وزارت اقتصاد: بانک مرکزی درگاه پرداخت صرافی‌های رمزارز را بدون هماهنگی مسدود کرد یارانه نقدی دهک‌های ۸ تا ۱۰ قطع می‌شود؟ (۱۰ دی ۱۴۰۳) معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی: اعطای نشان مشهد الرضا (ع) راهکاری برای ارتقای سطح فعالیت‌های اقتصادی استان است میانگین تکمیل ظرفیت واحد‌های اقامتی خراسان رضوی ۴۷ درصد است انتقاد مجلس از خُلف وعده دولت درباره واردات خودرو ویدئو | رئیس بانک‌ مرکزی: نرخ دلار بازار ایران را یک سایت آمریکایی تعیین می‌کند محدودیت توزیع ۴ حلقه لاستیک حذف می‌شود؟ علت گران‌شدن موز در مشهد چیست؟ (۱۰ دی ۱۴۰۳) | احتمال گرانی بیشتر وجود دارد کارگران، چشم‌انتظار دریافت عیدی و پاداش | حداقل و حداکثر مبلغ عیدی ۱۴۰۴ کارگران چقدر است؟ خروج پول حقیقی از بورس شدت گرفت | وضعیت امروز بازار سهام (۱۰ دی ۱۴۰۳) ممنوعیت استفاده کارکنان قراردادی از «مرخصی بدون حقوق» برداشته شد ریزش ۲ میلیون تومانی قیمت سکه در مشهد (۱۰ دی ۱۴۰۳) افت شدید قیمت خودرو‌های خارجی (۱۰ دی ۱۴۰۳) | ریزش قیمت‌ها تا ۶۰ میلیون تومان افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت تمام‌شده تولید خودرو کاهش قیمت خودرو‌های داخلی استارت خورد (۱۰ دی ۱۴۰۳) | افت ۹ میلیونی قیمت رانا پلاس نرخ امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۰ دی ۱۴۰۳) | دلار ۸۰ هزار و ۵۰۰ تومان ۲ خط جدید، جایگزین تولید پژو پارس در ایران خودرو خراسان شد سامسونگ A۵۵ چند؟ | قیمت امروز گوشی‌های سامسونگ (۱۰ دی ۱۴۰۳) آیا قطعی برنامه‌ریزی‌شده برق به پایان رسید؟ (۱۰ دی ۱۴۰۳) آخرین قیمت ارز توافقی نیما امروز (۱۰ دی ۱۴۰۳) اعلام شد | دلار حواله ۶۴ هزار و ۸۷۶ تومان شد عرضه ارز پتروشیمی‌ها در بازار ارز تجاری از هفته آینده آغاز می‌شود عرضه اولیه «سیسکو» در بازار بورس، چهارشنبه (۱۲ دی ۱۴۰۳) | حسابتان را ۶ میلیون تومان شارژ کنید! پیش‌فروش محصولات سایپا از امروز (دوشنبه، ۱۰ دی ۱۴۰۳) آغاز شد + جزئیات و زمان تحویل خودروها میزان سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در بورس تهران افزایش یافت | کدام کشورها بیشترین میزان سرمایه‌گذاری را دارند؟ قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۱۰ دی ۱۴۰۳) | موز گران شد قیمت طلا در بازار‌های جهانی امروز (دوشنبه،‌ ۱۰ دی ۱۴۰۳) چند؟ مجمع تشخیص مصلحت نظام با افزایش نرخ ارز ترجیحی در ۱۴۰۴ مخالفت کرد قدرت خرید حداقل مزد کارگران یک‌چهارم شد | کوچک‌شدن سفره کارگران زمان دور جدید عرضه خودرو‌های وارداتی اعلام شد
سرخط خبرها

بورس تنها راه رسیدن به قیمت عادلانه خودرو

  • کد خبر: ۱۴۱۷۷۷
  • ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
بورس تنها راه رسیدن به قیمت عادلانه خودرو
وزارت اقتصاد اعلام کرد: افزایش قیمت خودرو در حالی رخ داده که شاخص تولید این صنعت وضعیت مطلوبی داشته و با عرضه خودرو در بورس کالا معضل بزرگ بازار خودرو یعنی قیمت گذاری دستوری به سمت اصلاح پیش رفت، بنابراین نسبت دادن این گرانی به رویکردهای دولت و شاخص‌ها صحیح نیست.

به گزارش شهرآرانیوز؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش روزنامه تعادل با عنوان «مقصر گرانی خودرو چه کسی است؛ تورم، دلار یا مردم؟»، اعلام کرد: شاخص تولید صنعت خودرو در وضعیت مطلوبی است، اما با این حال در هفته‌های اخیر قیمت خودرو با افزایش روبه‌رو بوده است؛ به همین دلیل دولت و وزارت اقتصاد با مکانیسم عرضه خودرو در بورس کالا تلاش کرد تا دست دلالان و سفته‌بازان را از بازار خودرو قطع کند.

به وضوح مشخص است که تلاطمات اخیر در بازار خودرو ارتباطی با شاخص‌های اقتصادی و وضعیت تولید ندارد و متأثر از فضاسازی و ایجاد نااطمینانی نسبت به آینده اقتصاد ایران توسط رقبای کشور در جنگ اقتصادی است که در چند ماه اخیر در فضای مجازی آغاز شده و شدت گرفته و متأسفانه توسط برخی رسانه‌ها نیز به آن دامن زده می‌شود و موجب به هم ریختن بازار ارز، کاهش ارزش پول ملی و ایجاد انتظارات تورمی در دیگر بازار‌ها می‌شود.

دولت سیزدهم از سال گذشته تمرکز خود را بر خاموش کردن موتور‌های تورم‌زا معطوف کرد و کاهش شتاب رشد نقدینگی، مدیریت خلق پول، کاهش کسری بودجه، عدم استفاده از تنخواه، کاهش هزینه‌آوری دولت در همین راستا قابل ارزیابی است و البته آثار این اقدامات بر شاخص‌های اقتصادی نیز مشهود است.

رشد شاخص تولید صنایع بزرگ در واقع واکنش مثبتی به این اقدامات است و رشد شاخص تولید صنعت خودروسازی و قطعات در چند ماهه اخیر در مقایسه با سال قبل بیشتر از سایر صنایع بوده و در آبان ماه این شاخص نسبت به سال قبل ۲۷.۸ درصد رشد داشته که در چند سال اخیر بی‌سابقه است.

از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین موانع و مشکلات درباره صنعت خودرو تاکنون قیمت‌گذاری دستوری و استفاده دلالان و سفته‌بازان از عدم شفافیت در قیمت‌گذاری بوده که وزارت اقتصاد و ستاد اقتصادی دولت در تداوم تلاش خود برای اصلاح رویه‌های اشتباه گذشته، در این حوزه عرضه خودرو در بورس کالا را در نظر گرفتند.

دولت در راستای رویکرد برای تغییر شیوه اشتباه قیمت‌گذاری دستوری، حتی به سراغ سازوکار‌های شفاف، رقابتی، رصدپذیر و غیر رانت‌زا که فرصت‌های ویژه و انحصار ایجاد نمی‌کند، رفت.

بهترین راه برای کشف قیمت عادلانه خودرو، سازوکار بازار سرمایه و بورس کالا بوده و هست و تجربه عرضه خودرو در بورس کالا موجب شد قیمت به صورت رقابتی کشف شده و عادلانه و شفاف باشد.

این در حالی است که به طور معمول قیمت خودرو بر اساس قیمت کارخانه تعیین و هزینه تمام شده مبنا قرار داده می‌شد و در این میان فاصله و شکاف بین قیمت کارخانه و بازار آزاد به ایجاد رانت و انحصار منجر می‌شد و سود این بازار به جیب دلالان می‌رفت، در عین حال هم تولید کننده و هم مصرف کننده از این شرایط متضرر می‌شدند.

عرضه خودرو در بورس نه تنها سبب زیان تولیدکنندگان و خریداران نشده، بلکه این دو گروه سود قابل توجهی را نیز کسب کرده‌اند؛ بنابراین دلیل گرانی خودرو را نباید در رویکرد‌های دولت، سیاست‌های مهار تورم، شاخص‌های اقتصادی و شفاف سازی قیمت و عرضه جستجو کرد، چراکه تحلیل نادرست، نتیجه‌گیری نادرست به همراه دارد و مسیر صحیح، شفاف و رقابتی خرید و فروش خودرو را مسدود می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->