سرخط خبرها

کارآفرینی با طعم علوم

  • کد خبر: ۱۳۲۱
  • ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۵
کارآفرینی با طعم علوم
به همت پژوهش‌سرا‌های رویان و بوعلی برگزار شد

نعیمه زمانی
دبیر شهرآرا محله

اولین کارگاه کارآفرینی با عنوان رایحه‌درمانی و صابون‌سازی به همت پژوهش‌سرای رویان و بوعلی برگزار شد.به گزارش شهرآرامحله، رعنا فرجی، مربی کارگاه صابون‌سازی و کارآفرین نمونه ناحیه4 مشهد، درباره این برنامه اظهار کرد: این کارگاه یکی از بخش‌های پژوهش با طعم زیست‌فناوری و سلول‌های بنیادی است که بر کارآفرینی نیز توجه خاصی دارد و دانش‌آموز را برای شرکت در مسابقات کشوری آماده می‌کند. فرجی افزود: نوجوانان باید درباره اهمیت و نحوه‌ کسب درآمد آموزش ببینند تا آینده بهتری برای خود رقم بزنند. در این راستا کارگاه صابون‌سازی ویژه دانش‌آموزان دختر و پسر دوره متوسطه اول و دوم برگزار شد و در آن علاوه بر بحث‌های تئوری به آموزش عملی درباره اساس کار دستگاه کلونجر و نحوه اسانس‌گیری و همچنین روش ساخت صابون پرداخته شد.وی با تأکید بر اهمیت کارآفرینی در کشور گفت: صابون‌هایی که آموزش داده می‌شود گیاهی است و از آنجایی که فرمول‌های ساخت آن استاندارد است هر دانش‌آموزی با آموزش آن می‌تواند صابون دست‌ساخته‌‎ خود را به ثبت برساند و از این طریق برای خود کسب درآمد کند.فرجی ادامه داد: در جامعه‌ امروز کار و درآمد اهمیت زیادی پیدا کرده است. بنابراین باید در نوجوانان نیز چنین انگیزه‌ای ایجاد شود تا با توجه به زحمتی که در راه تحصیل خود می‌کشند، درآمد خوبی نیز به دست آورند. تاکنون نیز استقبال خوبی از این برنامه شده است و به همین دلیل ادامه خواهد داشت.این کارآفرین با اشاره به پیشینه صابون‌سازی گفت: در گذشته افراد از خاکستر چوب و پیه و چربی حیوانی صابون درست می‌کردند و این روش هنوز هم کاربرد دارد طوری که مردم می‌توانند در بیرون شهر نیز از آن کمک بگیرند.وی افزود: در حال حاضر مردم اطلاعات زیادی درباره گیاهان اطراف خود ندارند و بدون آنکه درباره آن‌ها چیزی بدانند از کنارشان عبور می‌کنند. در حالی‌که تمام این گیاهان تاثیرات خاص خود را دارند و می‌توانند در زندگی روزمره افراد اثربخش باشند.


عملی‌کردن ایده‌ها
سیده‌پریسا حسینی، دانش‌آموز پایه یازدهم نیز که به منظور شرکت در مسابقات کشوری سلول‌های بنیادی و زیست‌فناوری در کارگاه‌های پژوهش‌سرای رویان و بوعلی شرکت کرده بود، گفت: تاکنون توانسته‌ام ایده‌هایی در زمینه بررسی رشد گیاهان و روش‌های آبیاری آن ارائه دهم. بر این اساس فعالیت‌های عملی را هم در این زمینه انجام خواهم داد و نتایج را برای جشنواره خوارزمی و جشنواره ملی زیست‌فناوری و سلول‌های بنیادی ارسال خواهم کرد.وی افزود: در پایه تحصیلی نهم در جشنواره خوارزمی شرکت کرده و با مقاله‌ای مبنی بر بررسی رشد گیاهان در سیستم آکواپونیک و آبیاری با آب باران در استان اول شدم. علاوه بر این در بخش ادبیات این جشنواره شرکت کرده و همچنین در المپیاد ریاضی نفر سوم شدم.
شایان زوار، دیگر دانش‌آموزی بود که در این کارگاه حضور داشت. او نیز در این زمینه گفت: 16سال دارم و از دبیرستان امام‌رضا، واحد4 در این برنامه شرکت کرده‌ام. در این کلاس‌ها مواردی آموزش داده می‌شود که من را برای شرکت در مسابقات کشوری آماده می‌کند.
این دانش‌آموز که در پایه یازدهم تحصیل می‌کند ادامه داد: با توجه به آموزش‌هایی که ارائه می‌شود به همراه اعضای گروه در آزمایشگاه سلولی فیلم علمی 3دقیقه‌ای درباره انکوباتور و مراحل کشت سلولی تهیه و آن را به دبیرخانه جشنواره ملی سلول‌های بنیادی ارسال خواهیم کرد.وی افزود: از آنجایی که به این رشته و مباحث علمی علاقه دارم در این کارگاه‌ها شرکت می‌کنم تا با تلاشی که دارم وهمچنین حمایت‌های پژوهش‌سرا بتوانم موفقیت‌هایی برای کشورم به دست آورم. براین اساس سال گذشته نیز در کلاس‌های علوم تجربی شرکت کرده و مدرک مورد نظر را اخذ کرده‌ام.


موفقیت در کار
حسین واسعی، دانش‌آموز سال یازدهم، هم درباره مسابقات کشوری سلول‌های بنیادی و زیست‌فناوری اظهار کرد: تاکنون در رشته شیمی و آزمایشگاهی محصولاتی را ساخته‌ام. برای مثال قرص شیر درست کرده‌ام و اکنون منتظر ثبت آن هستم. تاکنون موفقیت‌های دیگری مانند شرکت در مسابقات ملی ابن‌سینا، رویداد کارآفرینی رکاد، مسابقات کشوری آزمایشات شیمی غیرحضوری و کسب رتبه دوم آزمایشگاه شیمی در ناحیه را به دست آورده‌ام.
سروش قاسمی، دانش‌آموز 13ساله‌ای که از دبیرستان مفتح در این برنامه شرکت کرده بود نیز ابراز کرد: برای حضور در مسابقات زیست‌فناوری و سلول‌های بنیادی در این کارگاه‌ها شرکت کرده‌ام که هرکدام به موضوعی در این خصوص می‌پردازند. موضوع کارآفرینی نیز اهمیت زیادی دارد و در آینده ما نوجوانان تأثیرگذار خواهد بود.
همچنین ایلیا تهرانی، عضو دیگر شرکت‌کننده در این کارگاه، گفت: 13سال دارم و در بخش عکاسی میکروسکوپی مسابقات شرکت خواهم کرد. تاکنون در المپیاد فارسی، ریاضی و علوم شرکت کرده‌ام و موفق به کسب رتبه‌های اول و دوم شده‌ام. علاوه‌براین در رویدادهای فنی و حرفه‌ای در ناحیه نیز موفق به کسب رتبه شده‌ام.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->