پیش بینی بورس (یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۴)| بازار مثبت می‌ماند؟ پیش بینی قیمت ارز و دلار (یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۴) پیش بینی قیمت طلا و سکه (یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۴) چرا نرخ یورو امروز در مرکز مبادله ارز ایران افزایش یافت؟ (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) نان با طعم قهوه | نانوای فریبکار در مشهد به تعزیرات معرفی شد بررسی قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) | رشد قیمت‌ها بررسی قیمت بازار خودرو‌های داخلی (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) | بازار خودرو در انتظار نتیجه مذاکرات شرایط فروش ۵ محصول سایپا از روز دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ اعلام شد + جدول و مشخصات خودرو آخرین آمار نرخ بیکاری در کشور اعلام شد (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) | پایین‌ترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان است؟ الگوی جدید مصرف آب ابلاغ شد | هر نفر در شبانه‌روز مجاز به مصرف چه میزان آب است؟ جلسه شورای عالی مسکن با دستورکار بررسی بسته ساماندهی بازار اجاره مسکن، فردا (۲۴ فروردین ۱۴۰۴) برگزار می‌شود نگاه بازار سهام به مذاکرات عمان | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) تعداد داوطلبان کنکور سراسری از مرز یک میلیون نفر گذشت معدن‌کاران، بی‌جان در معدن | لزوم بازگشت گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران در مناقصات «آمایش سرزمین»؛ سند تشریفاتی اقتصاد ایران در صورت رفع کامل تحریم‌ها چگونه خواهد بود؟ | صاحبان صنایع خراسان رضوی پاسخ می‌دهند افت قیمت طلا در مشهد در آستانه مذاکرات مسقط (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) | ریزش ۲.۵ میلیونی قیمت سکه رشد ۲.۵ برابری نرخ گمرک ارز کالا‌های اساسی قیمت امروز ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) | دلار و طلا ریزش کرد مردم جرئت سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را ندارند | بازار‌های ریسک‌پذیر، جذاب‌تر از بازار مسکن ظرفیت‌های بخش معدن در خراسان رضوی برای تحقق شعار امسال | معدن، گنج پنهان سرمایه‌گذاری مشهد میزبان دو رویداد اقتصادی بین‌المللی تا ۳۸ روز دیگر | آغاز طرح ارزیابی عملکرد استانداری از ابتدای تیرماه ۱۴۰۴ توزیع مرغ بالاتر از ۹۰ هزار تومان گران‌فروشی است اولین عرضه‌اولیه سال ۱۴۰۴ با نماد «وپایا» دوشنبه، ۲۵ فروردین، وارد بورس می‌شود + جزئیات قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) | موز کیلویی ۷۰ هزار تومان قیمت ارز‌های دیجیتال در بازار امروز (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) | جنگ تعرفه‌ای آمریکا و چین بیت‌کوین را صعودی کرد قیمت طلای جهانی در بازار امروز (شنبه، ۲۳ فروردین ۱۴۰۴) اعلام شد | اوج گرفتن قیمت طلای جهانی خروج قطار سریع‌السیر مشهد تهران از ایستگاه کمبود اعتبار | تعیین تکلیف طرح به شورای ملی اقتصادی رسید رشد بار مصرفی شبکه برق کشور به ۸ درصد رسید
سرخط خبرها

وزیر اقتصاد: عرضه خودرو در بورس همیشگی نخواهد بود

  • کد خبر: ۱۴۵۷۷۵
  • ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۱
وزیر اقتصاد: عرضه خودرو در بورس همیشگی نخواهد بود
وزیر اقتصاد شرط واگذاری خودروسازان را ارائه یک برنامه بلندمدت اصلاحی برای صنعت خودرو از سوی وزارت صمت اعلام کرد و گفت که نمی‌توانیم برای همیشه خودرو‌ها را در بورس عرضه کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، ۱۱ اسفند ماه سال گذشته، رئیس جمهور در خلل صدور فرمان ۸ ماده‌ای برای بهبود عملکرد صنعت خودروسازی، واگذاری مدیریت دولتی شرکت‌های خودروسازی را نیز مورد تاکید قرار داد که بر اساس این فرمان، واگذاری مدیریت دولتی شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا حداکثر ظرف ۶ ماه یعنی تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۱ به بخش غیردولتی تعیین تکلیف شود.

در همین راستا نیز سید رضا فاطمی امین وزیر صمت ۲۹ خرداد ماه از همکاری با مرکز کانون وکلا و کارشناس رسمی قوه قضائیه برای قیمت گذاری تمام اموال مربوط به ایرا-ن‌خودرو سایپا خبر داد.

همچنین آنطور که فاطمی امین اعلام کرد قرار بود بلوک ۴۰ درصدی سهام سایپا و بلوک ۲۵ درصدی سهام ایران‌خودرو که مربوط به خود سهامداری (سهام تودلی خودروسازان که سال‌ها پیش در قالب تعاونی کارکنان واگذار شد) است، از طریق بورس به بخش خصوصی واگذار شود تا از این طریق نفوذ دولت در خودروسازی‌ها کاهش یابد.

در ادامه نیز در ۱۶ آذر ماه صورت‌جلسه الزامات واگذاری خودروسازان با ۵ شرط تهیه شد که از جمله آنها می‌توان به سند استراتژی صنعتی بلندمدت و با ثبات صنعت خودرو، حذف قیمت گذاری دستوری تمام محصولات تا پایان ۱۴۰۱ و الزام به واگذاری سهام تودلی تا پایان سال اشاره کرد.

شرط واگذاری خودروسازها

حال در تازه‌ترین اظهارنظر، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است که در توافق با وزارت صمت، تأکید کرده که موافقت وزارت اقتصاد با واگذاری سهام دولت در صنایع خودروسازی مشروط به ارائه یک برنامه بلندمدت اصلاحی برای صنعت مذکور از سوی آن وزارتخانه است که در این سند باید از هم اکنون، برای پنج سال آینده، یک برنامه مدونی ثبت شود که سیاستگذاری صنعت خودرو به چه نحو خواهد بود تا سرمایه گذار ثبات خاطر داشته باشد.

وی معتقد است که این احتمال وجود دارد که یکباره مدیریت به دست یک جریانی بیافتد که بتواند هر قیمتی را به مردم تحمیل کند؛ چون در سمت دیگر، عده‌ای از تداوم شدیدتر قیمت گذاری دستوری و ابلاغی و نوعی رها شدگی در بازار نگرانند.

خاندوزی تاکیده کرده که ممکن است برخی اقدامات موردی و موضعی در مورد صنعت خودرو، بطور موقت خوب ارزیابی شود، اما مسئله بلند مدت زنجیره تولید، قطعه سازی و واردات خودرو باید یکپارچه و با در نظر گرفتن همزمان منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان در یک سند جامع دیده شود.

همیشه نمی‌توانیم خودروها را در بورس عرضه کنیم

وی به عرضه خودرو در بورس نیز اشاره کرده و گفته است که ما نمی‌توانیم برای همیشه از روشی که در حال حاضر برای عرضه خودروها در بورس کالا به کار گرفته ایم، استفاده کنیم، چرا که این مدل، به هر حال، به عده‌ای، مجالی برای جولان و کسب سود بی قاعده و حساب و کتاب، از محل خرید خودرو در بازار سرمایه و فروش آن در بازار آزاد می‌دهد.

خاندوزی با بیان اینکه به هر حال در شرایط فعلی، عرضه خودرو در بورس کالا، بهترین کار است، تصریح کرده است که در حال حاضر خود ما واقعاً نمی‌دانیم که یک سال دیگر هم باید همین مسیر را ادامه دهیم یا خیر و چه بسا، با کاهش وابستگی صنعت خودرو به واردات قطعات و ارزبری و اصلاح ساختار مالکیتی و … پنج سال دیگر در یک نقطه تعادلی بهینه‌تری باشیم که نیازی نباشد از ساز و کار فعلی برای فروش استفاده کنیم؛ اتفاقی که امیدوارم با همکاری وزارت صمت به زودی محقق شود.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->