واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی
سرخط خبرها

کدام بانک‌ها حساب وکالتی دارند؟ + لیست بانک‌ها

  • کد خبر: ۱۴۸۵۱۳
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
کدام بانک‌ها حساب وکالتی دارند؟ + لیست بانک‌ها
در حال حاضر امکان وکالتی کردن حساب‌ها در بانک‌های پاسارگاد، تجارت، سامان، اقتصاد نوین، کشاورزی، ملت، توسعه صادرات، رفاه کارگران، صنعت و معدن، شهر و ملی وجود دارد. اگر در این بانک‌های معرفی شده حساب بانکی ندارید باید به بانک مراجعه و یک حساب سپرده کوتاه مدت افتتاح کنید.

به گزارش شهرآرانیوز، حساب وکالتی در بورس به حسابی بانکی گفته می‌شود که کارگزار به آن دسترسی دارد و برای ارسال سفارش خرید هر نوع دارایی می‌تواند به صورت مستقیم از آن برداشت کند.  حساب وکالتی، حساب بانکی است که به حساب معاملاتی سرمایه‌گذاران در بورس متصل می‌شود. در حال حاضر این نوع حساب برای معامله در بازار بورس کالا اجباری است. سرمایه‌گذارانی که قصد خرید کالا‌هایی مانند خودرو، سیمان و … از بورس کالا دارند، لازم است پس از تکمیل مراحل ثبت نام و دریافت کد بورس کالا، نسبت به افتتاح حساب وکالتی اقدام کنند.
این فرآیند در بورس اوراق بهادار به شکل دیگری است. افتتاح حساب وکالتی (حساب لینک شده) برای خرید سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و … کاملا اختیاری است. با افتتاح حساب وکالتی در سامانه معاملات اوراق بهادار، هر سرمایه‌گذار می‌تواند بدون واریز وجه نقد به حساب معاملاتی خود، برای خرید اوراق مختلف مستقیما از حساب بانکی خود پول برداشت کند.

افتتاح حساب وکالتی در بورس کالا

همان‌طور که گفتیم افتتاح حساب وکالتی در بورس کالا اجباری است و بدون داشتن حساب وکالتی در این بازار امکان خرید و فروش وجود ندارد؛ بنابراین لازم است به محض تکمیل ثبت نام و دریافت کد بورس کالا، برای افتتاح حساب وکالتی اقدام کنید.

نکته قابل توجه این است که تنها حساب‌های بانکی پس‌انداز و کوتاه‌مدت قابلیت تبدیل شدن به حساب وکالتی را دارند.
در حال حاضر بانک‌های زیادی خدمات افتتاح حساب وکالتی را به مشتریان ارائه می‌دهند. در زمان ثبت نام کد بورس کالا لیست کامل این بانک‌ها را می‌توانید مشاهده کنید.

نکته: در بعضی بانک‌ها مانند بانک تجارت، اقتصاد نوین، سپه، ملت و … می‌توانید به صورت آنلاین، حساب وکالتی افتتاح کنید.

مراحل افتتاح حساب وکالتی در بورس کالا

۱. دریافت معرفی‌نامه از کارگزاری

در مرحله آخر ثبت نام کد بورس کالا در سامانه Agah.ebgo.ir، فهرست کامل بانک‌ها قابل مشاهده است. با انتخاب بانک مورد نظر فایل معرفی‌نامه به صورت PDF ذخیره خواهد شد. برای انجام مرحله بعد لازم است معرفی‌نامه را چاپ کنید.


در کدام بانک‌ها حساب وکالتی افتتاح کنیم؟

۲. مراجعه به بانک و افتتاح حساب وکالتی

در این مرحله، لازم است به همراه معرفی‌نامه و مدارک هویتی به بانک مورد نظر مراجعه کنید. توجه داشته باشید که علاوه بر افتتاح حساب، می‌توانید یکی از حساب‌های بانکی خود را به حساب وکالتی تبدیل کنید.

۳. درج اطلاعات حساب بانکی وکالتی در سامانه ثبت نام کد بورس کالا

برای وارد کردن اطلاعات حساب وکالتی در سامانه کد بورس کالا، کافی است پس از ورود به سامانه کدگیری بورس کالا (Agah.ebgo.ir) وارد بخش «اعلام شماره حساب وکالتی و در اختیار» شوید. با ثبت کد ملی و شماره تماسی که در زمان ثبت نام در سامانه وارد کرده‌اید کد تایید برای شما پیامک می‌شود. با وارد کردن کد تایید در سامانه، وارد بخش اعلام شماره حساب خواهید شد.
با انتخاب گزینه «افزودن» می‌توانید اطلاعات حساب بانکی خود را وارد کنید. در نهایت با انتخاب گزینه «تایید نهایی» اطلاعات شما ثبت می‌شود.

افتتاح حساب وکالتی در بورس کالا

پس از انجام این مراحل، تایید اطلاعات حساب وکالتی از طریق پیامک به شما اعلام می‌شود.


افتتاح حساب وکالتی در بورس اوراق بهادار

افتتاح حساب وکالتی در بورس اوراق بهادار اختیاری است. هر سرمایه‌گذار می‌تواند هر زمانی پس از افتتاح حساب معاملاتی، نسبت به افتتاح حساب وکالتی اقدام کند. توجه داشته باشید که مانند حساب وکالتی در بورس کالا، این حساب نیز باید پس‌انداز یا سپرده کوتاه‌مدت باشد.
همچنین بانک‌هایی که خدمات افتتاح حساب وکالتی برای بورس اوراق بهادار را ارائه می‌دهند با بانک‌هایی که می‌توانید برای افتتاح حساب وکالتی در بورس کالا به آن‌ها مراجعه کنید، متفاوت هستند. برای دریافت فهرست این بانک‌ها، می‌توانید پیش از اقدام برای دریافت معرفی‌نامه، از کارگزاری خود استعلام بگیرید. در حال حاضر، تنها بانک سامان و پارسیان این خدمت را ارائه می‌دهند.

مراحل افتتاح حساب وکالتی در بورس اوراق بهادار

۱. دریافت معرفی نامه از کارگزاری

این مرحله با مراجعه حضوری به شعب کارگزاری آگاه در سراسر کشور انجام می‌شود.
۲. مراجعه به بانک و افتتاح حساب وکالتی

علاوه بر افتتاح حساب، می‌توانید یکی از حساب‌های بانکی خود را به حساب وکالتی تبدیل کنید.
۳. اطلاع به کارگزاری از طریق تماس یا ثبت تیکت پشتیبانی

یک روز پس از انجام مراحل بالا حساب وکالتی شما در سامانه معاملاتی اوراق بهادار تعریف می‌شود.

نکته: توجه داشته باشید که حساب وکالتی بورس اوراق بهادار و حساب وکالتی بورس کالا نمی‌توانند مشترک باشند.


اتصال حساب وکالتی بورس کالا به حساب معاملاتی اوراق بهادار

با ورود کالا‌هایی مثل خودرو به بورس کالا، بسیاری از سرمایه‌گذاران اوراق بهادار نیز به بورس کالا وارد شده‌اند. معمولا این سرمایه‌گذاران وجوه نقد لازم برای خرید در بورس کالا را از طریق حساب معاملاتی اوراق خود تامین می‌کنند.
فرآیند فروش دارایی‌ها در حساب معاملاتی اوراق، انتقال وجوه حاصل از فروش به حساب بانکی و در نهایت انتقال به حساب وکالتی برای خرید از بورس کالا زمان‌بر است. به همین دلیل، در کارگزاری آگاه این امکان وجود دارد که حساب بانکی متصل به سامانه معاملاتی اوراق بهادار خود را به حساب وکالتی در بورس کالا تبدیل کنید تا انتقال وجه نقد به حساب وکالتی بورس کالا در کمترین زمان ممکن انجام شود.

به زبان ساده‌تر با انجام این کار، شما یک حساب بانکی مشترک بین حساب معاملاتی اوراق بهادار و حساب معاملاتی بورس کالا خواهید داشت.

مشتریان خرید خودرو چگونه حساب وکالتی باز کنند؟

حساب وکالتی راهکاری است برای این که وجه مورد نیاز برای خریدها، مستقیماً از حساب بانکی شما برداشت شود.
براساس توافقات به عمل آمده قرار است متقاضیان شرکت در طرح‌های قرعه کشی خودرو سایپا و ایران خودرو پیش از ثبت نام حساب وکالتی داشته و مبلغ خودرو‌ها را در حساب خود واریز نمایند تا امکان ثبت نام برای آن‌ها فراهم شود.

در همین ارتباط برای اطلاع متقاضیان خرید خودرو از خودروسازان و بورس کالا توضیحاتی را در خصوص نحوه افتتاح حساب وکالتی را بیان می‌کنیم.

نخست حساب وکالتی راهکاری است برای این که وجه مورد نیاز برای خریدها، مستقیماً از حساب بانکی شما برداشت شود.

برخی از افراد تصور می‌کنند که حساب وکالتی بورس کالا با حساب وکالتی که برای بازار بورس استفاده می‌شود، متفاوت است. توجه به این نکته ضروری است که این دو مورد یکسان هستند. به عبارت دیگر شما می‌توانید از یک حساب وکالتی برای معاملات خود در دو بازار بورس و بورس کالا استفاده کنید. دقت کنید که این کار به معنای بهره گرفتن از یک حساب معاملاتی یکسان برای معاملات در هر دو بازار بورس و بورس کالا است چرا که هر حساب وکالتی تنها به یک حساب معاملاتی لینک می‌شود.

سریع‌ترین راه برای افتتاح حساب وکالتی چگونه است؟

۱- متقاضیان نخست باید به یکی از بانک‌هایی که از طرف سایپا و ایران خودرو معرفی شده مراجعه کنید. فعلاً شرکت سایپا بانک‌های تجارت، ملی، صادرات، ملت، رفاه و اقتصاد نوین را معرفی کرده است. اگر در یکی از بانک‌های معرفی شده شماره حساب کوتاه مدت داشته باشید می‌توانید همان حساب را تبدیل به وکالتی کنید. دقت کنید حساب وکالتی همان حساب کوتاه مدت است. همان سودی که به سپرده کوتاه مدت تعلق می‌گیرد برای این حساب نیز واریز می‌شود.

۲- در حال حاضر امکان وکالتی کردن حساب‌ها در بانک‌های پاسارگاد، تجارت، سامان، اقتصاد نوین، کشاورزی، ملت، توسعه صادرات، رفاه کارگران، صنعت و معدن، شهر و ملی وجود دارد. اگر در این بانک‌های معرفی شده حساب بانکی ندارید باید به بانک مراجعه و یک حساب سپرده کوتاه مدت افتتاح کنید.

البته بیان این نکته ضروری است که فقط حساب کسانی که برنده هستند و قرار است از حساب آن‌ها وجه خودرو برداشته شود مسدود می‌شود و تا زمانی که وجه خودرو مورد نظر از طرف بانک برای شرکت خودروساز واریز شود این وجه مسدود می‌ماند. اما از حساب مشتریانی که برنده نشده‌اند هیچ مبلغی برداشت نمی‌شود و می‌توانند مبلغ موجود حساب خود را جابه‌جا کنند.

نحوه افتتاح حساب وکالتی بورس کالا

افرادی که قصد خرید خودرو و یا محصولات در بورس کالا یا سرمایه‌گذاری در این بازار را دارند باید حتماً یک حساب وکالتی بورس کالا افتتاح نمایند. برای افتتاح این حساب وکالتی ابتدا باید کد معاملاتی بورس کالای خود را از طریق یک کارگزاری مجاز به فعالیت در بورس کالا دریافت نموده و پس از آن یک معرفی‌نامه از سمت کارگزاری‌تان دریافت نمایید. این معرفی‌نامه را به یکی از بانک‌های ارائه‌دهنده خدمات حساب وکالتی برده و پس از افتتاح حساب وکالتی خود، آن را به کارگزاری معرفی نمایید.

اگر فردی در بورس کالا به‌عنوان برنده معرفی شود و نتواند باقی‌مانده پول را در موعد مقرر واریز کند یا به هردلیلی انصراف بدهد، محکوم به پرداخت جریمه‌ای است که خودکار از روی حساب وکالتی او کسر می‌شود. یعنی باید پنج درصد ارزش کل معامله را به‌عنوان هزینه فسخ به‌علاوه نیم درصد هزینه کارمزد دو سر معامله که در مجموع ۵.۵ درصد ارزش کل معامله می‌شود را پرداخت کند. فرد برنده نیز سه روز کاری فرصت دارد تا باقی‌مانده رقم خرید را به حساب وکالتی واریز کند.

چه تعداد حساب وکالتی قابل افتتاح است؟

شما محدودیتی برای افتتاح حساب وکالتی نداشته و می‌توانید اقدام به افتتاح حساب وکالتی به تعداد تمام کارگزاری‌ها و بانک‌های ارائه‌دهنده این خدمات نمایید. اما در نظر داشته باشید که برای هر کارگزاری تنها امکان معرفی یک حساب وکالتی دارید. بهتر است این نکته را نیز اشاره کنیم که افرادی که دارای چک برگشتی هستند امکان افتتاح حساب وکالتی بورس نداشته و همچنین افتتاح حساب وکالتی مشترک هم امکان‌پذیر نخواهد بود.

در حال حاضر امکان وکالتی کردن حساب‌ها در بانک‌های پاسارگاد، تجارت، سامان، اقتصاد نوین، کشاورزی، ملت، توسعه صادرات، رفاه کارگران، صنعت و معدن، شهر و ملی وجود دارد. پس از افتتاح حساب وکالتی در یکی از این بانک‌ها، باید اطلاعات حساب را به کارگزاری خود اعلام کنید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->