رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

سلمان رشدی زنده است؟

  • کد خبر: ۱۳۰۷۶۶
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶
سلمان رشدی زنده است؟
آخرین خبر رسمی که درباره‌ی وضعیت جسمانی سلمان رشدی در رسانه‌های آمریکایی منتشر شده، مربوط به مشکلات جدی تنفسی اوست و سانسور خبری در مورد وضعیت وی با گذشت دوماه در رسانه‌های غرب همچنان دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، ماجرا از یک حرکت انقلابی شروع شد؛ زمانی که سلمان رشدی، نویسنده‌ی مرتد هندی – بریتانیایی در حال سخنرانی در ایالت نیویورک بود که با حمله‌ی یک جوان 24 ساله‌ی مسلمان به نام «هادی مطر» مواجه شد و پس از اصابت ضربات متعدد چاقو، به زمین افتاد.

به گزارش تسنیم، حالا بیشتر از دو ماه از این ماجرا می‌گذرد و هیچ خبری از وضعیت جسمانی سلمان رشدی در دست نیست. سانسور رسانه‌ای در ایالات متحده تا اندازه‌ای بالاست که اساسا هیچ رسانه‌ای حتی به خود اجازه نمی‌دهد که به سراغ این پرونده برود و از سرنوشت نویسنده‌ی «آیات شیطانی» کسب اطلاع کند.

جستجوی نام سلمان رشدی در اینترنت و در میان اخبار منتشر شده در رسانه‌های معتبر بین‌المللی و محلی هم دستاوردی برای محققین ندارد و صرفا مطالبی درباره‌ی تاریخچه زندگی و خشمی که در میان مسلمانان جهان ایجاد کرد، بازنشر شده است. هیچ رسانه غربی در این مدت، نه تصویری از رشدی منتشر کرده و نه کوچکترین اطلاع رسانی درباره شرایط او در بیمارستان "هاموت" در ایالت پنسلوانیا. حتی برخی خبرنگاران مستقل هم از حضور در محل و اطلاع‌رسانی در این زمینه منع شده‌اند؛ موضوعی که در روزهای ابتدایی این ماجرا تلاش شد تا به سمت بهبودی و عدم آسیب جدی سلمان رشدی سوق داده شود.

آخرین خبر رسمی که درباره‌ی وضعیت جسمانی سلمان رشدی در رسانه‌های آمریکایی منتشر شده، مربوط به مشکلات جدی تنفسی اوست که امکان زندگی بدون دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) را نداشته و با دامنه‌ی آسیب شدیدی که به دستگاه تنفسی او وارد شده بود، پزشکان امید چندانی برای بهبودی سریع و کامل سلمان رشدی نداشتند.

تحلیل‌های مختلفی درباره‌ی علت این سانسور خبری درباره‌ی وضعیت جسمانی و مرگ احتمالی سلمان رشدی مطرح شده اما چیزی که مشخص به نظر می‌رسد، اهمیت این پرونده برای جریان رسانه‌ای در غرب است. پنهان کردن خبر هلاکت احتمالی سلمان رشدی (و یا رو به موت بودن او) به ویژه با توجه به اهمیت نمادینی که او برای جهان غرب دارد؛ می‌تواند فرضیه‌ای منطقی به نظر برسد؛ زیرا رُشدی فراتر از یک فرد و یک نویسنده، نماد تقابل جهان‌بینی ماده‌‌گرای مذهب‌ستیز با جهان‌بینی غیرمادی و معادمحور دنیای اسلام است. از این لحاظ، زنده ماندن یا زنده نشان دادن سلمان رشدی برای جهان غرب اهمیتی فراتر از یک فرد دارد و او نماینده یک جریان برنامه‌ریزی‌شده و هدف‌دار است.

برخی تحلیلگران هم معتقدند که هراس رسانه‌ها و جریانات فرهنگی غربی از پذیرش پیروزی نگاه گفتمانی اسلام و خشم مقدس مسلمانان بر تلاش هتاکانه علیه مفاهیم دینی، زمینه‌ساز پنهان‌کاری در این زمینه و عدم اطلاع‌رسانی درباره‌ی وضعیت جسمانی سلمان رشدی شده است.

منبع: تسنیم
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->