افزایش آمار شهدا در زندان‌های اشغالگران به ۷۱ نفر استرداد روزانه چهار هزار تبعه غیرمجاز افغانستانی از مرز دوغارون ایلان ماسک: کنگره در حال ورشکست کردن آمریکا است روسیه برای مشارکت در مذاکرات ایران-آمریکا پیشنهاد داد تاکید رؤسای جمهور ایران و آذربایجان بر اجرای تفاهم‌نامه‌های همکاری اقتصادی پزشکیان و امیر کویت تلفنی گفت‌و‌گو کردند نگهداری بیش از ۱۰ هزار اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم اشغالگر پیشنهاد آتش‌بس زلسنکی به روسیه گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور پزشکیان با امیر قطر| تاکید بر تقویت پیوندهای دوجانبه و تلاش برای توقف جنایات در غزه وال‌استریت‌ژورنال: واشنگتن انتظار داشت تهران پیشنهاد اولیه را رد کند | احتمالا مذاکرات این هفته از سر گرفته می‌شود زاخارووا: مسیر حل‌وفصل مسائل پیرامون برنامه هسته‌ای ایران از راه دیپلماسی می‌گذرد وزیر کشور: وظیفه ماست که راه امام(ره) و شهیدان را ادامه دهیم برنامه آمریکا برای حمایت از قطعنامه ضدایرانی اروپا در آژانس تعداد شهدای غزه به ۵۴ هزار و ۶۰۷ نفر رسید اسلامی: مسیر پیشرفت صنعت هسته‌ای را با قدرت ادامه می‌دهیم ایران، بین ۸ تا ۱۴ کشور دنیا در حوزه دستاورد‌های دفاعی و نظامی عراقچی: با نفی غنی‌سازی، توافقی در کار نخواهد بود سردار تنگسیری: جمهوری اسلامی ایران به هر حمله‌ای پاسخ قوی خواهد داد سردار سلامی: یمن شهامت بی‌نظیری را در دفاع از فلسطین نشان داد مکتب امام‌خمینی(ره)، فراتر از زمان و مکان | روایت آیت‌الله علم‌الهدی از ۳۶ سال زندگی دوم امام راحل گفت‌وگوی تلفنی سلطان عمان با پزشکیان | تأکید بر تقویت روابط دوجانبه عراقچی با دبیرکل حزب الله لبنان دیدار کرد عراقچی: فصلی نوین در روابط تاریخی ایران و لبنان گشوده شده است سخنگوی وزارت امور خارجه: امام خمینی (ره) معمار استقلال ایران و منادی عزت ایرانیان بود رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره): تنزل شدید جایگاه آمریکا در دنیا متاثر از حضور امام است | صنعت هسته‌ای ملت ایران ربطی به آمریکا ندارد (۱۴ خرداد ۱۴۰۴) + فیلم و عکس ویدئو| مقاومت سوریه حمله به رژیم صهیونیستی را بر عهده گرفت مظفری: سهم خراسان رضوی از بودجه ملی عادلانه نیست| باوجود حضور ۸ درصد جمعیت کشور، فقط ۵.۵ درصد از بودجه را داریم فرار بیش از ۲۰۰ زندانی در پاکستان درپی زلزله
سرخط خبرها

نماینده دورود: تلفات جاده‌ای نه‌تنها کم نشده، بلکه افزایش هم داشته است| تصادفات جاده‌ای ایران دو برابر قاره اروپا!

  • کد خبر: ۱۴۸۱۵۹
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
نماینده دورود: تلفات جاده‌ای نه‌تنها کم نشده، بلکه افزایش هم داشته است| تصادفات جاده‌ای ایران دو برابر قاره اروپا!
نماینده مردم دورود در مجلس با انتقاد از آمار‌های ارائه شده توسط وزیر صمت درخصوص کاهش تلفات جاده‌ای، گفت: کشته و زخمی‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای نه تنها نسبت به سال‌های قبل کاهش نیافته است، بلکه روند صعودی داشته است.

به گزارش شهرآرانیوز، حسین گودرزی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۱۱ بهمن‌ماه) مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال خود از سید رضا فاطمی امین وزیر صمت درباره نقش موثر نقص فنی خودرو در تصادفات جاده‌ای طبق گزارش پلیس راهور و عدم برخورد وزارت صمت با خودروسازان ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر گفت: مشکلاتی در حوزه خودرو تنها به دوره مدیریت آقای فاطمی امین مربوط نیست و از گذشته و عوامل مختلف انسانی، محیطی و کیفیت خودرو در بروز این مشکلات تاثیرگذار بوده اند و ما بر کیفیت خودرو با نگاه اجتماعی تمرکز داریم.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس یازدهم افزود: در ۱۰ سال اخیر نسبت تصادفات تفاوت معناداری پیدا نکرده است، نه تنها تعداد متوفیان تصادفات کم نشده، بلکه در سال ۱۴۰۰ در حدود ۹ درصد نیز افزایش یافته است، ما ۱۷ هزار کشته و ۳۱۷ هزار مصدوم در سال داریم که نقش نهاد‌های متولی و عدم تغییرات طی این سال‌ها مشخص نیست.

وی ضمن مقایسه میزان تلفات جاده‌ای ایران با دیگر کشور‌ها اظهار کرد: تصادفات جاده‌ای در ایران دو برابر قاره اروپا، ۵ برابر کشور آلمان و ژاپن و ۱۰ برابر کشور نروژ است و مشخص نیست که وزارت صمت چه برنامه مدونی در حوزه ارتقای کیفیت خودرو برای کاهش این میزان از تلفات دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: در ارتباط با هزینه تلفات جاده‌ای در ایران، این میزان ۷ درصد کل ناخالص داخلی است و طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۴۰۰ این آمار ۷ درصد اعلام شده، یعنی ۲۶ میلیارد دلار هزینه تلفات جاده‌ای ما بوده که ۶۵ درصد کل درآمد نفتی را شامل می‌شود، اما در کشور‌هایی همانند ایران یا با درآمد متوسط، این آمار ۱.۵ درصد تولید ناخالص ملی و در معیار کلی جهان صفر درصد است.

گودرزی در توضیح الزامات استفاده از استاندارد‌های جهانی گفت: از سال‌های ۸۸، ۹۱، ۹۲ و ۹۳ الزاماتی برای توجه به استاندارد‌ها مصوب شد و استاندارد‌های ۸۵ گانه در سال ۹۶ توسط وزارت صمت تصویب شده، اما ۹ مورد آن تعلیق شده است که یک مورد از این ۹ مورد مربوط به کنترل پایداری است و موارد دیگر عبارت است از حفاظت از عابرپیاده، استحکام کابین خودروی تجاری، الزامات نصب چراغ، سیستم ترمز اضطراری، سیستم هشدار انحراف از مسیر، نشانگر باد تایر، نشانگر تعویض و چراغ رانندگی در روز تعلیق شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: وزارت صمت و سازمان استاندارد باید اعلام کنند که با چه مجوزی این اصول ۹ گانه را حذف کرده و سبب افزایش هزینه‌های ملی شده اند!

وی با اشاره به حادثه تصادف زنجیره‌ای در بهبهان که در ۲۰ دی ماه سال گذشته اتفاق افتاد، گفت: مرجع رسیدگی به تخلف را پلیس راهور تعیین کردند و براساس گزارش فراجا، ترمز ABS هیچکدام از خودرو‌ها در این تصادف زنجیره‌ای عمل نکرده و از ۵۸ خودرو هیچکدام نتوانسته‌اند ترمز کنترل بگیرند. همچنین فقط کیسه هوای یک خودرو‌ی سمند مدل سال ۹۱ از مجموع ۱۵ خودرویی که مجهز به آپشن کیسه هوا بوده اند، عمل کرده است؟!

گودرزی با اشاره به مطالعات پلیس راهور در مورد خودرو‌هایی که در یک پارکینگ وجود داشته اند، گفت: ۱۰۹ خودرو مورد بررسی قرار گرفتند که ۳۹ درصد آن‌ها مربوط به شرکت سایپا، ۶۵ درصد شرکت ایرانخودرو و ۲ دستگاه مربوط به شرکت مدیران خودرو بوده است، از این ۱۰۹ خودروی بررسی شده؛ کیسه هوای ۹۷ دستگاه عمل نکرده و کیسه هوای ۱۲ دستگاه هم که باز شده عملکرد ناقص داشته است!

نماینده مردم دورود و ازنا با اشاره به استفاده وزارت صمت از پلتفرم‌های قدیمی و عدم طراحی پتلفرم‌های جدید و نصب این امکانات بر روی خودرو‌های تولید داخل گفت: طراحی برخی از خودرو‌ها مانند وانت و نیسان مربوط به دهه ۷۰ است و با وجود قیمت ۴۵۰ میلیون تومانی آن‌ها در بازار امکان نصب تجهیزات روی آن‌ها وجود ندارد!

گودرزی در ادامه به بحث برنامه ریزی و اعلام زمان از رده خارج کردن پلتفرم‌های قدیمی اشاره کرد و گفت: این برنامه باید توسط وزارت صمت عملیاتی شود، از سوی دیگر اجرای کامل استاندارد‌های ۸۵ گانه و فعال کردن ۹ مورد تعلیق شده باید در دستور کار قرار گیرد، همچنین شفاف سازی و اعلام برخورداری از استاندارد‌های اجباری و اختیاری در قالب ستاره ایمنی و حذف انعقاد قرارداد مستقیم و رابطه مالی شرکت‌های بازرسی با قطعه سازان باید در دستور کار وزارتخانه صمت قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: نمونه برداری تصادفی و تست‌های دوره‌ای توسط سازمان استاندارد و وزارت صمت برای ایجاد مراکز آزمون تصادف ایمنی در کشور باید انجام شود، توسعه خودروی اقتصادی براساس پلتفرم‌های ایمن تر، برنامه ریزی برای تولید پتلفرم‌های استاندارد، برنامه ریزی برای کاهش سالانه حداقل ۱۰ درصد از دوره خارج کردن خودروسازی فرسوده و ایجاد انگیزه اقتصادی برای ارتقای امنیت خودرو‌های تولیدی از طریق ایجاد تناسب بین سود خودروساز و سطح ایمنی خودرو از دیگر شروط اقناع از پاسخ‌های وزیر صمت خواهد بود. این موضوعات باید در یک زمانبندی مشخص ۶ ماهه انجام شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->