معاون دبیرکل خانه کارگر، مقصران حادثه معدن طبس را معرفی کرد تشدید نظارت بر بکارگیری اتباع غیر مجاز در شعاع ۳ کیلومتری حرم مطهر رضوی دلیل افزایش قیمت طلا چیست؟ (۵ مهر ۱۴۰۳) سامانه خودنویس افزایش نرخ اجاره از سوی مالکان را کنترل می کند نرخ طلاو سکه در بازار امروز مشهد (۵ مهر ۱۴۰۳) | هر گرم طلا به مرز ۴ میلیون تومان رسید صنعت فرش از تحریم‌های داخلی بیشتر از تحریم‌های خارجی لطمه دیده است تشکیل پرونده تعزیری برای ۱۷۵ آرایشگاه زنانه، از ابتدای سال ۱۴۰۳ در مشهد بررسی قیمت موبایل در مشهد (۵ مهر ۱۴۰۳) | آشنایی با گوشی ۲۸۶ میلیونی هوآوی افزایش ۵۰ درصدی سرمایه گذاری خارجی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس در سال ۱۴۰۳ جواد اوجی قائم مقام سازمان انرژی اتمی شد ۴۰ همت، میزان خسارت واردشده به بخش کشاورزی خراسان رضوی در سال زراعی اخیر است هشدار اتحادیه طلا و جواهر: مردم در فضای مجازی طلا و سکه نخرند افزایش قیمت مرغ در مشهد و خراسان رضوی مقطعی و موقت است بیش از چهار هزار تن کلزا در خراسان رضوی خرید تضمینی شد بررسی قیمت خودرو‌های خارجی (۵ مهر ۱۴۰۳) | پیکاپ فوتون ۶۲ میلیون تومان ارزان شد افزایش نرخ حق‌العمل‌کاری جایگاه‌داران بنزین بعد از گذشت شش ماه هنوز اتفاق نیفتاده | هنوز بنزین سوپر به مشهد نرسیده است رصد قیمت در بازار خودرو‌های داخلی (۵ مهر ۱۴۰۳) | افزایش ۹ میلیونی تارا قیمت‌ها در بازار دلار و طلا کمی ارزان شد (۵ مهر ۱۴۰۳) + جدول قیمت خودکفایی در تولید موز از خروج ۶۰۰ میلیون یورو از کشور، جلوگیری می‌کند توضیحات مپنا در خصوص چرایی تعویق پرداخت سود مرحله سوم سهام عدالت (۵ مهر ۱۴۰۳) پیش‌بینی روند صعودی اقتصاد جهان قیمت بلیت پرواز تهران - مشهد برای امروز (۵ مهر ۱۴۰۳) آیا می‌توان از طلافروشی‌ها طلای قسطی خرید؟ خرما در مشهد چند؟ (۵ مهر ۱۴۰۳) فروش قسطی خودروهای وارداتی روند کاهشی تولید قطعه خودرو از ابتدای ۱۴۰۳ | قطعه‌سازان خراسانی در بن‌بست نقدینگی
سرخط خبرها

بورس تنها راه رسیدن به قیمت عادلانه خودرو

  • کد خبر: ۱۴۱۷۷۷
  • ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
بورس تنها راه رسیدن به قیمت عادلانه خودرو
وزارت اقتصاد اعلام کرد: افزایش قیمت خودرو در حالی رخ داده که شاخص تولید این صنعت وضعیت مطلوبی داشته و با عرضه خودرو در بورس کالا معضل بزرگ بازار خودرو یعنی قیمت گذاری دستوری به سمت اصلاح پیش رفت، بنابراین نسبت دادن این گرانی به رویکردهای دولت و شاخص‌ها صحیح نیست.

به گزارش شهرآرانیوز؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش روزنامه تعادل با عنوان «مقصر گرانی خودرو چه کسی است؛ تورم، دلار یا مردم؟»، اعلام کرد: شاخص تولید صنعت خودرو در وضعیت مطلوبی است، اما با این حال در هفته‌های اخیر قیمت خودرو با افزایش روبه‌رو بوده است؛ به همین دلیل دولت و وزارت اقتصاد با مکانیسم عرضه خودرو در بورس کالا تلاش کرد تا دست دلالان و سفته‌بازان را از بازار خودرو قطع کند.

به وضوح مشخص است که تلاطمات اخیر در بازار خودرو ارتباطی با شاخص‌های اقتصادی و وضعیت تولید ندارد و متأثر از فضاسازی و ایجاد نااطمینانی نسبت به آینده اقتصاد ایران توسط رقبای کشور در جنگ اقتصادی است که در چند ماه اخیر در فضای مجازی آغاز شده و شدت گرفته و متأسفانه توسط برخی رسانه‌ها نیز به آن دامن زده می‌شود و موجب به هم ریختن بازار ارز، کاهش ارزش پول ملی و ایجاد انتظارات تورمی در دیگر بازار‌ها می‌شود.

دولت سیزدهم از سال گذشته تمرکز خود را بر خاموش کردن موتور‌های تورم‌زا معطوف کرد و کاهش شتاب رشد نقدینگی، مدیریت خلق پول، کاهش کسری بودجه، عدم استفاده از تنخواه، کاهش هزینه‌آوری دولت در همین راستا قابل ارزیابی است و البته آثار این اقدامات بر شاخص‌های اقتصادی نیز مشهود است.

رشد شاخص تولید صنایع بزرگ در واقع واکنش مثبتی به این اقدامات است و رشد شاخص تولید صنعت خودروسازی و قطعات در چند ماهه اخیر در مقایسه با سال قبل بیشتر از سایر صنایع بوده و در آبان ماه این شاخص نسبت به سال قبل ۲۷.۸ درصد رشد داشته که در چند سال اخیر بی‌سابقه است.

از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین موانع و مشکلات درباره صنعت خودرو تاکنون قیمت‌گذاری دستوری و استفاده دلالان و سفته‌بازان از عدم شفافیت در قیمت‌گذاری بوده که وزارت اقتصاد و ستاد اقتصادی دولت در تداوم تلاش خود برای اصلاح رویه‌های اشتباه گذشته، در این حوزه عرضه خودرو در بورس کالا را در نظر گرفتند.

دولت در راستای رویکرد برای تغییر شیوه اشتباه قیمت‌گذاری دستوری، حتی به سراغ سازوکار‌های شفاف، رقابتی، رصدپذیر و غیر رانت‌زا که فرصت‌های ویژه و انحصار ایجاد نمی‌کند، رفت.

بهترین راه برای کشف قیمت عادلانه خودرو، سازوکار بازار سرمایه و بورس کالا بوده و هست و تجربه عرضه خودرو در بورس کالا موجب شد قیمت به صورت رقابتی کشف شده و عادلانه و شفاف باشد.

این در حالی است که به طور معمول قیمت خودرو بر اساس قیمت کارخانه تعیین و هزینه تمام شده مبنا قرار داده می‌شد و در این میان فاصله و شکاف بین قیمت کارخانه و بازار آزاد به ایجاد رانت و انحصار منجر می‌شد و سود این بازار به جیب دلالان می‌رفت، در عین حال هم تولید کننده و هم مصرف کننده از این شرایط متضرر می‌شدند.

عرضه خودرو در بورس نه تنها سبب زیان تولیدکنندگان و خریداران نشده، بلکه این دو گروه سود قابل توجهی را نیز کسب کرده‌اند؛ بنابراین دلیل گرانی خودرو را نباید در رویکرد‌های دولت، سیاست‌های مهار تورم، شاخص‌های اقتصادی و شفاف سازی قیمت و عرضه جستجو کرد، چراکه تحلیل نادرست، نتیجه‌گیری نادرست به همراه دارد و مسیر صحیح، شفاف و رقابتی خرید و فروش خودرو را مسدود می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->