واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان
سرخط خبرها

گزیده طنز «ابواسحاق حلاج شیرازی» به کتابفروشی‌ها رسید

  • کد خبر: ۱۴۴۹۷۰
  • ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
گزیده طنز «ابواسحاق حلاج شیرازی» به کتابفروشی‌ها رسید
مجموعه گزیده طنز «ابواسحاق حلاج شیرازی» روانه بازار کتاب شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مجموعه گزیده طنز در زمره آخرین بازمانده‌های قلم و طبع نکته‌سنج مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد است. مجموعه‌ای که کوشیده با دقیق شدن بر ظرائف و نکات نغز و طنزآمیز شاعران و نویسندگان کهن ایران زمین، ضمن انجام پژوهشی تازه در آثار آن‌ها، نگاهی تخصصی و خاص بر یکی از گونه‌های روایت زبانی آنان داشته باشد. از سوی دیگر این مجموعه که با پژوهش و همراهی نسیم عرب امیری توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است در تلاش است تا قدمت و سیره و شیوه طنزپردازی در ادبیات ایران را از دریچه نگاه خود بازخوانی و ثبت کند.

این مجموعه در مجلد پیش رو سراغ بررسی زندگی و ارائه خلاصه‌ای از آثار طنز جمال الدین ابواسحاق حلاج شیرازی رفته است؛ شاعری زیسته در قرن نهم و صاحب آثاری، چون سفره کنز الشتهاء، غزلیات، رباعیات، اسرار چنگال، مثنوی مزعفر و بغر، مقطعات، خواب نامه و…

ابواسحاق ذوق و توان ادبیاش را صرف ستایش غذا و شرح دلنگیزی‌ها و جذابیت‌های انواع خوردنی و نوشیدنی‌های عصر خود کرده است که در نوع خود بسیار بدیع و بی‌همتاست. او در این سیر و سلوک عاشقانه و طنازانه، بر سینه هیچ غذایی دست رد نگذاشته و اشکنه و آش را همان اندازه عاشقانه ستوده و توصیف کرده است که انواع کباب و بریانی و شیرینی‌جات و ترشیجات را.

ابواسحاق هدف خود از نگارش این کتاب را تحریک اشتهای ابنای بشر عنوان کرده و از همین رهگذر است که توانسته نقشی بی‌بدیل در ثبت سنن و آداب و رسوم و آشپزی در بخش وسیعی از زمانه خود داشته باشد که بی‌شک بدون این تلاش در محاق فراموشی سپرده می‌شد.

این کتاب در یازده بخش به بازخوانی موضوعی کتاب‌های برجای مانده از ابواسحاق پرداخته و سعی کرده گزیده‌ای جامع و کامل از آن پیش روی مخاطب قرار دهد.

این کتاب در بخش پایانی نیز عبارات و واژه‌های نامانوس متن را نیز در قالب یک لغت نامه شرح داده است.

منبع: ایلنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->