تعداد شهروندان مشهدی دارای معلولیت به ۶۰ هزار نفر رسید ثبت‌نام مجدد در آزمون استخدامی ویژه معلولان | زمان آزمون تغییر کرد واریز مبالغ نامشخص بهزیستی برای معلولان (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) سهمیه خراسان رضوی در اولین آزمون استخدامی معلولان سراسر کشور مشخص شد مستمری حق پرستاری فروردین ۱۴۰۳ معلولان همراه با مابه‌التفاوت واریز شد + مبلغ مستمری (۲۷ فروردین) مستمری کمک هزینه لوازم بهداشتی فروردین ۱۴۰۳ معلولان بدون افزایش واریز شد واریز علی‌الحساب کمک‌هزینه معیشت ماده ۲۷ معلولان (۲۶ فروردین ۱۴۰۳) مستمری فروردین ۱۴۰۳ معلولان با افزایش ۳۰ درصدی واریز شد (۲۵ فروردین ۱۴۰۳) استقرار بیش از هزار صندوق دریافت فطریه در مشهد | مبالغ فطریه به نیازمندان اختصاص خواهد یافت واریز مستمری فروردین ۱۴۰۳ مددجویان بهزیستی شایعه است | مستمری کمیته امداد واریز شد شمار معلولان ذهنی و اوتیستیک در مشهد به بیش از ۱۶ هزار نفر رسید تفاوت فاحشِ حق پرستاری معلولان و حق پرستاری جانبازان در سال ۱۴۰۳ قدرِ سکوت | مراسم آخرین شب قدر ۱۴۰۳ ویژه ناشنوایان برگزار شد + ویدئو اوتیسم چیست؟ | نگاهی به چالش ها و فعالیت ها در حوزه اوتیسم تجهیز و بهره‌برداری از ۲مرکز جدید آموزش طیف اوتیسم در خراسان رضوی واکنش عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عدم واریز عیدی مددجویان بهزیستی و کمیته امداد مشهد به مناسبت روز جهانی اوتیسم آبی رنگ خواهد شد کمک هزینه معیشت ماده ۲۷ معلولان واریز شد (یک فروردین ۱۴۰۳) ۵۲۰۰ واحد مسکونی برای مددجویان خراسان رضوی احداث می‌شود مابه التفاوت مستمری سال ۱۴۰۲ مددجویان بهزیستی پرداخت خواهد شد
سرخط خبرها

امضای مهربانی خداوند پای زمین

  • کد خبر: ۱۴۳۸۹۹
  • ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
امضای مهربانی خداوند پای زمین
افراد مبتلا به سندرم یا نشانگان داون بچه‌هایی هستند که احتمال تولدشان یک در ششصد تا هزار تولد است و به‌جای ۴۶ کروموزوم با ۴۷ کروموزوم متولد می‌شوند.

همه جای دنیا قیافه‌هایی مشابه هم دارند، با مهربانی و معصومیتی که فطری و ویژه خودشان است. اگر از همه کسانی که با آن‌ها نشست‌وبرخاست دارند، بپرسید، به شما خواهند گفت دنیا با وجود این افراد حتما جای قشنگ‌تری برای زندگی است. درباره کودکان و افراد مبتلا به سندرم یا نشانگان داون صحبت می‌کنیم؛ بچه‌هایی که احتمال تولدشان یک در ششصد تا هزار تولد است و به‌جای ۴۶ کروموزوم با ۴۷ کروموزوم متولد می‌شوند.

درگذشته برای این افراد از اصطلاح عقب‌مانده یا منگولیسم هم استفاده می‌شد که اشتباه و نابجاست. زیرا برخی از این افراد حتی توانایی تحصیل در دانشگاه‌ها و مراحل علمی بالا را هم دارند؛ موضوعی که تا حد زیادی به شیوه تعامل و رفتار اجتماعی ما با آن‌ها برمی‌گردد. واقعیت این است که بیشتر مردم از شرایط این عزیزان درک درستی ندارند و آگاهانه یا ناآگاهانه برخوردی با آن‌ها می‌کنند که سبب ازبین‌رفتن اعتمادبه‌نفس آن‌ها می‌شود؛ بنابراین در ستون توان‌شهر این هفته می‌خواهیم کمی درباره باید‌ها و نباید‌های تعامل با این افراد صحبت کنیم.

مبتلایان سندرم داون رفتاری کودکانه و مهربانانه دارند و سریع با دیگران دوست می‌شوند. این ویژگی اخلاقی و رفتاری در آن‌ها ربطی به سن و قامتشان ندارد، پس آن‌ها را قضاوت نکنید.

در برخورد با این افراد باید صبور باشید و حوصله زیادی به‌خرج دهید و از شتاب‌زدگی بپرهیزید. چون رفتار آن‌ها قدری کند و آهسته است و فشار‌های شما می‌تواند سبب بروز عصبانیت و تحریک در آن‌ها شود؛ عصبانیت و تحریکی که آثارش را معمولا اطرافیان آن‌ها باید در خانه تحمل کنند.

اگر واژه‌ای را اشتباه تلفظ می‌کنند یا در انتقال مفاهیم ضعیف هستند، صبوری به‌خرج دهید. با اصلاح حرف‌هایشان نه‌تن‌ها کمکی به آن‌ها نمی‌کنید، بلکه اعتماد به‌نفسشان را هم از بین می‌برید.

از شوخی یا تمسخر این افراد به‌ویژه در جمع بپرهیزید. این رفتار به‌ظاهر ساده سبب انزوای بیشتر آن‌ها می‌شود.

از آنجا که این افراد تمایل زیادی به ارتباط با دیگران دارند، امکان دارد خیلی راحت به سراغ شما یا فرزندتان برای دوست‌یابی بیایند. سعی نکنید با دورکردن آن‌ها از خودتان یا فرزندتان، حس ناخوشایندی را در آن‌ها ایجاد کنید. یادتان باشد؛ این افراد بسیار حساس و زودرنج هستند.

از هرگونه رفتاری که احساس تمسخر، ترحم یا دل‌سوزی را به آن‌ها منتقل کند، بپرهیزید. این‌گونه رفتار‌ها آن‌ها را بیشتر منزوی می‌کند.

اگر قصد کمک به آن‌ها را دارید، سعی کنید کمک‌هایتان به شکلی باشد که حس احترام و عزت نفس را در آن‌ها ایجاد کند.

استفاده از واژه‌های نابجایی مانند منگول یا عقب‌افتاده به‌عنوان فحش یا شوخی در جامعه، شاید تأثیر زیادی بر ما نداشته باشد، ولی سبب کاهش اعتمادبه نفس و عزت نفس در این افراد و خانواده‌هایشان خواهد شد.

افراد مبتلا به سندرم داون خیلی راحت به دیگران اعتماد می‌کنند. مراقب اعتماد آن‌ها به خودتان باشید. زیرا تأثیر مستقیمی بر روحیه و کاهش یا افزایش اعتمادبه‌نفس آن‌ها دارد.

اگر فرد سندرم داونی را دیدید که عده‌ای او را دست انداخته‌اند یا مسخره می‌کنند، مداخله و سپس او را آرام کنید.

کودکان مبتلا به سندرم داون متوجه اتفاقات اطرافشان نیستند. پس مراقب رفتارتان باشید. گاهی به‌علت بی‌ملاحظگی‌های اطرافیان این بچه‌ها، شاهد بلوغ جنسی زودرس در آن‌ها هستیم.

اگر فرد سندرم داونی را در خیابان دیدید که تنها و سرگردان است، به او آرامش بدهید، او را به جای امنی برسانید، خانواده‌اش را بیابید یا به پلیس اطلاع بدهید.

یادمان باشد؛ با همه مشغله، گرفتاری و بی‌حوصلگی یا پرخاشگری‌های روزانه‌ای که داریم، با این افراد کمی مهربان‌تر از دیگران باشیم. آن‌ها امضای رحمت خداوند در زمین هستند.

سخنی با خانواده سندرم داونی‌ها

توانایی‌هایی فرزندتان را پیدا کنید و درصدد رشد آن برآیید. برخی از این افراد حتی توانایی تحصیل در دانشگاه و کار را دارند؛ بنابراین لازم است که به تقویت نقطه‌ضعف‌های آن‌ها هم فکر کنید، مانند مشکلات گفتاری در آن‌ها که با گفتاردرمانی تا حد زیادی برطرف خواهد شد. همچنین بهتر است حواستان به روابط عاشقانه در بین آن‌ها باشد؛ نیازی که باید به‌درستی مدیریت شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->