پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

التهاب بازار در پی افزایش تقاضای مردم برای خرید طلا و دلار

  • کد خبر: ۱۳۳۱۳۵
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
التهاب بازار در پی افزایش تقاضای مردم برای خرید طلا و دلار
افزایش تقاضای مردم برای خرید طلا و دلار، این دو بازار را در مشهد ملتهب کرده است.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ یک میلیون و ۴۶۵ هزار تومان این آخرین قیمت درج شده طلا بر روی تابلو طلافروشی‌های مشهد تا زمان تهیه این گزارش یعنی ساعت یک ظهر روز شنبه است. حالا چرا این قدر دقیق می‌گوییم، چون احتمالا تا فردا که روزنامه به دست شما می‌رسد قیمت‌ها بازهم تغییر خواهد کرد. قیمت طلا از صبح تا ظهر شنبه سه بار تغییر کرده و تقاضا برای خرید آن به ویژه از نوع مستعملش افزایش یافته است.

روند صعود و نزول طلا در بازار ایران قبل از اونس جهانی به نرخ دلار و حرف وحدیث‌های سیاسی وابسته است حالا چند روزی می‌شود که با اوج گرفتن نرخ دلار قیمت سکه و طلا نیز پا به پای اسکناس آمریکایی بالا می‌رود و همین وضعیت موجب افزایش چند برابری تقاضا در بازار‌های مالی شده است. در این روز‌ها مردم به دنبال حفظ ارزش سرمایه‌های خرد خود بیش از پیش سرگردان هستند.

ترس و تردید

سری به خیابان امام خمینی (ره) می‌زنیم با اینکه به ساعت تعطیل شدن پاساژ ارگ نزدیک است هنوز هم رفت وآمد مشتری‌ها و چک وچانه زدن آن‌ها با طلا فروشان تمامی ندارد. «تردید» بیشترین حسی است که از مکالمه خریدار و فروشنده می‌توان دریافت کرد.

اگر به مکالمه ۱۰ خریدار و فروشنده گوش داده باشیم، ۹ نفر بین خرید سکه، دلار، طلا و یا دست نگه داشتن و معامله نکردن سرگردان بودند و برای همین مدام از فروشنده راهنمایی می‌خواستند که حاصل این راهنمایی‌ها متفاوت بود، اما در مجموع نتیجه همه آن‌ها را می‌توان در چند جمله خلاصه کرد. سکه حباب دارد، خطر طلا از دلار کمتر است و در نهایت پیشنهاد برای خرید طلای مستعمل فعلا تا این لحظه از همه موارد بیشتر روی بورس بوده است. همچنین فروشندگان به مردم تأکید می‌کردند که از خرید شمش صرف نظر کنند، چون خطر کمبود طلا نسبت به وزن شمش و غش در معامله بالاست.

۳ بار تغییر در نیم روز

همان طور که گفتیم قیمت طلا از صبح تا ظهر شنبه سه بار تغییر کرد. به گفته طلافروشان قیمت بازگشایی در بازار مشهد یک میلیون و ۳۹۸ هزار تومان بود که در سه گام به یک میلیون و ۴۴۰ هزار تومان، یک میلیون و ۴۵۹ هزار تومان و در نهایت به یک میلیون و ۴۶۵ هزار تومان رسید. همچنین قیمت سکه طرح امام در بازار مشهد ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود که به گفته کسبه نزدیک به ۲ میلیون تومان حباب داشت.

ازدحام متقاضیان طلای مستعمل

در بازار طلای مشهد بیشتر مشتری‌ها به دنبال طلای دسته دوم هستند. این را می‌توان در مکالمه مردم با یکدیگر و درخواست هایشان از طلا فروشان شنید. برخی از مشتری‌ها از کمبود طلای مستعمل در بازار می‌گویند که برای صحت سنجی این موضوع به عنوان خریدار به چند مغازه سر می‌زنیم. نتیجه مشاهدات ما این می‌شود؛ طلای مستعمل هست.

اما نه در حجم بالا و بدیهی است که دامنه انتخاب نیز در این بازار کم است. یکی از فروشنده‌های طلا در بازار ارگ در این باره می‌گوید: طلای مستعملی که می‌خواهید برای سرمایه گذاری کنار بگذارید دیگر نباید زشت و خوشگلش برایتان مهم باشد، این طوری می‌توانید پیدا کنید. به گفته کسبه این بازار تقاضا برای طلا به ویژه طلای مستعمل در این روز‌ها افزایش پیدا کرده است. تقریبا همه مشتری‌ها برای سود بیشتر به دنبال طلای دسته دوم هستند.

غیب شدن دلار در بازار

وضعیت بازار دلار نیز در خیابان امام خمینی (ره) ملتهب است. داخل پیاده‎رو مقابل بانک ملی و ساختمان پست مرکزی جای سوزن انداختن نیست. به عنوان مشتری وارد معرکه می‌شویم و تقاضای ۲ هزار دلار می‌کنیم. دلاری برای خرید پیدا نمی‌کنیم. مبلغ را فاکتور می‌گیریم و فقط تقاضای خرید اسکناس آمریکایی می‌کنیم. همه آب پاکی روی دستمان می‌ریزند و می‌گویند: دلار نداریم.

هرچند جواب سؤالمان واضح است، اما بازهم از چند نفری می‌پرسیم چرا دلار ندارید؟ فقط مردی با لکنت زبان و اشاره دست حاضر می‌شود جوابمان را بدهد: «قیمت‌ها رو به بالاست، نمی‌فروشند.» در ادامه فقط قیمت می‌پرسیم. پاسخ تا لحظه تهیه این گزارش ۳۵ هزار و ۵۵۰ تومان است. بعد از پرس و جو از چند فروشنده بالأخره یک نفر پیدا می‌شود که حاظر است ۲ هزار دلار به ما بفروشد، اما نه با قیمت همکارانش بلکه بالاتر و به مبلغ ۳۵ هزار و ۷۰۰ تومان.

بازار جو دارد

از دلالان فاصله می‌گیریم و به یک دلار فروش آشنا زنگ می‌زنیم. می‌گوید که خودش هم دستش در پوست گردو مانده است. هزار دلار داشته، اما ۱۰ هزار دلار فروخته و حالا همکارانش حاضر نیستند حتی به او هم دلار بدهند. راست و دروغ حرف هایش را نمی‌دانیم، اما چیزی که واضح است التهاب شدید و کمبود عرضه در بازار دلار مشهد است.

او پیشنهاد می‌دهد که فعلا دست نگه داریم، چون احتمالا چند روز دیگر یک کاهش در پیش خواهیم داشت و الان فقط بازار دچار جو شده و دلالان با جمع کردن دلار از بازار جو بیشتری به بازار می‌دهند.
درخواست ارز از صرافی‌ها نیز اینترنتی است و فروش آنلاین ارز از دیروز در صرافی‌ها آغاز شده است و متقاضیان می‌توانند با به همراه داشتن کارت ملی در زمان تعیین شده به صرافی مراجعه و ارز مورد نیاز خود را خریداری کنند. تا زمان تهیه این گزارش قیمت دلار توافقی در بازار ۳۴ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است.
از جمله دلایل افزایش قیمت طلا را وضعیت سیاسی، نتایج برجام و به دنبال آن افزایش نرخ دلار بیان می‌کنند. هرچند تغییر نرخ اونس جهانی طلا نیز روز گذشته افزایشی بوده و تا این لحظه به هزارو ۶۸۳ دلار رسیده است.

تحلیلگران ارزی بازار عوامل مختلفی را به عنوان دلایل افزایش حجم تقاضا و به تبع آن افزایش نرخ دلار مطرح می‌کنند که از مهم‌ترین این عوامل می‌توان به انتظارات تورمی و سرایت دارایی‌های خارج شده از بورس به بازار‌های سوداگرانه اشاره کرد. وضعیت سیاست داخلی و خارجی نیز از جمله موارد تاثیر گذار در بازار دلار است. بدیهی است که در این وضعیت نمودار قیمت طلا در داخل با شیب بیشتری افزایش یابد.

«دلار» امروز چرا گران شد؟

یک مقام مسئول در بازار متشکل ارزی به تسنیم گفت: هم زمان با راه اندازی سامانه برخط بازار متشکل ارزی، برخی صراف‌ها فروش ارز به مراجعان حضوری را متوقف کرده بودند که همین امر باعث نوساناتی در قیمت شد. صراف‌ها به مراجعان حضوری هم باید ارز بفروشند.  در بخشنامه بانک مرکزی هم تأکید شد که تمامی صرافی‌ها موظف هستند مشتریانی که از طریق این سامانه اقدام به خرید ارز کرده اند را در اولویت قرار دهند و به این معنای عدم پاسخگویی به مراجعان حضوری نیست.

هدف از راه اندازی سامانه برخط بازار متشکل ارزی به هیچ وجه ایجاد محدودیت در خرید و فروش ارز نبوده است. از امروز سقف تراکنش دستگاه‌های کارت خوان صرافی‌ها از ۵۰ به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. هر مشتری با کارت بانکی به نام خود می‌تواند از صرافی‌ها تا ۱۰۰ میلیون تومان خرید انجام دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->