پیش بینی قیمت طلا و سکه (۷ آذر ۱۴۰۳) | بازار کاهشی می‌ماند؟ پیش بینی قیمت دلار (چهارشنبه ۷ آذر ۱۴۰۳) | بازگشت به کانال ۷۰ هزار تومان؟ پلمب یک کافه قلیان زیرزمینی در مشهد (۶ آذر ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (چهارشنبه ۷ آذر ۱۴۰۳) | رکورد شکنی ادامه دارد؟ سفیر ایتالیا؛ پرمصرف‌ترین مشترک برق در تهران شناخته شد چرخ خودروسازی برای مردم نمی‌چرخد ثبت‌نام برای عرضه جدید خودرو‌های وارداتی از هفته آینده | تحویل چهارماهه خودروها ویدئو | فرایند انتقال سهام متوفیان به وراث آمار عجیب فروش ربع‌سکه در حراج سکه | حراج بعدی، فردا (۷ آذر ۱۴۰۳) ارزش معاملات خرد رکوردشکنی کرد | گزارش وضعیت بازار سرمایه (۶ آذر ۱۴۰۳) جمع‌آوری ۴ میلیارد تومان در اپلیکیشن «بله» درراستای اجرای پویش «ایران همدل» بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۶ آذر ۱۴۰۳) حق ثبت مهریه برای هر تعداد سکه چقدر است؟ + جزئیاتی جدید از طرح پرداخت حق ثبت مهریه زمان تحویل چانگان‌های وارداتی سایپا مشخص شد افت قیمت سکه در مشهد (۶ آذر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۶ آذر ۱۴۰۳) | قیمت‌ها افت کرد هشدار فعالان صنعت سیمان درباره اعمال محدودیت گازی قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۶ آذر ۱۴۰۳) | نرخ دلار بازار آزاد ۶۹ هزار و ۵۵۰ تومان امکان انتخاب آپشن‌های بیشتر، در زمان خرید لاماری‌ایما رشد بدون توقف دلار نیما ادامه یافت (۶ آذر ۱۴۰۳) | نرخ امروز ۵۱ هزار و ۶۹۶ تومان دیدار وزیر اقتصاد ایران با وزیر سرمایه‌گذاری عربستان (۶ آذر ۱۴۰۳) خبرنگاران متقاضی نهضت ملی مسکن گوش‌به‌زنگ باشند | فراخوان واریز آورده جدید آمار سجامی‌های بورس نزدیک به ۴۶.۵ میلیون نفر شد بورس قله ۱۸ ماه گذشته خود را پس گرفت | رشد ۳۵ هزار واحدی شاخص کل در کمتر از ۱۵ دقیقه وزیر نیرو: در هیچ نقطه‌ای از کشور خاموشی اعمال نمی‌شود + فیلم قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۶ آذر ۱۴۰۳) | گلابی چند؟ قطعی‌های برنامه‌ریزی‌شده خانگی متوقف شد؟ رکود بازار خودرو پس از شوک افزایش قیمت خودروسازان
سرخط خبرها

انتظار قیمت مناسب برای خودرو‌های وارداتی محال است |آیا خودرو‌های وارداتی می‌توانند بازار خودرو را سامان بدهند؟

  • کد خبر: ۱۴۲۲۹۴
  • ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱
انتظار قیمت مناسب برای خودرو‌های وارداتی محال است |آیا خودرو‌های وارداتی می‌توانند بازار خودرو را سامان بدهند؟
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ضمن تاکید بر اینکه در بازاری که ارزان‌ترین خودرو‌های داخلی آن رقمی بالغ بر۲۵۰ میلیون تومان دارد، چگونه می‌توان از خودروی خارجی انتظار قیمت مناسب و البته کاهش التهاب بازار و قیمت‌ها را داشت معتقد است که گره بازار خودرو دیگر به همین راحتی‌ها باز نخواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، مهدی دادفر، در رابطه با جزئیات ورود اولین خودرو‌های خارجی به کشور به ارائه توضیحاتی پرداخت.

پس از حدود پنج سال ممنوعیت واردات خودرو به کشور و البته، اما و اگر‌های مطروحه طی بیش از یکسال اخیر (آغاز زمزمه‌های آزادسازی واردات از نیمه دوم سال گذشته) و همچنین امروز و فردا‌های مسئولان در سال جاری نسبت به زمان ورود اولین خودرو‌ها به کشور، ابتدای هفته خودرو‌ها به کشور وارد شدند، اما هنوز جزئیات دقیقی از آن مطرح نیست و شرکت واردکننده نیز حاضر به ارائه توضیحات نشده است، آیا این شرکت واردکننده، از شرکت‌های عضو انجمن واردکنندگان است و جزئیات این خودرو‌های وارداتی چه هستند؟

 ۲۲ دستگاه خودرو از برند کیا توسط یکی از شرکت‌های واردکننده عضو انجمن واردکنندگان خودرو انجام شده است. تعداد خودرو‌ها در مرحله نخست زیاد نیست و قرار است تعدادی دیگر هم وارد شود، اما مردم تصور نکنند که تعداد بسیار و بطور مثال ۱۰۰ هزار خودرو خارجی وارد کشور خواهد شد؛ اینگونه نخواهد بود. خودرو‌ها وارد شده است، اما همانطور که گمرک نیز اعلام کرده، به گمرک اظهار نشده و روندی که بایستی طی شود تا به بازار و دست مصرف‌کننده برسد، هنوز اتفاق نیفتاده است.

بحث‌هایی پیرامون این مطرح است که خودرو‌های وارداتی مطابق شروط آیین‌نامه تصویب شده نیستند، به طور مثال برخی از این خودرو‌ها زیر ۲۰ هزار یورو نیستند یا نمایندگی گسترده خدمات پس از فروش در کشور ندارند بنابراین آیا این خودرو‌ها مطابق آیین‌نامه مصوب وارد شده‌اند؟

خودرو‌های وارداتی قوانین مصوب آیین‌نامه واردات را رعایت کرده، همگی زیر ۲۰ هزار یورواند و قطعا نمایندگی خدمات پس از فروش دارند
خیر اینگونه نیست که خودرو‌های وارد شده در موردی، خارج از چارچوب آیین‌نامه واردت، وارد کشور شده باشد. همه خودرو‌های وارد شده زیر ۲۰ هزار یورو فوب هستند و هیچ خودرویی بالای ۲۰ هزار یورو در این محموله وارداتی وجود ندارد. شرکت کیا در ایران نمایندگی را هم به‌نوعی دارد، اما ۱۰۰ درصد شبکه ارائه خدمات پس از فروش را قطعا دارند؛ بنابراین خودرو‌های وارداتی قوانین مصوب آیین‌نامه واردات را رعایت کرده‌اند.

واردات این خودرو‌ها چه تاثیری در بازار خودروی داخل خواهد شد و آیا کمک‌کننده به کاهش التهاب فعلی حاکم بر بازار خواهد بود؟ و این روند واردات ادامه‌دار است؟

 امیدوار هستیم که روند واردات ادامه‌دار باشد، اما چندان هم به آن خوشبین نیستیم و بعید است. تاثیری هم در بازار نخواهد داشت. اینکه تصور کنیم قیمت‌ها پایین خواهد آمد، متاسفانه این اتفاق نیز نخواهد افتاد.

مهمترین موضوع این است که مسئولیت این بازار آشفته و قیمت‌های به‌شدت عجیب که اکثریت خودرو‌ها دو یا چند برابر قیمت‌های کارخانه در بازار آزاد قیمت دارند، را کسی نمی‌پذیرد و هیچ مسئولی در این رابطه صحبت نمی‌کند. فاجعه بزرگی است که قیمت‌ها تا این حد افسارگسیخته شده است. کسی هست که پاسخ دهد که چرا بازار به این شکل درآمده است؟ از نمایندگانی که سال‌ها مخالف واردات بودند و اجازه ندادند خودرویی وارد کشور شود، باید سوال کرد ایستادن مقابل واردات بستن در‌های کشور به روی خودرو‌های خارجی، چه دستاوردی برای کشور داشته است؟

همان ابتدای امسال هم "برخی آقایان مخالف واردات خودرو بودند"، اما اکنون همان‌ها می‌خواهند وزیر صمت را مجدد به مجلس کشانده و از پایین نیامدن قیمت خودرو گلایه کنند
در حال حاضر ارزان‌ترین خودرو در کشور رقمی بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان دارد و زیر این قیمت در بازار خودرویی وجود ندارد. همان ابتدای امسال هم "برخی آقایان مخالف واردات خودرو بودند"، اما اکنون همان‌ها می‌خواهند وزیر صمت را مجدد به مجلس کشانده و از پایین نیامدن قیمت خودرو گلایه کنند. اجازه واردات را نداده و بازار را برهم ریخته‌اند و دیگر به‌همین راحتی‌ها هم گره این بازار باز نخواهد شد. 

همین واردات صورت گرفته هم مهندسی شده است؛ بار‌ها کارشناسان و فعالان این صنعت تاکید کردند که قیمت خودرو‌ها در داخل آزاد شود و در کنار آن اجازه دهند واردات به کشور با تعرفه و عوارض پایین آزاد شود. اجازه داده نشد و فضای فعلی ایجاد شد؛ حال چگونه می‌خواهند این بازار را سامان دهند؟

با این وضعیت فعلی و قیمت‌ها در بازار آزاد، چگونه انتظار دارند که خودرو‌های وارداتی زیر ۵۰۰ میلیون تومان عرضه شود. بطور مثال دیگنیتی پرایم که در بازار قیمتی بالغ بر یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان دارد، انتظار داریم که میتسوبیشی ASX، قیمت ۵۰۰ میلیون تومانی داشته باشد؟ تنها می‌توان ابراز تاسف کرد. همه این پیش‌بینی‌ها شده بود و گفته شده بود و همه هم شنیدند، اما آقایان گوش ندادند.

نخستین محموله خودرو‌های وارداتی پس از پنج ساله وقفه به لحاظ ممنوعیت واردات و بالاخره پس از بالغ بر چهار ماه تاخیر نسبت به زمان اعلامی برای واردات، ابتدای هفته جاری (۳ آذر ماه) از کره جنوبی وارد بند لنگه استان هرمزگان و در حقیقت وارد خاک کشور شد.

این محموله شامل ۲۲ خودرو از شش نمونه محصولات برند کیا نظیر سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت (شاسی بلند) و اسپورتیج (شاسی بلند) است. قرار است این محموله برای ترانزیت به گمرک شهریار تهران بارگیری شود. 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->