«شیگرو ایشیبا» نخست‌وزیر ژاپن استعفا می‌دهد یک نماینده مجلس: اگر خانم صادق با هزینه شخصی به سفر رفته است چرا پول بازگردانده شده است؟ سفیر چین در تهران: پکن مخالف زورگویی و تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران است | ترجیح می‌دهیم اضافه کاری کنیم تا ایرانی‌ها در صف ویزا نمانند رئیس پلیس راهور فراجا: خطای صدور جرائم رانندگی نزدیک به صفر شده است | ارقام پلاک خودروها احتمالاً لاتین شود سید عمار حکیم در دیدار با صادق لاریجانی درباره همکاری‌های دوجانبه و تحولات منطقه رایزنی کرد یادداشت عراقچی در گاردین: اروپا باید برای موفقیت دیپلماسی زمان و فضای لازم را ایجاد کند انتقاد رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از نحوه واگذاری سهام فولاد مبارکه، سایپا و ایران‌خودرو سرمایه اجتماعی قربانی رویه‌های اداری رئیس پلیس راهور فراجا: قانون صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان باید اصلاح شود + ویدئو عراقچی: وزارت امور خارجه پیوست سیاست خارجی برای هر منطقه آزاد را تدوین می‌کند وزیر امور خارجه: تهدید به توسل به زور علیه کشورها خطری واضح برای صلح و امنیت بین‌المللی است نایب رئیس مجلس: پزشکیان به زودی به مجلس می‌رود ۳۵۵ گلوله بر پیکر دختر ۵ ساله غزه | فیلم «صدای هند رجب» به جشنواره ونیز رفت یک مقام روس: آمریکا و تروئیکای اروپا برنامه هسته‌ای ایران را سیاسی کرده‌اند سازوکار خدمت وظیفه ورزشکاران در باشگاه‌های ورزشی تعیین شد راهکارهای مجلس برای رفع مشکل پرداخت حق پخش تلویزیونی چیست؟ قالیباف: افزایش قیمت کالا‌های اساسی نشان دهنده ناکارآمدی سیاست‌های فعلی در کنترل تورم و تامین نیاز‌های ضروری است قطع برق تمامی سامانه‌های نظارتی اسرائیل در مرز با اردن را ۱۲ ساعت از کار انداخت مقام لبنانی:‌ رئیس جمهور و نخست وزیر در تصمیم اشتباه دولت تجدید نظر کنند حمله عربستان سعودی به یمن + جزئیات کامل (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) هشدار مقام حزب‌الله نسبت به وقوع سونامی انسانی در لبنان آیا همسر ماکرون، رئیس جمهور فرانسه یک مرد بوده است؟ سردار غیاثی: اتحاد امت اسلامی، کلید تعالی ایران اسلامی است دور سوم مذاکرات فنی ایران و آژانس در وین برگزار شد (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) انفجار در خیبرپختونخواه پاکستان؛ یک نفر کشته و چندین تن زخمی شدند امارات اظهارات نتانیاهو در مورد آوارگی فلسطینی‌ها را محکوم کرد تلاش برای ترور یک مقام اسرائیلی توسط ترکیه رد شد
سرخط خبرها

رئیس کمیسیون صنایع مجلس: با عرضه خودرو در بورس با سازوکار فعلی مخالفیم

  • کد خبر: ۱۴۳۲۵۴
  • ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
رئیس کمیسیون صنایع مجلس: با عرضه خودرو در بورس با سازوکار فعلی مخالفیم
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ما با عرضه خودرو در بورس با شرایط کنونی قطعا مخالف هستیم، زیرا از یک سو تقاضا بسیار بوده و از سوی دیگر عرضه بسیار محدود و کم است.

به گزارش شهرآرانیوز، مصطفی طاهری درباره وضعیت بازار خودرو، گفت: چند عامل موجب شده که قیمت خودرو افزایش یابد در واقع یکی از این عوامل نحوه نگرش مردم به خودرو  است که اکنون خودرو به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده است به این معنا که همان‌گونه که برای حفظ ارزش پول، به بازار دلار بیش از نیاز فشار وارد می‌شود، بازار خودرو نیز متحمل این فشار شده یعنی میزان تقاضا در بازار خودرو به دلیل تیراژ تولید کم طی سال‌های گذشته و جهش ارز افزایش یافته است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: راهکار رفع این مشکل در بلندمدت مباحث اقتصادی، مدیریتی و افزایش تیراژ تولید داخل است، اما باید به این نکته توجه کنیم که اگر به دنبال کاهش تب بازار خودرو ظرف چند هفته هستیم، باید میران عرضه خودرو به بازار متناسب با عطش و تقاضا شود. اثر روشی که دولت برای واردات خودرو‌های خارجی به کارگرفته، با توجه به اینکه واردات ۴ سال گذشته متوقف بوده حداقل یک سال بعد خود را نشان می‌دهد، زیرا باید فرآیند سفارش، تولید خودرو و حمل آن طی شود؛ حتی ممکن است ۱۰۰ هزار دستگاه خودرویی که برای واردات پیش‌بینی شده زودتر از ۶ ماه نیز وارد نشود.

طاهری با اشاره به راهکار لازم برای ایجاد تناسب در عرضه و تقاضا، توضیح داد: راهکار رفع این مشکل آن است که بتوان طی ۱ تا ۲ هفته از خودرو‌های موجود در مناطق آزاد و خودرو‌های دست دوم ۳ تا ۵ سال کارکرده حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دستگاه وارد کنیم. قیمت برخی از این خودرو‌ها یک دهم بهای خودروی نو همان مدل است در واقع اگر این خودرو‌ها در کنار تولید داخل وارد بازار شوند در وهله نخست سقف خودرو‌های گران‌قیمت کاهش می‌یابد و از سوی دیگر عرضه به بازار نیز بیشتر می‌شود؛ البته توصیه ما در بلندمدت به کارگیری این راهکار نیست، اما با توجه به عطشی موجود به نظر می‌رسد با شروع این اقدام پس از چند هفته عطش از بین رود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره عرضه خودرو در بورس کالا، تصریح کرد: ما با عرضه خودرو در بورس با شرایط کنونی قطعا مخالف هستیم، زیرا از یک سو تقاضا بسیار بوده و از سوی دیگر عرضه بسیار محدود و کم است و با مدیریت این موضوع توسط عرضه‌کننده (یعنی تولیدکننده)، سود ناشی از آن به جیب تولیدکننده می‌رود. یا باید عرضه خودرو در بورس متوقف شود که ما به دنبال این هستیم که خودرو‌های داخلی به هیچ وجه در بورس عرضه نشوند یا اگر به هر دلیلی این خودرو‌ها عرضه می‌شوند، سود مازاد بر سود و قیمت معقول خودرو‌ها باید به جیب دولت رود، زیرا با این روش انگیزه افزایش قیمت خودرو در بورس کالا توسط تولیدکننده از بین می‌رود در واقع با این سازوکار  تولیدکننده انگیزه‌ای برای مهندسی قیمت خودرو در بورس نخواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->