وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش
سرخط خبرها

فاطمه زهرا (س) «اسوه حسنه» امام مهدی (عج)

  • کد خبر: ۱۴۵۴۶۲
  • ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
فاطمه زهرا (س) «اسوه حسنه» امام مهدی (عج)
خدای متعال در سوره کوثر و آیات مباهله و تطهیر، حضرت فاطمه (س) را الگوی جامع و جهانی و جاویدان قرار داده و جهانیان را به پیروی از ایشان فراخوانده است.

حضرت فاطمه‌زهرا (س) سرمشق و نمونه عالی برای بشریت بوده‌اند و خواهند بود. دختر پیامبر خدا (ص) بهترین الگوی الهی برای راهیابی انسان‌ها به صراط مستقیم رستگاری و نجات و سعادت ابدی هستند. خدای متعال در سوره کوثر و آیات مباهله و تطهیر، حضرت فاطمه (س) را الگوی جامع و جهانی و جاویدان قرار داده و جهانیان را به پیروی از ایشان فراخوانده است. پیامبر خدا حضرت محمد (ص) و امامان (ع) نیز براساس فرمان الهی فاطمه‌زهرا (س) را در جایگاه عالی بانوی نمونه اسلام به همگان معرفی کرده‌اند؛ بنابراین دختر پیامبر خدا (ص) به حکم وحی الهی و سنت نبوی و اهل بیت (ع)، الگوی برتر و بی‌نظیر در جهان بشری‌اند.

الگویی که تاریخ مصرف معین ندارد و همواره تا روز قیامت برای همه جهانیان اسوه حسنه است و این نقش اساسی، مهم و ارزشمند اسوه‌بودن حضرت فاطمه (س) هیچ‌گاه پایان نمی‌یابد. آن حضرت تنها بانوی پاک از گناه و اشتباه و انحراف در جهان اسلام است و به حکم آیه تطهیر دارای مقام عالی عصمت بوده و چنین شخصیت الهی معصوم و بی‌عیب و نقص برای همیشه راهگشا، راهنما و نجات‌بخش بشر می‌باشد. انسان‌ها همواره نیازمند الگو هستند و حضرت فاطمه (س) اسوه حسنه پایدار جهانی است.

آخرین وصی پیامبر خدا قائم آل محمد (عج) نیز همین نقش بی‌بدلیل اسوه‌بودن حضرت فاطمه (س) را یادآوری کرده‌اند. ابی‌عمر عامری گفته است حضرت مهدی (عج) در پاسخ نامه ابوغانم قزوینی و گروهی از شیعیان که در امر امامت مشاجراتی داشتند و از امام درخواست راهنمایی کردند با خط و قلم زیبای خویش نوشتند: «.. و فی ابنه رسول (ص) لی اُسوه حسنه» (الغیبه شیخ طوسی، ص ۱۸۴ و ص ۱۸۵ * الاحتجاج طبرسی، ص ۲۵۳ * بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۸۰). دختر پیامبر خدا (ص) برای من اسوه حسنه است.

در این توقیع شریف مهدوی بر جایگاه عالی اسوه حسنه بودن فاطمه زهرا (س) تصریح و تأکید شده است. به‌گونه‌ای که حضرت بقیه‌ا... (عج) و آخرین حجت خدای سبحان، رهبر بزرگ‌ترین انقلاب الهی در تاریخ زندگی بشر، حضرت مهدی (عج)، به‌صراحت دختر پیامبر خدا (ص) را برای خویش اسوه حسنه دانسته‌اند. بیان این حقیقت در توقیع شریف مهدوی با دستخط، ولی عصر (عج) بسیار آموزنده و هدایتگر است. منتظران ظهور و عاشقان بقیه ا... (عج) باید با اسوه قراردادن حضرت فاطمه (س) و پیروی از رفتار و گفتار فاطمی و فاطمی‌زیستن در راه ظهور گام بردارند.

راغب اصفهانی در تعریف اسوه نوشته است: «هی الحاله التی یکون الانسان علی‌ها فی اتّباع غیره» (المفردات فی غریب القرآن، ص ۱۸). «اسوه» آن حالتی است که انسان در آن حال در وضعیت پیروی از دیگری است؛ بنابراین تنها آن زمانی که انسان متبوع است و دیگران در عمل تابع و پیرو او هستند اسوه بودن تحقق می‌یابد.

از این رو باید همه منتظران ظهور، حضرت فاطمه (س) را به‌درستی بشناسند و از اخلاق و سیره فاطمی پیروی کنند، زیرا فقط در آن وضعیت، نقش حضرت فاطمه (س) در اسوه‌بودن تحقق می‌یابد. «اسوه» سرمشق زندگانی تکاملی و متعالی است و زمانی حضرت فاطمه (س) الگو خواهد بود که دیگران بر اساس اصول و شاخصه‌های زندگی فاطمی عمل کنند. بشر هیچ زمانی بی‌نیاز از اسوه نیست. الگو‌های خوب، بد، زیبا و زشت در جهان وجود دارند. حضرت مهدی (عج) از حضرت فاطمه (س) به تعبیر بسیار زیبا و مؤثر «اسوه حسنه» یاد کرده‌اند و فاطمه زهرا (س) را سرمشق نیکو و الگوی جامع و کامل برتر و شخصیت الهی تراز اول برای متابعت و پیروی معرفی کرده‌اند.

در واژه «حسنه» که در ترکیب «اسوه حسنه» جای دارد، برتری و برازندگی و صلاحیت و انحصار در حقانیت و لیاقت نهفته است. حضرت فاطمه (س) تنها زن نمونه و سرمشق جامع و کامل و دارای همه صلاحیت‌های لازم برای اسوه‌بودن است؛ بنابراین باید این اسوه حسنه را شناخت و به جهانیان شناساند و از او پیروی کرد و به سعادت رسید.

قرآن پیامبر اعظم حضرت محمد (ص) را «اسوه حسنه» نامید و آخرین وصی پیامبر خدا (ص) حضرت مهدی (عج) نیز فاطمه زهرا (س) را اسوه حسنه برای خویش معرفی کرده‌اند. باید جهان اسلام با مواضع و رفتار و گفتار این دو اسوه حسنه پایدار و ابدی آشنا شوند. بحران‌ها و مشکلات فعلی جهان اسلام و مردم جهان با آگاهی از رفتار و گفتار فاطمی و اسوه قرارگرفتن حضرت فاطمه (س) برطرف و حل می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->