بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر نوروزی در بوستان غدیر مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۳) مراسم وداع با پیکر شهید حاج ابوالفضل لطیف زاده در مشهد (۸ فروردین۱۴۰۳) + ویدئو صندوق بین‌المللی پول ۸۸۰میلیون دلار وام به اوکراین داد | زلنسکی: خرجِ مبارزه با تهاجم روسیه می‌شود حمله هوایی رژیم صهیونیستی به لبنان (۸ فروردین ۱۴۰۳) فرانسه و ترکیه همکاری نظامی با اسرائیل را تکذیب کردند آمریکا: حمله هوایی به سوریه کار ما نبود آمریکا: همکاری گازی پاکستان با ایران خطرناک است
سرخط خبرها

یک مقام آمریکایی خواستار توقف بازداشت خودسرانه زنان در افغانستان شد

  • کد خبر: ۱۳۶۲۶۱
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
یک مقام آمریکایی خواستار توقف بازداشت خودسرانه زنان در افغانستان شد
کرن دیکر کاردار سفارت امریکا برای افغانستان گفت بازداشت خودسرانه زنان معترض در افغانستان ثبات این کشور را تضعیف می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ کرن دیکر کاردار سفارت امریکا برای افغانستان در توئیترش نوشت، زنانی که در مورد حقوق خود صحبت می‌کنند؛ افغانستان را تهدید نمی‌کنند. اما بازداشت‌های خودسرانه ثبات را تضعیف می‌کند و قطعا صلح آمیز نیست.

دیکر خواستار آزادی ظریفه یعقوبی و همکارانش شده است.

گفتنی است که بیش از دو هفته پیش ظریفه یعقوبی، یکی از زنان معترض و چهار پسر از همکاران او از جریان یک نشست خبری در غرب کابل بازداشت شدند.

اعتراض زنان بدخشان به ادامه تعطیلی مدارس دخترانه

گروهی از زنان در ولایت بدخشان در یک مکان سربسته گردهم آمده و به ادامه‌ محرومیت دختران و زنان از حق تعلیم و کار، اعتراض کردند.

معترضان می‌گویند که هدف از گردهمایی اعتراضی‌ رسیدن به حقوق انسانی زنان می‌باشد.

آنان امروز (سه‌شنبه، ۱ آذر) در پایان این گردهمایی یک قطع‌نامه‌ی پنج ماده‌ای صادر کردند. در این قطع‌نامه به حق آموزش، کار و فعالیت آزاد زنان تأکید شده است.

زنان معترض در این گردهمایی شعارهای «نان، کار، ازادی»، «می‌مانیم، می‌سازیم، طالب رفتنی است» و «ما زنان را انکار نکنید» را سر دادند.

در قطع‌نامه‌ی این زنان معترض از «سکوت شرم‌آور» جامعه جهانی در برابر زنان انتقاد شده و آمده است که حق آموزش زنان امتیاز سیاسی بازار سیاست‌مداران نیست و نباید با این حق تجارت و زراندوزی شود.

سارا کنیبز، مدیر منطقه‌ای بخش زنان سازمان ملل در آسیا و اقیانوسیه گفت زنان افغانستان همچنان به‌طور سیستماتیک از جامعه حذف می‌شوند.

وی در توییتی نوشته است که زنان از اکثر مشاغل، مدارس و حتا پارک‌ها حذف شدند، اما  زنان به روش‌های غیرقابل تصوری به مقاومت ادامه می‌دهند.

طالبان پس از دست یافتن به قدرت، محدودیت‌های علیه زنان و دختران وضع کرده‌‌اند.

این در حالی است که از ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان بیش از ۴۰۰ روز می‌گذرد‌. طالبان می‌گویند که روی طرحی برای بازگشایی مدارس کار می‌کنند. 

اخیرا نیز ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان طی سخنانی در ترکیه گفته بود که به زودی مدارس دخترانه در افغانستان بازگشایی خواهد شد. 

منبع: باشگاه خبرنگاران/ فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->