معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد
سرخط خبرها

۲۸ هزار‌میلیارد تومان خسارت جانی آلودگی هوا در مشهد!

  • کد خبر: ۱۳۵۹۹۲
  • ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
۲۸ هزار‌میلیارد تومان خسارت جانی آلودگی هوا در مشهد!
بر اساس یافته‌های پژوهش وزارت بهداشت، مشهد پارسال‌با ۳۵۷ روز بیشترین روز‌های دارای ذرات معلق آلاینده هوا را داشته است.

فاطمه رافع | شهرآرانیوز؛ مشهدی‌ها در ۳۵۷ روز از ۳۶۵ روز سال ۱۴۰۰ هوایی را تنفس کرده‌اند که براساس یافته‌های مطالعه‌ای در وزارت بهداشت با عنوان «کمی‌سازی اثرات بهداشتی و اقتصادی منتسب به آلاینده ذرات معلق ۲.۵ PM» میانگین غلظت این ذرات معلق در آن بیش از استاندارد سازمان جهانی بهداشت، پنج میکروگرم در مترمکعب، بوده است!

ذرات معلق ۲.۵ PM ذرات ریزی هستند که اندازه آن‌ها کمتر از ۲/۵ میکرومتر یا میکرون است و یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا هستند. قطر این ذرات ۲.۵ میکرون یا کمتر (صدبرابر کوچک‌تر از قطر موی انسان) است و آن‌قدر کوچک‌اند که می‌توانند حتی به کوچک‌ترین مجاری هوای ریه‌ها نفوذ کنند.
به‌عبارت دیگر یافته‌های این مطالعه که در ۲۷ شهر کشور با جمعیت حدود ۳۵ میلیون نفر انجام شده است، نشان می‌دهد که مشهد در سال ۱۴۰۰ بیشترین تعداد روز‌ها را از نظر وجود این ذرات آلاینده در میان این ۲۷ شهر داشته و شمار روز‌های با هوای خوب آن هم کمتر از ۱۰ روز بوده است.

نتایج این پژوهش حاکی از آن است که در مشهد شمار همه مرگ‌های منتسب به ذرات معلق ۲.۵ PM در بزرگ‌سالان بیشتر از سی سال در سال۱۴۰۰ به‌شکل میانگین ۱۸۹۱نفر بوده است. شمار مرگ به‌علت بیماری‌های مزمن انسداد ریوی بیشتر از سی سال ۸۴نفر، شمار مرگ به‌علت سرطان ریه بیشتر از سی سال ۳۹نفر، شمار مرگ به‌علت بیماری‌های ایسکمیک قلبی در بزرگ‌سالان بیشتر از ۲۵سال ۴۰۶نفر و شمار مرگ به‌علت سکته مغزی در بزرگ‌سالان بیشتر از ۲۵سال ۱۸۹نفر بوده است.

مجموع هزینه اقتصادی مرگ‌های ناشی از رویارویی با این ذرات معلق در سال۱۴۰۰ در شهر مشهد به‌طور میانگین ۱۰۲۲میلیون دلار معادل ۲۸هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
آن‌طور که عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درباره نتایج این پژوهش به ایسنا گفته، در سال۱۴۰۰ شمار همه مرگ‌های منتسب به رویارویی طولانی‌مدت با این ذرات معلق بیش از ۸۷درصد نسبت به سال۱۳۹۹ افزایش داشته است.

تهران، اهواز، تبریز، شیراز، اصفهان، ایلام، سنندج، همدان، خرم‌آباد، اراک، کرج، کرمانشاه، آبادان، شهرکرد، یزد، ارومیه، کرمان، قزوین، بیرجند، قم، زابل، بجنورد، زنجان، بوشهر، اردبیل و زاهدان دیگر شهر‌هایی هستند که وزارت بهداشت این پژوهش را در آنجا انجام داده است. در آن‌ها میانگین غلظت این ذرات معلق بیش از شش‌برابر رهنمود سازمان جهانی بهداشت (پنج میکروگرم در مترمکعب) و بیش از ۲.۵ برابر استاندارد ملی (دوازده میکروگرم در مترمکعب) بوده است.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۰ هزار نفر بوده و در مجموع هزینه مرتبط با مرگ‌ومیر ناشی از همه دلایل منتسب به ذرات معلق ۲.۵ PM رقم ۸.۱۷ میلیارد دلار و معادل ۲۲۷ هزار میلیارد تومان برآورد شده که این رقم نسبت به سال ۱۳۹۹ بیش از ۹۰ درصد افزایش داشته است. براین‌اساس، تهران بیشترین خسارت را متحمل شده است و پس از آن مشهد، شیراز، کرج، اصفهان و اهواز قرار گرفته‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->