به گزارش شهرآرانیوز، بهای خدمات اتوبوسهای ورودی به پایانه مسافربری تا یک ساعت اول ورود ۳۰۰۰ هزار تومان بوده و به ازای هر ساعت اضافه شدن ۱۰۰۰ تومان به نرخ آن خواهد شد. مدتزمان خروج اتوبوسها از پایانه از زمان مندرج در بلیتهای صادره نیمساعت است و به ازای هر ۱۰ دقیقه تاخیر در خروج از پایانه معادل ۱۰۰۰ تومان مبلغ اخذ میشود.
هزینه آموزشهای عمومی برای رانندگان پرخطر در بار اول، ۱۵۰ هزار تومان
در بخش دیگری از جلسه تعیین بهای خدمات سازمان حملونقل و ترافیک بررسی شد. در راستای آموزش و فرهنگسازی ترافیک دانشآموزان و شهروندان در شهر مشهد و همچنین جبران هزینههای نگهداری و استقرار خدمات پارک ترافیک سیدی، به شهرداری اجازه داده میشود از مراجعان حقالزحمه خدمات آموزشی دریافت کنند که ارائه خدمات آموزشی به دانشآموزان تمام مقاطع تحصیلی برای یک دوره آموزشی ۲ ساعته بدون اخذ وجه خواهد بود.
هزینه آموزشهای عمومی برای دوره ۲ ساعته برای رانندگان پرخطر در بار اول ۱۵۰ هزار و بار دوم ۳۰۰ هزار تومان است. آموزشهای عمومی کلاسی و کارگاهی ۶۰ هزار و سمینارهای آموزشی نیز ۴۰ هزار تومان خواهد بود. در راستای ایمنسازی معابر سطح شهر حین انجام عملیات کارگاهی ساختمانی و به منظور ارائه و تصویب طرحهای ایمنی معابر محدوده کارگاههای شهری برای پاسخگویی به درخواست متقاضیان و مالکان حداکثر مبلغ دریافتی برای گروههای الف و ب ۰.۱ درصد و برای گروههای ج و د ۰.۳ درصد عوارض صدور پروانه به عنوان حقالزحمه خدمات کارشناسی و فنی محاسبه میشود.
افزایش ۴۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی
در ادامه بهای خدمات سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی به بحث و بررسی گذاشته شد. براساس مصوبه شورا حداکثر افزایش دریافت بهای خدمات ۳۹.۲ درصد است. نرخ کرایه تاکسی نسبت به سال جاری حدود ۴۰ درصد افزایش خواهد داشت.
غلامحسین صاحبی، عضو شورای شهر مشهد، به عنوان مخالف افزایش نرخ کرایه تاکسی بیان کرد: ما پیش از تصویب بودجه سراغ گرانی رفتهایم و ۳۵ تا ۴۵ درصد قیمتها را افزایش میدهیم. کرایه تاکسی فرودگاه نسبت به اسنپ چهار تا پنج برابر است، فرودگاه تاکسی را نیز اختصاصی کرده و اجازه نمیدهد اسنپ از فرودگاه مسافر سوار کند که این ظلم به مردم است.
حسین حسامی، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایهگذاری و مشارکتهای شورای شهر مشهد نیز به عنوان موافق افزایش نرخ کرایه تاکسیها خاطرنشان کرد: ما مجوز قانونی افزایش براساس نرخ تورم را در اختیار داریم. هیچگونه خدماتی نیز به تاکسیران نمیدهیم و از جیب تاکسیران تخفیف ارائه میکنیم؛ بنابراین باید تا سقفی که دولت اجازه داده افزایش نرخ تاکسیها را پیادهسازی کنیم.
احمد محبی، مدیر عامل سازمان نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد، گفت: سال گذشته براساس کارشناسی صورت گرفته برای نرخ کرایه تاکسی ۱۳۳ درصد بود که با افزایشهایی که سال گذشته انجام شد، باز هم ۲۳۳ درصد نسبت به وضعیت مطلوب کاهش داریم، اما پیشنهاد ما برای سال آینده افزایش ۴۰ درصدی است.
دریافت عوارض از تبلیغات روی ناوگان حملونقل بار درونشهری
همچنین در جریان بررسی بهای خدمات سازمان حملونقل بار درونشهری به شهرداری اجازه داده شد به منظور کنترل و نظارت بر تردد ناوگان باری به محدودههای زمانی و مکانی سطح شهر نسبت به دریافت عوارض تردد وسایل نقلیه باری در محدوده کامیون ممنوع اقدام کند که این افزایش عوارض تردد کمتر از ۴۰ درصد است.
علاوه بر این به شهرداری مشهد اجازه داده میشود به منظور شناسایی و نظارت بر وسایل نقلیه باری و اشخاص حقیقی و حقوقی دارای موتورسیکلت و فعال در حوزه حملونقل بار درونشهری نسبت به اخذ بهای ارائه خدمات ناشی از صدور و تمدید پروانه شرکتها و ناوگان حملونقل در شهر مشهد اقدام کند که حداکثر این افزایش قیمت ۴۰ درصد است.
در ادامه بهای خدمات کارشناسی و فنی، بهای خدمات استفاده از پارکینگهای عمومی، بهای خدمات هزینه صدور سند الکترونیکی حملونقل بار (بارنامه)، عوارض تابلوهای تبلیغاتی محیطی و بهای خدمات صدور مجوز تردد بارهای ترافیکی نیز به تصویب رسید.
برخی اعضای شورا نسبت به دریافت عوارض تابلوهای تبلیغاتی محیطی از ناوگان حملونقل بار درونشهری اعتراض داشتند و فرمول پیشنهادی برای محاسبه عوارض را کارشناسی شده نمیدانستند. پیشنهاد حذف این ماده به تصویب نرسید و موسیالرضا حاجیبگلو، نائبرئیس شورای شهر مشهد، عنوان کرد: از طرف شورای اسلامی شهرستان با فرمانداری مکاتبه کرده و این ماده را رد میکند.
در ادامه فهرستبهای خدمات ماشینآلات و تجهیزات سازمان عمران به تصویب رسید که نرخ آن ۳۷ درصد کمتر از نرخ سال جاری اتحادیه افزایش خواهد یافت.
در انتها نیز بهای خدمات صدور مجوز حفاری مورد بررسی قرار گرفت. در این بخش قیمت تمامشده روکش آسفالت براساس متر مربع در یک سانتیمتر ضخامت ۳۰ هزار تومان تعیین شد.