بهمن هاشمی تهیه‌کننده شد فراخوان مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر «کیانو ریوز» در فیلم «سیستم سرگرمی خراب است» زنده‌یاد رضا داوودنژاد با «زندگی به شرط خنده» روی آنتن + زمان پخش آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) جایزه بهترین بازیگر جشنواره زنان بیروت در دستان صحرا اسدالهی پوستر جشنواره کن ۲۰۲۴ رونمایی شد + عکس بررسی فروش سینما‌های خراسان رضوی در ماهی که گذشت | «بی بدن» مشهدی‌ها در سایه «تمساح خونی» برگزیدگان پویش رسانه‌ای «ققنوس قلم» معرفی شدند + اسامی بازتاب اندیشه اسلامی در منظومه فکری سعدی برنامه‌های رادیو برای نمایشگاه کتاب تهران + زمان پخش تصویر شهر در بوم شعر سهراب سپهری پارسی را به جهان، رونق و آوازه از اوست | معرفی چند اثر پژوهشی درباره سعدی به مناسبت روز بزرگداشت او آمار فروش سینمای ایران در آخرین هفته فروردین ۱۴۰۳ پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به مناسبت روز سعدی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ کنسرت‌های خوانندگان پاپ در اردیبهشت ۱۴۰۳ + جزئیات ساعد سهیلی با «شهرک» در «کازابلانکا»
سرخط خبرها

نگاهی به سریال «پوست شیر» | روایت جنایتی هولناک از زاویـه دوربینـی بی پروا

  • کد خبر: ۱۳۱۳۶۱
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
  • ۹
نگاهی به سریال «پوست شیر» |  روایت جنایتی هولناک از زاویـه دوربینـی بی پروا
سریال «پوست شیر» که در ژانر جنایی-پلیسی ساخته شده است، درباره مردی به نام «نعیم» با بازی هادی حجازی فر است که پس از آزادی از زندان، سراغ دخترش می‌رود تا سال‌های ازدست رفته را جبران کند.

امیر عبداللهی | شهرآرانیوز،  سریال «پوست شیر» که در ژانر جنایی-پلیسی ساخته شده است، درباره مردی به نام «نعیم» با بازی هادی حجازی فر است که پس از آزادی از زندان، سراغ دخترش می‌رود تا سال‌های ازدست رفته را جبران کند، اما طولی نمی‌کشد که اتفاقی ناگهانی دوباره زندگی او را با مشکلات تازه‌ای روبه رو می‌کند.

این اتفاق نقطه اشتراک زندگی «نعیم» و یک مأمور پلیس به نام «مُحب» با بازی شهاب حسینی است. «پوست شیر» در شروع موفق شد با سؤالاتی که درباره زندگی و گذشته شخصیت هایش مطرح می‌کند، مخاطب را به پیدا کردن پاسخ آن‌ها کنجکاو کند، اما قصه اصلی در قسمت دوم به جریان افتاد و ورود شخصیت «محب» و روایت ماجرای او نیز کشش و التهاب قصه را بیشتر کرد.

مخاطب در دام روایت داستان

اگر این ویژگی را قبول کنیم که در ژانر جنایی، علاوه بر جنایت که عنصر اصلی است، همواره خلاف کار یا جنایت کار در یک سو و پلیس، کارآگاه یا مأمور قانون در سوی دیگر قرار دارد و جدال آنان با یکدیگر در نهایت منجر به برملاشدن اسرار و چگونگی یک جنایت می‌شود، پوست شیر نیز کاملا از این قواعد پیروی می‌کند و تا اینجای کار ما با مجموعه‌ای استاندارد روبه رو هستیم.

اطلاعاتی که فیلم تا قسمت چهارم به مخاطب می‌دهد بسیار ناچیز و قطره چکانی است، اما در کمال تعجب این موضوع باعث نشده است که ریتم سریال کند و داستان تبدیل به داستانی کش دار شود. در واقع داستان طوری طراحی شده است که هر لحظه مخاطب را تشنه گره گشایی‌های داستان نگه دارد. رفت و برگشت‌های زمانی نیز بجا و به اندازه در دل درام و تصویر گنجانده شده است. به نظر می‌رسد این سرک کشی‌های قصه در گذشته و حال این اثر را می‌توان به عنوان یکی از بهترین نمونه‌های روایت‌های این چنینی در یک فیلم به یاد داشت؛ رفت وبرگشت‌هایی که نه مخاطب را از داستان دور می‌کند و نه با اضافه گویی ها، روی اعصاب مخاطبش راه می‌رود.

تا اینجای کار، ساختمان متن و بسط و گسترش داستان به خوبی پیش رفته است. همچنین با نوع روایت خاصی که دارد توانسته است مخاطب را با قلاب روایت داستان به دام بیندازد و در هر لحظه اجازه ندهد مخاطب چشم از تصویر فیلم بردارد. لاجرم باید تا انتهای سریال و گسترش داستان و پایان بندی آن منتظر بمانیم تا دریابیم این روایت تروتمیز تا انتهای سریال ادامه خواهد داشت و کشش حدود ۲۵ قسمت را دارد یا خیر.

انتخاب درست زوایای دوربین

شیوه اجرای میدانی و تصویری که کارگردان از این فیلم نامه به عینیت تبدیل کرده نیز چند نکته شاخص و مثبت رقم زده است؛ اولین نکته نوع هدایت بازیِ بازیگران فیلم است. این موضوع به اندازه و کاملا در راستای روح اثر انجام گرفته و باعث شده است هر بازیگر به لایه‌های درونی شخصیتی که ارائه می‌دهد دست پیدا کند و با نقش آفرینی سطح بالایی که دارد، کاراکتر موردنظر کارگردان را خلق کند. نکته بعدی انتخاب درست زوایای دوربین است. تقریبا در بیشتر پلان‌ها شاهد این هستیم که دوربین با فاصله‌ای که از شخصیت‌های فیلم می‌گیرد این معنا را متبادر می‌کند که هنوز مخاطب با روایت اصلی داستان روبه رو نشده است.

درواقع کارگردان به عمد می‌خواهد مخاطبش را وارد پیچیدگی‌های داستان نکند. در ادامه و با کشف مسیری پرچالش، به احتمال زیاد این دست به عصا بودن را کنار می‌گذارد و مخاطب را به وسط جنایاتی هولناک هدایت خواهد کرد. جنس نگاتیوی تصویر فیلم و وجود زوایای بی پروای دوربین کارگردان به شدت به انتقال حسی بی نظیر و روایتی درست کمک کرده است.

بازی‌های متفاوت و جذاب

علاوه بر قصه پرکشش، کارگردانی خوب و موسیقی تأثیرگذار، بازی بازیگران سریال نیز دیگر امتیاز مهم سریال پوست شیر است. هادی حجازی فر در نقش پدری ناامید و افسرده که احساس شکست و سرخوردگی می‌کند، بازیِ باورپذیری دارد و موفق شده است حس دل سوزی مخاطب را برانگیزد.

تغییر روحیه او بعد از جلب اعتماد دخترش و حس شادی و رضایت این کاراکتر نیز در حرکات و چهره اش مشهود است. حجازی فر در لحظه‌ای هم که «نعیم» دچار شوک و ناباوری است موفق می‌شود از پس این لحظه سخت برآید و احساساتش را به مخاطب منتقل کند. در پلانی در قسمت سوم که او با جسد سوخته دخترش در پزشکی قانونی روبه رو می‌شود، جنس بازی اش یکی از بهترین لحظات نقش آفرینی حجازی فر تا اینجای سریال را رقم زده است و با حس درستی که منتقل می‌کند خیلی خوب از آب درآمده است.

شهاب حسینی نیز نقش سختی بر عهده دارد. دختر «محب» جزو قربانیان یکی از پرونده‌های اوست و همین اتفاق باعث شده است این کاراکتر به آدمی تنها، غمگین و عصبی تبدیل شود. شهاب حسینی در نقش این شخصیت بازی خوبی دارد و مخاطب را با شخصیت خود همراه می‌کند. علیرضا کمالی نیز در نقش «پروانه»، رفیق وفادار «نعیم»، حضور متفاوت و پررنگی دارد و این فیلم جلوه‌های دیگری از توانایی‌های بازیگری اش را آشکار کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
k
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
1
3
شهاب حسینی بی نظیر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
4
10
رضا پروانه، قاتل دختر نعیم است...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
چرا فکر میکنی رضا قاتله
یاسمن
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
0
4
شهاب حسینی عالی وبینظیر وتکرار نشدنی هستن براشون ارزوی سلامتی دارم خیلی سریال قشنگیه وپروانه قاتل دختر نعینه
خودم
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
0
1
چرا پلیس همیشه یک پله از پدر و دوستاش عقبه ؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
0
0
همه عالی بازی کردن
بی‌نظیره
مارال
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
1
0
فکر کنم دوست پسره ساحل باعث مرگش شده اما نمیخواسته بکشش شایدم دشمن داره نعیم بخاطر جریانات قبل از زندان رفتنش
Hamid
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۴
0
0
دختره زندس /به احتمال ۸۰درصد رضا به خاطر کشته شدن عشق قدیم که بابای ساحل مقصربوده داره تلافی درمیاره دستش به خون الوده میکنه که کارو یکسره کنه فیلم داره میگه پنهان کاری قاتل و کسی که از قتلهای درختی گذشته خبر داره و کشیدن پای شهاب حسینی به این ماجرای قتل ‌،کلا یه سناریو ازقبل ساخته شدس همیشه یه پا رضا از پلیسا جلوتره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
1
0
با این فیلم کراش سنگینی زدم روی خانوم پردیس احمدیه بازیش هم که عالیه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->