ایهود اولمرت: جنگ غزه هیچ توجیهی ندارد درخواست نمایندگان آمریکا: برچیده شدن غنی‌سازی اورانیوم ایران عراقچی: پس از پاسخ ایران به پیشنهاد آمریکا، زمان و مکان دور بعدی مذاکرات تعیین می‌شود سخنگوی گردان‌های قسام: ارتش اسرائیل با عملیات‌های ویژه مواجه خواهد شد پزشکیان در گفت‌وگو با بن‌زاید: امیدواریم برکات عیدقربان زمینه‌ساز گسترش صلح و برچیده شدن جنگ از منطقه باشد دیدار نوه امام خمینی(ره) با خانواده شهید سیدحسن نصرالله در بیروت واکنش وزیر کشور به قتل الهه حسین‌نژاد | وضعیت حمل و نقل عمومی غیررسمی و اینترنتی بررسی می‌شود مجروح شدن بیش از ۱۰ صهیونیست در شمال غزه (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) جزئیات جدید درباره اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی تأکید رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر ارمنستان بر تعمیق روابط دوجانبه روسیه به ایلان ماسک پناهندگی می‌دهد ترامپ درپی تنش با ایلان ماسک، خودروی تسلای قرمزرنگش را می‌فروشد ابراز خوش‌بینی مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا بازگشت رئیس مجلس و هیئت پارلمانی از اجلاس رؤسای مجالس کشور‌های عضو بریکس + فیلم حملات اخیر به اوکراین، پاسخی به «اقدامات تروریستی» کی‌یف ۸۰ هزار نفر در نماز عید قربان در مسجد الاقصی حضور یافتند (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) هشدار عراقچی به سه کشور‌ اروپایی| ایران در برابر نقض حقوق خود، واکنشی قاطع نشان می‌دهد مقام ایرانی: آمریکایی‌ها می‌دانند ایران هرگز توقف غنی‌سازی را نمی‌پذیرد قالیباف برازیلیا را ترک کرد (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) نامه‌ ایران به شورای امنیت پیرامون اتهامات آمریکا ایلان ماسک از استیضاح ترامپ حمایت کرد! روسیه انتقام گرفت| حمله گسترده به کی‌یف (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) پزشکیان: مصرف برق در ایران به ازای هر متر مربع ساختمان ۶ برابر بیشتر از کشورهای مشابه است ایلان ماسک، ترامپ را به ارتباط با پرونده‌ قاچاق جنسی کودکان متهم کرد دبیرکل سازمان ملل: جامعه بین‌المللی باید برای راهکار دوکشوری در فلسطین، تلاش کند ارتش رژیم اسرائیل هشدار حمله و تخلیه ضاحیه جنوبی بیروت را صادر کرد (۱۵ خرداد ۱۴۰۴) گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور ایران و ترکمنستان به‌مناسبت عید قربان (۱۵ خرداد ۱۴۰۴) شکایت ایران از ادعا‌های بی‌اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
سرخط خبرها

فاز اول پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان به اتمام رسید+ جزئیات

  • کد خبر: ۱۳۱۹۸۷
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
فاز اول پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان به اتمام رسید+ جزئیات
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل از تکمیل فاز اول پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان خبر داد و گفت: عملیات اجرایی فاز اول این پروژه به طول ۱۵۴ کیلومتر که حد فاصل زاهدان تا خاش را شامل می‌شود، به اتمام رسید.

به گزارش شهرآرانیوز، عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل، درباره آخرین وضعیت پیشرفت راه‌آهن چابهار-زاهدان اظهار کرد: این پروژه ۶۲۸ کیلومتر طول دارد که با احتساب خطوط ایستگاهی آن به ۷۳۰ کیلومتر می‌رسد و با پیشرفت فیزیکی ۶۱ درصد همراه شده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل با بیان اینکه یکی از وظایف ما در مجموعه وزارت راه و شهرسازی تکمیل کریدور‌های ترانزیتی و ریلی کشور است، افزود: راه‌آهن چابهار- زاهدان در راستای کریدور شمال- جنوب در قست شرقی کشور ایفای نقش می‌کند.

خطیبی خاطر نشان کرد: بندر چابهار با توجه به امتیازات خاصی و موقعیتی که دارد، به یک مسیر پس کرانه‌ای حمل‌ونقلی برای انتقال بار با شرایط مناسب نیاز دارد و با توجه به حجم انبوه بار این مسیر، راه‌آهن چابهار نقش مهم‌تری پیدا می‌کند.

وی افزود: فاز اول این پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان یعنی حدفاصل زاهدان تا خاش به طول ۱۵۴ کیلومتر تمام شده و دیگر عملیات اجرایی در این قطعه انجام نمی‌شود.

خطیبی ادامه داد: در حال حاضر مشغول تشریفات تبدیل موقت در این بخش هستیم و فاز اول به زودی با حضور مسئولان بلندپایه افتتاح می‌شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل خاطرنشان کرد: در بخش روسازی هم علاوه بر اینکه از سمت زاهدان به خاش ریل‌گذاری شده، از سمت چابهار هم عملیات ریل‌گذاری را آغاز کردیم، اما به دلیل محدودیت منابع، فعالیت‌ها به قطعه زاهدان-خاش متمرکز شد.

وی افزود: در بخش زیرسازی فاز دوم پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان که حد فاصل چابهار، ایرانشهر تا خاش است، فعالیت‌ها به شکل جدی ادامه دارد و در چند ماه آینده پیشرفت قابل توجهی را شاهد خواهیم بود.

خطیبی در ادامه درباره تامین اعتبار این پروژه با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری و دستور رئیس‌جمهور در سال ۹۸ برای اختصاص اعتبار به این پروژه تا سقف ۳۰۰ میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی به منظور تسریع تکمیل راه‌آهن چابهار-زاهدان تا پایان سال ۱۴۰۰، گفت: از این اعتبار ۳۰۰ میلیون یورویی مصوب، ۲۵۰ میلیون یورو تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: با تایید سازمان برنامه و بودجه درخواست تامین ۵۰ میلیون یوروی باقیمانده نیز برای صندوق توسعه ملی ارائه شد و، چون مدت زمان استفاده از این تسهیلات طی شده بود، صندوق این موضوع را به دولت منتقل کرد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل خاطر نشان کرد: ستاد هماهنگی اقتصادی دولت این زمان را تمدید کرد و اجازه داده شد تا ۵۰ میلیون یورو باقی مانده نیز صرف تکمیل پروژه چابهار-زاهدان شود، البته این موضوع هنوز ابلاغ نشده است.

گفتنی است راه‌آهن چابهار-زاهدان یکی از پروژه‌های استراتژیک و اولویت‎دار ریلی کشور بوده که سبب توسعه سواحل مکران و اتصال کشور‌های آسیای میانه، افغانستان و پاکستان و همسایه‌های شمالی ایران به آب‌های آزاد اقیانوسی خواهد شد و در توسعه کریدور‌های بین‌المللی عبوری از ایران و افزایش درآمد‌های ترانزیتی برای کشور نقش چشمگیری خواهد داشت.

سرعت طراحی این خط ریلی برای قطار‌های مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و برای قطار‌های باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده و جابجایی تعداد ۹۲۷ هزار نفر مسافر و ۲/۸ میلیون تن بار در سال اول بهره‌برداری و جابجایی بیش از ٢ میلیون نفر مسافر و ۷/۷ میلیون تن بار در سال بیستم بهره‌برداری پیش‌بینی شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->