فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

نگاهی به قطعه «خون از رخم بشوی» همایون شجریان

  • کد خبر: ۱۳۳۴۵۵
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
  • ۱
نگاهی به قطعه «خون از رخم بشوی» همایون شجریان
همایون شجریان قطعه جدیدی را با عنوان «خون از رُخم بشوی» به تازگی منتشر کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ همایون شجریان شعری از فریدون مشیری را انتخاب کرده تا اثری با نامِ «خون از رُخم بشوی» را بخواند. اثری که بدون هیچ توضیحِ اضافه‌ای روی صفحه‌ی همایون شجریان قرار گرفته است. متنِ شعر، عواملِ تولید و تاریخ انتشار توضیحاتی است که در کپشنِ این اثر نوشته شده است.

«خون از رُخم بشوی» فضایی شبیه به آثارِ اخیرِ همایون شجریان دارد. فضایی که در آن ملودی حرف زیادی برای گفتن ندارد. صدای سازهای ایرانی چندان غالب نیست و تنظیم‌ِ اثر براساسِ سازهای غربی است.

آهنگسازِ این اثر آرش گوران است و تخصص او بیشتر در زمینه موسیقی کلاسیک غرب است. در کارنامه‌ی آرش گوران رهبریِ ارکستر فیلارمونیک تهران دیده می‌شود که یکی از ارکسترهای محبوب در این ژانر از موسیقی است. گوران در سال‌های گذشته اجراهایی درخشان با ارکستر فیلارمونیک تهران را به صحنه برده است و مخاطبانِ خاص خودش را داشته و دارد.

«خون از رُخم بشوی» یک ایراد مشترک با تعدادی از آثار اخیرِ همایون شجریان که در این چند سال خوانده دارد و آن اینکه قابلیتِ چندانی برای ماندگاری در ذهنِ مخاطب ندارد. مقایسه کنید این جنس از آثار را با آثاری مانند «قُلاب»، «چرا رفتی» یا «ایران من» که ملودی و شعر آن‌ها در ذهنِ مخاطبان موسیقی ایران و طرفدارانِ شجریان ماندگار شده است.

شاید مهمترین نقطه قوتِ «خون از رُخم بشوی» شعر و آواز آن است. آواز که مثل همیشه در بالاترین سطح اجرا شده و شعر هم از سروده‌های فریدون مشیری است. قابلیت این شعر به گونه‌ای است که هر شنونده براساس سلیقه و نگاهِ خود، می‌تواند برداشتی متفاوت از این اثر داشته باشد؛ یکی می‌تواند لزوم یکپارچگیِ وطن را از این شعر برداشت کند. دیگری می‌تواند آن را اعتراضی به کشته شدگانِ اعتراض‌های اخیر تصور کند. آن یکی می‌تواند این تصنیف را اثری برای گرامی‌داشتِ کشته شدگانِ راهِ امنیت بپندارد.

در این میان اما وجه مشترکِ همه‌ی برداشت‌ها از این شعر؛ مزمتِ خون و خون‌ریزی در دلِ وطن است.

همایون شجریان در هفته‌های گذشته تور کنسرت‌هایش در اروپا را لغو کرد. این اقدامِ او بسیار هوشمندانه بود. همایون می‌دانست که اگر کنسرت‌هایش در اروپا را برگزار کند، یک عده از او می‌خواهند که سمتِ معترضان بایستد و موضعی تند بگیرد. عده‌ای هم انتظار داشتند که او وارد موضوعاتی که هنوز ابعاد آن به طور دقیق مشخص و معین نشده، نشود. در نهایت هر واکنشی از همایون شجریان موجبِ ایجاد فضایی دو قطبی می‌شد.

البته که لغو کنسرت‌های اروپا هزینه‌های مادیِ زیادی برای همایون شجریان داشت، اما او کنسرت‌هایش در اروپا را لغو کرد تا همبستگی‌اش با مردم را نشان دهد و البته از تقویت فضاهای دوقطبی‌ساز و ایجاد شکاف بیشتر در فضای جامعه جلوگیری کند.

به نظر می‌رسد انتشارِ تصنیفِ «خون از رُخم بشوی» براساس سروده مشیری، هم مخالفت با هر گونه خشونت را اعلام می‌کند و هم تلاشی است تا بار دیگر مفهوم «وطن» را برای مخاطب برجسته سازد و همه‌ی طیف‌های جامعه را به مفهومی بزرگ به نام «ایران»‌ سوق دهد. تفسیری که طبیعتاً با نگاه‌های بخشی‌نگر و یک‌سویه، زاویه دارد و آنانی که تحلیلی و رویکردی یکجانبه درباره اتفاقات اخیر دارند، تمایل دارند تا تفاسیری از همین جنس را بر آثار سوار کنند و در این میان برخی تلاش می‌کنند تا «خون از رُخم بشوی» و خودِ همایون را به نفعِ جریانِ فکریِ خود، مصادره به مطلوب کنند؛ و این درست همان حرکتی است که خیانت در حقِ این هنرمند است.

البته در تولید این اثر نوعی «عجله» هم احساس می‌شود. عجله‌ای که گویا ناشی از فشارها به همایون شجریان بوده تا در مقابل اتفاقاتِ اخیری که در کشور رخ داده، موضع‌گیری کند. شاید همین عجله موجب شده که ضعف‌هایی در این تصنیف وجود داشته باشد؛ ضعف‌هایی که در نهایت می‌تواند مانعی باشد بر اینکه این تصنیف به جهت موسیقایی ظرفیتی مشابه سایر آثار ماندگار او نداشته باشد.

شجریان هنرمندی مستقل است که برایش تمامِ مردم ایران، هم‌وطن هستند و خونِ هر کدامشان که ریخته شود، برای او ناراحت کننده است.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
0
0
چقدر ملودیش شبیه قطعه "تعبیر وارونه یک رویاست" که توسط بهزاد عبدی ساخته شده و رضا یزدانی خوندتش... یعنی یه جورایی کاوره اونه اصلا...امیدورام که حداقل بهزاد عبدی عزیز از یه موسیقی فرنگی کاور نکرده باشه...
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->