خاک این کشور برای عملیات نظامی علیه همسایگان هشدار داد.

به گزارش شهرآرانیوز، پایگاه خبری المسله به نقل از جوتیار عادل گزارش داد، دولت کردستان به هیچ گروهی اجازه نخواهد داد که این منطقه را به پایگاهی برای حمله به کشورهای همسایه تبدیل کنند.

وی تأکید کرد: باید امنیت کشورهای همسایه را مد نظر قرار دهیم. دولت کردستان به امنیت همسایگان خود متعهد است و به هیچ گروهی اجازه نخواهد داد از خاک خود عملیات نظامی علیه همسایگان انجام دهد و امنیت را در معرض خطر قرار دهد.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شنبه ۲۳ مهر ماه میزبان «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق بود. وی در این زمینه نوشت: در این دیدار با تأکید بر مناسبات رو به گسترش تهران و بغداد در تمامی زمینه‌ها بر همکاری دو کشور در زمینه امنیتی از جمله لزوم برخورد با تروریست‌های مسلح از مبداء اقلیم کردستان عراق تأکید کردم. 

وی افزود: همچنین با تأکید بر اینکه مناسبات دو‌ کشور راهبردی و‌ ممتاز است و ما امنیت عراق را امنیت ایران می‌دانیم، به آقای الاعرجی صراحتا گفتم با توجه به مناسبات حسنه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، ما انتظار نداریم که خاک اقلیم کردستان عراق محلی برای اقدامات تروریستی و تهدیدی علیه ایران باشد. از ایشان خواستم مسئولیت کامل بغداد و اقلیم کردستان عراق نسبت به برخورد با گروه‌های تروریستی و آپارتاید از مبداء اقلیم کردستان عراق را بپذیرند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین اضافه کرد: به ایشان گفتم ما همواره خواهان عراق آباد، آزاد و مستقل بوده‌ایم و جز خیر برای دولت و ملت عراق نمی‌خواهیم اما تداوم حضور مسلحانه تروریست‌ها در اقلیم کردستان و تحرکات آنان علیه امنیت ایران را تحمل نخواهیم کرد. آقای الاعرجی در ‌پاسخ گفت قانون اساسی عراق اجازه فعالیت به افراد و جریاناتی که مخل تهدید همسایگان باشد را نمی‌دهد و اطمینان داد هرگونه اقدام ضد‌امنیتی علیه ایران با اقدام دولت مرکزی و اقلیم مواجه خواهد شد و عراق امنیت ایران را امنیت خود می‌داند.

جمهوری اسلامی ایران بارها تروریسم را خطر مشترک برای منطقه، ایران، دولت عراق و دولت ترکیه خوانده و مقامات ایرانی بارها مخالفت خود را با حضور پایگاه‌های نظامی گروهک‌های تروریستی ضد ایرانی و همچنین صهیونیست‌ها در منطقه کردستان عراق اعلام کرده و به کرات به مقامات دولت مرکزی عراق و همچنین منطقه کردستان عراق یادآور شده‌اند که این اقدامات به هیچ وجه از سوی ایران قابل تحمل نیست.

تهران همچنین گفته است که این‌ گروهک‌ها باید خلع سلاح شده و این پایگاه‌ها هم برچیده شوند. در همین راستا و در حالی که این هشدارها مورد توجه قرار نگرفت و در پی تعرضاتی که اخیرا عوامل این گروهک‌های تروریستی در مرزهای ایران صورت دادند، در ماه جاری شاهد دو حمله موشکی به مقر این گروهک‌ها بودیم.

روابط عمومی نیروی زمینی سپاه شنبه دوم مهر ماه در این خصوص اعلام کرد: «در پی تعرضات روزهای گذشته عوامل گروهک‌های تروریستی و ضد انقلاب وابسته به استکبار جهانی و لانه کرده در اقلیم شمال عراق مبنی بر عبور از مرزهای جمهوری اسلامی ایران و مورد حمله قرار دادن برخی پایگاه‌های مرزی کشورمان با پاسخ قاطع رزمندگان اسلام همراه شده است.»

دومین حمله نیز چهار روز بعد صورت گرفت و روز چهارشنبه ششم مهر ماه سال‌جاری قرارگاه حمزه سیدالشهدای نیروی زمینی سپاه با موشک‌های نقطه‌زن و پهپادهای انهدامی، چند مقر تروریست‌های تجزیه‌طلب را در اقلیم شمال عراق هدف قرار داد. روابط عمومی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای با اشاره به آغاز مرحله جدید عملیات علیه مواضع و مقرهای گروهک‌های تروریستی ضدایرانی در مناطقی در عمق اقلیم شمال عراق تاکید کرد: عملیات تا دفع موثر تهدید و برچیده شدن مقرهای گروهک‌های تروریستی با قاطعیت ادامه خواهد داشت.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->