اعزام بیش از ۱۰ هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد+ جزئیات تولیت آستان قدس رضوی در دیدار شهرداران کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌های کشور: جشن‌های دهه کرامت باید مردمی برگزار شود آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار خواهد شد ویژگی‌های رابطه ولایی با امام عصر چرا در اسلام حجاب واجب است؟ پاسخ به یک گلایه شهروندی پس از  یکسان‌سازی گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مسلمان آمریکایی مجموعه‌ای نفیس از تمبر را به موزه حرم‌مطهر‌رضوی اهدا کرد + عکس آیت الله علم الهدی: منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند | ضرورت نظارت سختگیرانه بر ثروت‌های ملی در استان گشتی در بخش اشیاء نفیس اهداشده توسط رهبر معظم انقلاب در موزه حرم مطهر رضوی نبینی باغبان، چون گل بکارد... اجتماع بزرگ مردمی «وعده صادق» در حرم مطهر رضوی برگزار شد | نوای "حیدر حیدر" و "الله اکبر" زائران طنین انداز شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) + فیلم آیت الله علم الهدی: باید با زبان زور با دنیای مستکبر و زورگو رفتار کرد | باور به پوشالی بودن هیمنه آمریکا در مردم نهادینه شده است آرامشی که یادگار جنگ است معجزه نماز اول وقت چگونه می‌توان به توکل پایبند ماند؟ مراسم تشییع پدر شهیدان «دهنوی» در مشهد برگزار شد + فیلم
سرخط خبرها

نظر امام هادی (ع) درباره نقش واثریادآوری «حسرات تفریط»

  • کد خبر: ۱۴۷۲۶۰
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
نظر امام هادی (ع) درباره نقش واثریادآوری «حسرات تفریط»
سرمایه عمر به‌زودی پایان می‌یابد و کسانی که از این سرمایه زاد و توشه‌ای برای سفر آخرت فراهم کرده‌اند، سرافرازند و آنان که کوتاهی کرده‌اند و در پرونده رفتار و گفتارشان «عمل صالح» فراوان وجود ندارد؛ افسوس خواهند خورد و پشیمان خواهند شد.

انسان باید دوراندیش و هوشیار باشد و از عمر و توانایی‌هایش که بالاترین سرمایه برای رشد و تکامل است به‌درستی بهره‌برداری کند. ضعف، سستی، تنبلی و بی‌حالی مانعی بزرگ برای رشد وکمال و سعادت هر انسان است. سرمایه عمر به‌زودی پایان می‌یابد و کسانی که از این سرمایه زاد و توشه‌ای برای سفر آخرت فراهم کرده‌اند، سرافرازند و آنان که کوتاهی کرده‌اند و در پرونده رفتار و گفتارشان «عمل صالح» فراوان وجود ندارد؛ افسوس خواهند خورد و پشیمان خواهند شد. امام هادی (ع) فرموده‌اند: اذکر حسرات التفریط بأخذ تقدیم الحزم (بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۳۷۰). افسوس‌ها و اندوه‌های تفریط و کوتاهی‌کردن را برای تقدیم و به‌کارگیری حزم و آیین دوراندیشی به یاد آور! تأسف‌ها و رنج‌های کوتاهی‌کردن در گذشته را به یاد آور و برای آینده‌ات حزم و تدبیر را قانون زندگی‌ات قرار بده!

حسرات تفریط

کوتاهی‌کردن، تنبلی، اهمال‌کاری، سستی، بی‌حالی، ضایع و تباه‌کردن سرمایه عمر زیان‌های فراوانی دارد، چون سرمایه عمر با تنبلی نابود می‌شود و حرکت و رشد و کمال انسان متوقف می‌شود. توانایی‌ها و امکانات را باید به‌درستی در خدمت به جامعه و مردم به کار گرفت. شکر نعمت سلامت و قدرت. امتیازات و امکانات به بهره‌وری صحیح و پیدایش روح کوشش و تلاش و کار فراوان در دنیاست. کوتاهی در بهره‌برداری خردمندانه از فرصت‌های زندگی در گذشته موجب حسرت و اندوه است، احساس حقارت فردی و عقب‌ماندگی از دیگران بر اثر بی‌حالی و تنبلی بسیار اندوه‌بار و مایه تأسف است.

حسرت‌های تفریط، هم در دنیا پدید می‌آید و هم در آخرت! مشاهده عقب‌ماندگی‌های دنیوی در ابعاد گوناگون، افسردگی و تأسف فراوان را به همراه دارد. اندوه درونی انسان از مشاهده پیشرفت‌ها و امتیازات دیگران زمانی افزایش می‌یابد که ریشه عقب‌ماندگی‌اش را که تنبلی، کم‌کاری، اهمال و استفاده‌نکردن از توانایی‌های فردی خویش بوده است را درک کند و بفهمد.

حسرت در عالم برزخ شدیدتر و سخت‌تر و آزاردهنده‌تر از حسرت در دنیاست. حسرت در دنیا بیدارکننده روح تلاش و امید در انسان است و او را به بهره‌برداری از فرصت‌های در پیش‌رو و نعمت‌ها و امکانات فراوان موجود می‌گشاید. به همین دلیل امام هادی (ع) در این حدیث شریف یادآوری «حسرات تفریط» را سازنده دانسته و به آن فرمان داده‌اند. هر زمان انسان به عوامل افسوس‌های کوتاهی‌هایش در گذشته بیندیشد، انگیزه برای کار و تلاش و رهایی از تنبلی و کوتاهی در آینده پیدا می‌کند و برای بهره‌برداری از فرصت‌ها و امکانات پیش رو تلاش خواهد کرد. یاد افسوس‌ها و کوتاهی‌های گذشته، عامل تلاش و کار برای رهایی از افسوس‌های جدید و نجات از تأسف‌های آینده برای کوتاهی‌های امروز است.

تقدیم حزم

یادآوری آثار زیان‌بار دنیوی و اخروی «تفریط» و کوتاهی‌های خود و دیگران، باید منبع الهام‌بخش دوراندیشی و تدبیر و برنامه‌ریزی و تلاش شود. تذکر، آگاهی، بینش و درک حسرت بی‌حالی‌ها و کم‌کاری‌ها می‌تواند موعظه و درس باشد. سزاوار است هر انسان پیش از فرارسیدن زمان حسرت‌های دنیوی و اخروی تفریط به فکر کار آینده باشد و «حزم» و دوراندیشی پیدا کند و پویا و پرکار شود. بین «حسرات تفریط» و «تقدیم حزم» رابطه وجود دارد، زیرا یادآوری «حسرات تفریط» این ظرفیت را دارد که انسان را بیدار کند، هوشیار کند و به زیرکی و «حزم» و آینده‌نگری برساند تا با برنامه‌ریزی و تدبیر و تنظیم چشم‌انداز و تعیین اهداف بلند مقدس برای خویش آینده را بسازد.

اهل ایمان باید یکدیگر را به دوراندیشی و هوشیاری دعوت کنند تا از خواب‌ها بیدار شوند و حرکت را آغاز کنند و تنبل‌ها نشاط پیدا کنند و نیرو بگیرند. هشدار و تذکر به جوانان و نوجوانان تنبلی که کوتاهی دارند و از فرصت‌ها، نعمت‌ها و توانایی‌ها در راه آموختن و تهذیب و رشد خویش و توسعه کشور و کارآفرینی و ساختن آینده خویش و کشور اسلامی استفاده نمی‌کنند، آگاهی‌بخش و تحرک‌آفرین است و آنان را حزم‌اندیش می‌گرداند و سخت‌کوش و توانا خواهد کرد.

امام هادی (ع) در این کلام زیبا به همه هشدار می‌دهند:‌ای انسان به اشتباهات و گناهان و کوتاهی و تباهی‌های گذشته‌ات بنگر و افسوس‌هایت بر آن‌ها را به یاد آور و برای آینده احتیاط کن و دوراندیش باش و احکام الهی را مراعات نما!‌ای انسان به آثار کوتاهی‌ها و کار‌های زشت و تفریط عموم مردم نگاه کن و از آنان عبرت بگیر و حزم را پیشه‌ساز و با تدبیر و برنامه در راه تکامل، فلاح و سعادت گام بردار و از گام‌برداشتن در این راه هیچ کوتاهی مکن و خسته مشو!

امام هادی (ع) در این حدیث شریف برنامه جامع هدایت را ارائه کرده‌اند. امام دهم (ع) «یاد» آثار زیان‌بار تفریط خود و دیگران و پیامد‌های کوتاهی‌های خود و دیگران در انجام وظایف الهی را، بسیار سازنده و تأثیرگذار شمرده‌اند؛ به‌گونه‌ای که در انسان تحول اساسی ایجاد می‌کند و با «حزم» و تدبیر، کوتاهی‌های گذشته را جبران می‌کند و آینده‌اش را می‌سازد و انسان کامل می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->