وزیر ارشاد: شعر شهریار مرز زبان کلاسیک و زبان گفتاری را درنوردیده است ارسال ۵۰۰ اثر به جشنواره ادبی داستان‌کوتاه «هشت» در مشهد علیرضا خمسه به «استخر» سروش صحت پیوست برگزاری نخستین نشست فعالان سینمای خراسان رضوی در مشهد تمام مهربانی‌های یار مهربان تصویرگر آواز‌های آبی شهر | یادی از استاد علی‌اکبر زرین‌مهر نقاش فقید مشهدی هم‌زمان با سالروز درگذشتش ماجرای تخلص استاد شهریار در مسابقه تلویزیونی «دونقطه» + فیلم گنجینه ای از هنر ناب ایرانی در حرم رضوی | گذری به موزه تخصصی فرش آستان قدس رضوی روایتی طنزآمیز از روابط انسانی | گزارشی از اکران مردمی فیلم «ناجورها» در مشهد پرتره «سیدحسن حسینی»، شاعر برجسته، روی آنتن تلویزیون + زمان پخش زوربا، یک مرد رها | معرفی کتاب «زوربای یونانی» به بهانه انتشار کتاب صوتی‌اش مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهرآرا: حمایت شهرآرا از سینما برای گرم‌ترشدن بازار هنر مشهد است + فیلم «جیمی کیمل» مجری مشهور تلویزیون اخراج شد سواد رسانه‌ای؛ سپر دفاعی در جنگ نوین حماسه در غزل | فردوسی چه تأثیراتی بر شهریار گذاشته است؟ رائد فریدزاده: حمایت از پروژه‌های سینمایی استانی باید هدفمند و بلندمدت باشد + فیلم لغو اجرا‌های محسن یگانه در گرگان + علت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی: ظرفیت هنری استان نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است پایان بخش اجرایی جشنواره هجدهم موسیقی جوان
سرخط خبرها

چراییِ یک ریزش!

  • کد خبر: ۱۳۶۶۵۹
  • ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
چراییِ یک ریزش!
اگر در آغاز یک دوره (ترم) آموزشی داستان نویسی، به فرض ۱۰ هنرجو در کلاس شرکت کنند، حتی اگر این ۱۰ نفر تا پایان دوره پیگیر آموزش‌ها و تمرین‌ها و با مدرس همراه باشند، احتمال ریزش در ادامه راه زیاد است.

یکی از اتفاق‌های دلسردکننده برای مدرسان کلاس‌ها و کارگاه‌های داستان نویسی، ریزش هنرجویان است. کلاس‌ها و کارگاه‌هایی که از آغاز نیز در مقایسه با هنر‌هایی فراگیرتر (مانند سینما و موسیقی) با اقبال کمتری روبه رو می‌شود. اگر در آغاز یک دوره (ترم) آموزشی داستان نویسی، به فرض ۱۰ هنرجو در کلاس شرکت کنند، حتی اگر این ۱۰ نفر تا پایان دوره پیگیر آموزش‌ها و تمرین‌ها و با مدرس همراه باشند، احتمال ریزش در ادامه راه زیاد است.

در دوره‌های تکمیلی (مثلا ترم دوم)، دیگر بعید است همه ۱۰ نفر دوره قبل حضور پیدا کنند. گاهی مشکل از مدرس است که دانش اندکی در حوزه کاری خود دارد یا اینکه به خوبی نمی‌تواند دانسته هایش را به هنرجو منتقل سازد، اما مشکل کاهش استقبال از ادامه دوره‌های آموزشی داستان نویسی با حضور مدرسان توانمندِ با دانش نیز برطرف نمی‌شود.

یک علت مهم این اتفاق، «دشواری نوشتن داستان» است. ظاهرا در داستان نویسی بر خلاف شاعری، استعداد درصد بالایی از لوازم هنرجو را به خود اختصاص نمی‌دهد. شاعر کم استعداد هر قدر هم بکوشد شاعر خوبی نمی‌شود، اما داستان نویس کم استعداد با تلاش بی وقفه می‌تواند قدرت خود را برای نوشتن افزایش دهد و داستان نویس مطرحی شود. همین عنصر «تلاش» است که به مثابه صافی عمل می‌کند و کسی را که رهرو این راه نیست، کنار می‌زند و در پایان، تنها عده اندکی به مقصد می‌رسند. هنرجوی داستان نویسی باید زیاد بنویسد و دوچندان هم بخواند.

این خواندن از مطالعه آثار داستانی - که آسان‌تر است - تا کتاب‌ها و مقالات نظری را شامل می‌شود - که جذابیت داستان را ندارد و تلاش بیشتر و بخش درخور توجهی از توان حفظ و یادگیری هنرجو را به کار می‌گیرد. اساسا نوشتن به قول معروف، عرق ریزیِ روح است و انرژی زیادی از نویسنده می‌طلبد؛ به ویژه اگر بخواهیم هنرمندانه بنویسیم و اثر هنری (داستان و رمان) بیافرینیم. هنرجویی که تصور کند ظرف چند ماه یا یکی دو سال نویسنده می‌شود، بعد مدتی متوجه سختی و طولانی بودن راه می‌شود و اگر رهرو نباشد، بی تردید آموختن داستان نویسی را کنار می‌گذارد.

چنین شخصی در نهایت تا پایان دوره اول با کلاس همراه خواهد بود و بعد می‌رود دنبال علایق دیگرش. مشکل دیگر عاشق نبودن است! هنرِ نوشتن عشق می‌خواهد و صِرف جاه طلبی از هنرجو نویسنده نمی‌سازد! او باید بداند که علاوه بر زحمت فراوان، مشکلاتی، چون خشکیدن گهگاه قلم و افسردگی و ... چشم انتظار اوست و تنها با دلدادگی برای داستان است که می‌تواند بر این بازدارنده‌ها چیره شود و چنین کسانی که هم زحمت کشِ عرصه داستان باشند و هم عاشق آن، زیاد نیستند!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->