فارس از شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان خبرداد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) کربی : آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است حمله موشکی به کریات شمونا در فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وزیر خارجه ایران با دبیر کل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) «عسقلان» و «سدیروت» زیر آتش حملات سنگین راکتی گردان‌های قدس (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) ادامه عملیات حزب الله علیه اشغالگران در مرز‌های شمالی فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا اسرائیل در حمله ایران را تکذیب کرد ارتش آمریکا هزاران موشک به اسرائیل ارسال کرد تظاهرات علیه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی ادامه یافت + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن! امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی از تکرار ماجراجویی نظامی علیه ایران دست بردارد | حمله کاملاً ضروری بود رییس جمهور: اگر رژیم صهیونیستی بازهم اشتباه کند، پاسخی پشیمان کننده می‌گیرد امنیت کامل در مراکز هسته‌ای کشور | اطلاعات لازم از مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی در اختیار ماست + فیلم یارانه نقدی فروردین واریز شد (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است | باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید وزیر خارجه: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با یک بند از برنامه هفتم توسعه نیازمندی ها! پرویز داوودی، معاون اول دولت نهم درگذشت + سوابق طرح گروه ۷ برای محدود کردن برنامه موشکی و پهپادی ایران
سرخط خبرها

سیگار: فساد و خودکامگی اشرف غنی علت سقوط کابل بود

  • کد خبر: ۱۳۵۲۰۸
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
سیگار:  فساد و خودکامگی اشرف غنی علت سقوط کابل بود
اداره بازرسی آمریکا در امور بازسازی افغانستان فساد، خودکامگی اشرف‌ غنی و حکومت‌داری‌اش با یک حلقه بسته از چهره‌های وفادار، کنار گذاشتن دولت افغانستان از مذاکرات آمریکا و طالبان در قطر و عدم باور سیاستمداران افغان برای خروج آمریکا سبب سقوط کابل شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اداره بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان یا سیگار به‌تازگی از عوامل تأثیرگذار در سرنگونی دولت پیشین افغانستان پرده برداشته است.

سیگار در رشته توئیتی گفته است که فساد، خودکامگی اشرف‌ غنی و حکومت‌داری‌اش با یک حلقه بسته از چهره‌های وفادار، کنار گذاشتن دولت افغانستان از مذاکرات آمریکا و طالبان در قطر و عدم باور سیاستمداران افغان برای خروج آمریکا سبب سقوط کابل شد.

به گفته سیگار، دولت پیشین افغانستان با وجود موقعیت ضعیفش اصرار داشت که طالبان باید در جمهوریت ادغام شوند، اما طالبان حاضر به این سازش نبودند.

سیگار افزوده است که حکومت غنی نمی‌پذیرفت که آمریکا قصد دارد از افغانستان خارج شود.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در آگست ۲۰۲۱، عوامل متعددی از سوی مقام‌های امریکایی و حکومت پیشین افغانستان در پیوند به سقوط نظام مطرح شده است.

پیش از این «اشرف غنی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان توضیحاتی را در خصوص آخرین روز سقوط کابل ارائه کرد.

وی در گفتگو با پی‌بی‌اس با بیان اینکه به دفاع از مردم افغانستان متعهد بوده است، گفت: به دنبال فروپاشی ارتش، در موقعیتی نبودم که فدا کردن رئیس جمهور باعث حفظ نظام شود، بنابراین از افغانستان خارج شدم.»

غنی ادامه داد: در آخرین دقایق حضور در ارگ کابل، مشاور امنیت ملی به من خبر داد که طالبان به نزدیکی ارگ رسیده و زمانی چندانی برای تصمیم‌گیری وجود ندارد و بنابراین تصمیم به خروج گرفته شد.

رئیس‌جمهور سابق افغانستان درباره سقوط پی‌در‌پی شهرهای افغانستان نیز گفت: «طالبان برای طولانی مدت بدون حمایت کشورهای همسایه قادر به فعالیت نبود و از طرف دیگر افغانستان به مکانی برای جنگ قدرتهای بزرگ تبدیل شده بود.»

وی توضیح داد: اما مهمترین عاملی که باعث پیشرفت سریع طالبان شد، عدم موضع گیری دیپلماتیک منجسم از سوی کشورهای جهان بود.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->