بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود تصویب طرح تفصیلی ۲ منطقه منفصل مشهد | پایان بلاتکلیفی ۱۲ ساله قرقی و مهرگان اعمال قانون ۱۶۰۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۶۵ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین آمار ساختمان‌های ناایمن مشهد اعلام شد شهرداری مشهد به حوزه نوآوری و خلاقیت وارد می‌شود+ فیلم تعداد فوتی‌های مشهد در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
سرخط خبرها
روسفیدی شهر با دست‌های یخ‌زده

تلاش نیروهای شهرداری مشهد برای پاک کردن معابر از برف

  • کد خبر: ۱۴۵۲۰
  • ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
تلاش نیروهای شهرداری مشهد برای پاک کردن معابر از برف
در ۲۴ ساعت گذشته ۷۰۰۰ جفت دست یخ‌زده، گرم پاک کردن خیابان‌های شهر از برف بودند.
پاکبانان و نیرو‌های فضای سبزی که در ۳ شیفت و بدون در نظر گرفتن زمان استراحت، بی وقفه درگیر برف‌روبی بودند. تعدادی از این افراد را در روز گذشته مشغول نمک پاشیدن در خیابان‌ها دیدیم و تعداد زیاد دیگری پارو به دست برف‌ها را از معابر اصلی جمع می‌کردند. برای همین است که از ۲ شب گذشته که برف در مشهد باریدن گرفت وگمان می‌رفت حجم زیادی از برف جلوی درخانه‌ها بماند و چرخ گرم خودرو‌ها به سختی از تن سرد خیابان‌های برفی بگذرند، چنین نشد و حتی از صبح روز گذشته خیلی‌ها که پیه ماندن در برف و گیرکردن در معابر را به تن خود مالیده بودند، نفس راحتی کشیدند چرا که مأموران شهرداری در بسیاری از معابر اصلی و فرعی آماده باش بودند تا معابر را از ۱۴ سانتی متر برفی که رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی آمارش را اعلام کرده است، پاک و راه‌ها را باز کنند. وقتی به برخی معابر و محلات شهر می‌رویم مردم از تلاش شهرداری برای باز کردن معابر اصلی قدردانی می‌کنند گرچه گله‌هایی هم برای مشکلات باقی‌مانده در معابر فرعی و یا آب‌گرفتگی‌های سطحی وجود دارد.

بولوار احمد آباد
مشکل شیب خیابان‌ها
درخت‌های کهن سال خیابان احمدآباد سفیدپوش شده اند و خیابان‌های قدیمی غرق در آب و برف هستند، بیشتر افراد سرشان را در یقه فرو برده و تا می‌توانند با سرعت راه می‌روند. جهانشیری، یکی از عابران، می‌گوید: خیابان‌ها پر از آب شده است، کارکنان شهرداری هم آمده اند و کار می‌کنند، اما مسئله این است که شیب بندی خیابان‌ها و جوی‌ها مشکل دارد و باعث آب گرفتگی می‌شود. این را هم بگویم در چند ساعت گذشته شهرداری خیابان‌های اصلی ارا به خوبی تمیز کرده است که جای قدردانی دارد.

خیابان پاستور
اولویت با فرعی‌های پررفت و آمد
به «پاستور» می‌رویم که جزو فرعی‌ها محسوب می‌شود، اما از آن دسته فرعی‌ها که خیلی وقت‌ها از خیابان‌های اصلی هم شلوغ‌تر و پرترافیک‌تر می‌شود. کوچه‌ای که آمبولانس هم در آن پارک شده است و نیاز است معبر برای عبور آن باز باشد. یکی از شهروندان در این‌باره می‌گوید: درست است که کوچه ما فرعی است، اما این کوچه محل رفت وآمد آمبولانس و بیماران است، به نظر من بهتر است کوچه‌هایی با این شرایط در اولویت برف روبی قرار گیرند تا برای کسی مشکلی پیش نیاید.

بولوار ملک آباد
لزوم برف روبی درختان
در بولوار ملک آباد موضوع درختان و برف روی شاخه‌ها داغ‌تر از معابر است. به گفته یکی از عابران در چند ساعت گذشته ندیده اند کسی برف‌های روی درختان، به ویژه درختان کاج را تکان دهد یا تمیز کند. ابراهیمی که به وسیله جارو در حال تکاندن برف‌های روی درخت کاج جلوی منزلشان است می‌گوید: درست است که بازکردن مسیر‌های اصلی مهم و در اولویت است، اما باید به این موضوع دقت کنند که اگر این درخت‌ها سنگین شوند و بشکنند ممکن است خسارت‌های بدی به بار بیاورند که حتی جبران پذیر نباشد.

بولوار هاشمیه
ابزار کهنه برف روبی
هنوز هم در روز‌های برفی سال بیشتر مشهدی‌ها کوه‌های وکیل آباد را برای تفریح انتخاب می‌کنند. برف در اینجا سنگین‌تر است و سفیدی اش چشم را می‌زند، چند خط مشکی هم روی دامنه‌ها دیده می‌شود. جمعیتی هستند که برای برف بازی و سر خوردن روی برف به آنجا رفته اند. در کوچه‌ها نیز وانت‌های آبی مشغول پاشیدن نمک هستند. یکی از شهروندان با اشاره به یکی از همین وانت‌ها می‌گوید: از زمانی که من یادم می‌آید تنها راه باز کردن خیابان‌ها همین شن و نمک بوده است، نمی‌دانم چرا تجهیزات جدید‌تر و سریع تری نمی‌آورند تا سرعت کار بالا برود.
او ادامه می‌دهد: چند نفر از پاکبان‌های مشغول کار را دیدم که حتی دستکش نداشتند. با این وضعیت ممکن است سرعت کار پایین بیاید.

طرق
ترس از فردای یخبندان
وضعیت خیابان‌هایی اصلی مناسب‌تر است. جلوی مغازه‌ها را پارو کرده اند. سطح معابر به دلیل رفت و آمد خودور‌ها تمیز و بدون برف است. اما وضعیت کوچه‌های فرعی مناسب نیست. یکی از اهالی خیابان طرق می‌گوید:امروز مشکل زیادی وجود ندارد، چون برف‌ها نرم و آبکی هستند، اما فردا که همه برف‌ها یخ بزند، سالمندان یا بچه‌ها نمی‌توانند بیرون بیایند.

بولوار صیاد شیرازی
تأخیر در سرویس دهی اتوبوس‌ها
گلوله‌های برفی در هوا می‌چرخند وبچه‌ها برف‌بازی می‌کنند. آن‌ها آن قدر از دیدن برف خوشحال اند که هیچ  مشکلی نمی‌بینند، با این حال یکی از آن‌ها می‌گوید: خیلی‌ها به دلیل بسته بودن کوچه‌ها ماشین هایشان را از خانه خارج نکرده اند، اما زمانی که به ایستگاه‌های اتوبوس می‌رویم با تأخیر اتوبوس‌ها مواجه می‌شویم، ایستگاه‌های اتوبوس هم که سرد و خیس است. واقعا اتوبوس رانی باید چند واحد اضافه کند، چون ایستادن در ایستگاه‌ها واقعا سخت است.

خیابان هاشمی نژاد
مسئله برای آب گرفتگی پس از برف
میوه فروش‌های ابتدای خیابان هاشمی نژاد، محل عبور و مرور همیشگی شهروندان هستند و ترافیک آدم‌ها و خودرو‌ها جزء جدایی ناپذیر آن است. برای همین است که در روز‌های برفی سنگینی ترافیک بیشتر به چشم می‌آید. یکی از کاسبان محل می‌گوید: خودمان از صبح زود پارو به دست گرفته ایم و در حال تمیزکردن جلوی مغازه هستیم. حالا حجم زیادی از برف و آب جلوی جدول را گرفته است و نمی‌توان از اینجا رد شد. کاش شهرداری برای جمع کردن این آب‎‌ها فکری بکند.

میدان راه آهن
پاکبان‌ها ظهر از راه رسیدند
چند پارک کوچک محلی در حاشیه بولوارشهید کامیاب قرار دارد که حالا با تعطیل شدن مدارس، محل خوبی برای برف بازی بچه‌ها شده است. غزنوی درحال تمیزکردن جلوی مغازه نانوایی است و درباره وضعیت خیابان می‌گوید: پاکبان‌های شهرداری ظهر برای تمیزکردن پیاده رو‌ها آمده اند. آن‌ها تعداد زیادی خیابان را تمیز کرده و به همه معابر نمی‌رسند برای همین خودم در ۲ مرحله اینجا را تمیز کرده ام. عوامل شهرداری که می‌دانستند امروز برف می‌آید، کاش از صبح زودتر کارشان را شروع می‌کردند.

خیابان ۱۷ شهریور
تشکر از شهرداری
برخلاف هرروز مشتری زیادی اینجا نیست. یکی دونفری خریدشان را می‌کنند و می‌روند. پاکبان‌های شهرداری برف‌ها را کنار زدند و گوشه بولوار جمع کردند. یکی از تاکسی‌های خطی مسیر ۱۷ شهریور که از صبح زود درحال مسافرکشی بوده است می‌گوید: از شهرداری برای تمیز شدن خیابان‌ها تشکر می‌کنم، اما آب گرفتگی کنار بولوار رفت وآمد را مشکل کرده است. امروز هم به دلیل سردی هوا مسافر چندانی نبود، اما مسیر برای عبورومرور باز است. خانمی که دست دختر کوچکی را گرفته و درحال سوارشدن به تاکسی است، می‌گوید: جمع شدن برف‌ها در گوشه و کنار خیابان دریایی از آب راه انداخته است. برای سوارشدن به تاکسی باید تا وسط خیابان بیاییم که هم خیس می‌شویم و هم با بچه کوچک خطرناک است.

خیابان فدائیان اسلام
فریاد درختان زیر بار سنگین برف
«این حجم از برف که از دیشب می‌آمد باعث شد درختان سنگین و خم شوند. بعضی از درختان داخل کوچه‌ها شکسته اند.» این را یکی از اهالی محل می‌گوید که از ۲ شب گذشته تا کنون چندین بار به ۱۳۷ زنگ زده و درخواست داده است تا بیایند و درختان را بتکانند. می‌گوید: اگر تا فردا برف ببارد خیلی از درختان از بین
می‌روند.

هیچ معبری مسدود نشد
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد با اشاره به فعالیت بیش از ۷۰۰۰ نیروی زیر پوشش در پی بارش برف، اعلام می‌کند: با تلاش ۲۴ ساعته نیرو‌های خدمات شهری هیچ معبری در سطح شهر مسدود نشده است و پاک‌سازی معابر مراکز حساس و پرتردد از جمله اورژانس و مراکز درمانی، مدارس، ایستگاه‌های اتوبوس، قطار‌شهری، پل‌های عابر پیاده و مراکز دولتی و تجاری مورد مراجعه شهروندان در اولویت قرار گرفت و به این ترتیب پاک‌سازی معابر اصلی و پیاده‌رو‌ها از سوی عوامل کارگری و پاکبان‌ها انجام شد، اما پاک‌سازی معابر فرعی به‌طور هم‌زمان در دستور کار قرار دارد. مهدی یعقوبی درباره اقدامات لازم برای جلوگیری از یخ‌زدگی معابر شهر به خطرات زیست محیطی نمک برای تأسیسات شهری مانند آسفالت، جداول، کانال‌ها و فضای سبز اشاره می‌کند و می‌گوید: نمک بهترین یخ‌زدای متناسب با شرایط شهر مشهد است، اما استفاده از نمک بنا به ضرورت بعد از بررسی کارشناسی دمای هوا، سطح بارش، میزان لغزندگی‌ها و با استفاده از نمک‌پاش‌های مکانیزه، محلول‌پاش‌های مکانیزه و نمک‌پاش‌های رو‌باز و به‌صورت دستی در معابر اصلی انجام می‌شود. در این میان اولویت با سطوح شیب‌دار است و در معابر فرعی نیز در صورت ضرورت نمک‌پاشی می‌شود. به گفته او، حدود ۵۶۰۰ نیروی کارگری در حوزه خدمات شهری به صورت ۳ شیفت فعالیت می‌کنند و ۱۵۰۰ نیروی کارگری فضای سبز از شنبه‌شب اقدام به برف‌تکانی درختان به ویژه درختان سوزنی‌برگ و معابر پارکی کرده‌اند. همچنین بیش از ۲۱۱دستگاه ماشین برف‌روب در سطح شهر فعالیت می‌کنند و از این تعداد، ۴۱ دستگاه مربوط به گریدر‌هایی است که متناسب با نیاز مناطق و عرض معابر در مناطق سیزده‌گانه توزیع شده و فعال بوده‌اند. معاون خدمات شهری شهرداری مشهد ادامه می‌دهد: با توجه به امکان یخ‌زدگی معابر حدود ۹۰ دستگاه ماشین نمک‌پاش، خودرو‌های محلول پاش و خودرو‌های سبک و سنگین برای پاشیدن نمک در معابر فعال هستند و این در حالی است که تعدادی لودر و مینی‌لودر برای بارگیری نمک در مناطق به‌کارگیری شده است. او یادآور می‌شود: در اجرای عملیات برف‌روبی تفاوتی در نقاط مختلف شهر وجود ندارد با این حال برف‌روبی کامل معابر فرعی با توجه به وسعت معابر و بافت متراکم بدون مشارکت شهروندان امکان‌پذیر نیست. از شهروندان درخواست می‌شود از تخلیه برف پشت‌بام‌ها در معابر هنگام اجرای عملیات برف‌روبی خودداری کنند. یعقوبی با بیان اینکه «در تمام انبار‌های حوادث خدمات شهری قبل از فصل سرما ذخیره نمک انجام شده است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم»، می‌گوید: با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی تا زمان بازگشت کامل شهر به شرایط عادی، وضعیت آماده‌باش ادامه دارد.

۵۱۲
احمد رمضانی فرخد
سرپرست اداره ارتباطات مردمی شهرداری مشهد:
در ۴۸ ساعت گذشته ۵۱۲ تماس مرتبط با بارش برف، باران و برودت هوا داشتیم. ۲۶ درصد تماس‌ها به موارد مرتبط با بارندگی و سرمای هوا (۲۹۵ مورد سقوط درخت، ۱۸۳ مورد آب گرفتگی و برف روبی و ۳۴ مورد نیز درخواست جمع آوری کارتن خواب ها) اختصاص داشت. بیشترین تماس‌ها مربوط به ساکنان محله‌های سرافرازان، نماز، هاشمیه، ۱۷ شهریور، بزرگ راه آزادی و خوش 
سیما بوده است.

۱۸۱۵
سعید حسینقلی‌زاده‌مقدم
مدیرعامل سازمان اتوبو س رانی مشهد:
ناوگان اتوبوس رانی با صددرصد ظرفیت شامل ۱۸۱۵ دستگاه اتوبوس و مینی بوس در روز‌های برفی فعال بوده است. تمامی اتوبوس رانان و مینی بوس رانان در بخش سازمانی و خصوصی با فعالیت خود سعی کردند کمبود خدمات رسانی دیگر وسایل حمل ونقل عمومی، چون تاکسی‌ها را جبران کنند، به گونه‌ای که در این روز‌ها اتوبوس‌ها با هماهنگی پلیس راهور و رعایت احتیاط، خارج از ایستگاه‌های اتوبوس نیز برای سوار کردن مسافران توقف کرده اند. تأخیر در رسیدن سرایستگاه‌ها نیز که گله برخی از شهروندان بوده به دلیل کاهش سرعت اتوبوس‌ها و با هدف رعایت افزایش ایمنی مسافران و جلوگیری از بروز حوادث رخ داده است.

۱۳۰۰۰
شهریار ناظری
معاون بازرسی و نظارت بر ناوگان تاکسی رانی مشهد:
۴۵۰۰ دستگاه تاکسی در ۱۳۰ خط و ۴۵۰۰ تاکسی گردشی در سطح شهر مشغول سرویس دهی به شهروندان هستند و نظارت فیزیکی و از طریق مانیتورینگ نیز در حال انجام است. همچنین ۲۰۰۰ تاکسی نیز در خطوط مبادی راه آهن، فرودگاه و پایانه مسافربری و ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی در محدوده‌های اطراف حرم مطهر در حال سرویس دهی هستند. معیار کرایه تاکسی متر بوده است و هرگونه افزایش نرخ کرایه به بهانه برفی بودن هوا تخلف است و مورد پیگرد قرار می‌گیرد.

۲۴۴
حسن محبی
مدیرمرکز رسیدگی به آسیب‌دیدگان اجتماعی شهرداری:
در شب آغاز بارش برف، برای شناسایی و انتقال کارتن خواب‌ها به گرم خانه‌های شهر گشت‌های ویژه درنظر گرفتیم و ۲۲۴ مرد و ۲۰ زن از نقاط مختلف از جمله بازار سرشور و خیابان سعدی به این مراکز منتقل شدند که در مقایسه با شب قبل از آن دست کم ۶۵ نفر افزایش آمار داشتیم و برآورد می‌شود این تعداد تا ۴۰ نفر برای یکشنبه شب افزایش یابد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->