به گزارش شهرآرانیوز، عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل، درباره آخرین وضعیت پیشرفت راهآهن چابهار-زاهدان اظهار کرد: این پروژه ۶۲۸ کیلومتر طول دارد که با احتساب خطوط ایستگاهی آن به ۷۳۰ کیلومتر میرسد و با پیشرفت فیزیکی ۶۱ درصد همراه شده است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با بیان اینکه یکی از وظایف ما در مجموعه وزارت راه و شهرسازی تکمیل کریدورهای ترانزیتی و ریلی کشور است، افزود: راهآهن چابهار- زاهدان در راستای کریدور شمال- جنوب در قست شرقی کشور ایفای نقش میکند.
خطیبی خاطر نشان کرد: بندر چابهار با توجه به امتیازات خاصی و موقعیتی که دارد، به یک مسیر پس کرانهای حملونقلی برای انتقال بار با شرایط مناسب نیاز دارد و با توجه به حجم انبوه بار این مسیر، راهآهن چابهار نقش مهمتری پیدا میکند.
وی افزود: فاز اول این پروژه راهآهن چابهار-زاهدان یعنی حدفاصل زاهدان تا خاش به طول ۱۵۴ کیلومتر تمام شده و دیگر عملیات اجرایی در این قطعه انجام نمیشود.
خطیبی ادامه داد: در حال حاضر مشغول تشریفات تبدیل موقت در این بخش هستیم و فاز اول به زودی با حضور مسئولان بلندپایه افتتاح میشود.
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل خاطرنشان کرد: در بخش روسازی هم علاوه بر اینکه از سمت زاهدان به خاش ریلگذاری شده، از سمت چابهار هم عملیات ریلگذاری را آغاز کردیم، اما به دلیل محدودیت منابع، فعالیتها به قطعه زاهدان-خاش متمرکز شد.
وی افزود: در بخش زیرسازی فاز دوم پروژه راهآهن چابهار-زاهدان که حد فاصل چابهار، ایرانشهر تا خاش است، فعالیتها به شکل جدی ادامه دارد و در چند ماه آینده پیشرفت قابل توجهی را شاهد خواهیم بود.
خطیبی در ادامه درباره تامین اعتبار این پروژه با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری و دستور رئیسجمهور در سال ۹۸ برای اختصاص اعتبار به این پروژه تا سقف ۳۰۰ میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی به منظور تسریع تکمیل راهآهن چابهار-زاهدان تا پایان سال ۱۴۰۰، گفت: از این اعتبار ۳۰۰ میلیون یورویی مصوب، ۲۵۰ میلیون یورو تخصیص یافته است.
وی ادامه داد: با تایید سازمان برنامه و بودجه درخواست تامین ۵۰ میلیون یوروی باقیمانده نیز برای صندوق توسعه ملی ارائه شد و، چون مدت زمان استفاده از این تسهیلات طی شده بود، صندوق این موضوع را به دولت منتقل کرد.
معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل خاطر نشان کرد: ستاد هماهنگی اقتصادی دولت این زمان را تمدید کرد و اجازه داده شد تا ۵۰ میلیون یورو باقی مانده نیز صرف تکمیل پروژه چابهار-زاهدان شود، البته این موضوع هنوز ابلاغ نشده است.
گفتنی است راهآهن چابهار-زاهدان یکی از پروژههای استراتژیک و اولویتدار ریلی کشور بوده که سبب توسعه سواحل مکران و اتصال کشورهای آسیای میانه، افغانستان و پاکستان و همسایههای شمالی ایران به آبهای آزاد اقیانوسی خواهد شد و در توسعه کریدورهای بینالمللی عبوری از ایران و افزایش درآمدهای ترانزیتی برای کشور نقش چشمگیری خواهد داشت.
سرعت طراحی این خط ریلی برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده و جابجایی تعداد ۹۲۷ هزار نفر مسافر و ۲/۸ میلیون تن بار در سال اول بهرهبرداری و جابجایی بیش از ٢ میلیون نفر مسافر و ۷/۷ میلیون تن بار در سال بیستم بهرهبرداری پیشبینی شده است.