برنامه‌ریزی برای توزیع متعادل زائران اربعین در تمامی مرز‌های کشور ثبت‌نام حج عمره از روز‌های آینده آغاز خواهد شد | اعزام عمره ۱۴۰۴، از نیمه دوم ماه محرم آیت‌الله علم‌الهدی: غدیرخم اوج مقاومت پیامبر(ص) دربرابر عملیات روانی ضدولایت بود | غدیر، حرکتی عظیم درراستای حفظ اصالت رهبری دینی بود + فیلم رحیم‌پور ازغدی: حکومت دینی باید در خدمت مردم و عدالت باشد | غدیر معیاری ابدی برای تشخیص حق و باطل است تشرف ۷۰۰ مدیر پرستاری وزارت بهداشت به حرم مطهر امام‌رضا(ع) (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) مدیرکل اوقاف خراسان رضوی: مقام معظم رهبری پرچم‌دار گفتمان مقاومت در امتداد پیام غدیر هستند معاون فرهنگی حشدالشعبی عراق: پیام غدیر، اساس امامت و پایه مقاومت دربرابر ظلم است | اندیشه امامین انقلاب نقشه راه مقاومت است حرم امام‌رضا(ع) آماده میزبانی از زائران عید غدیر ۱۴۰۴ انتقال ۸ نفر از حجاج بستری در بیمارستان‌های مکه و مدینه به ایران (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) فوت ۱۸ زائر ایرانی حج ۱۴۰۴ در سرزمین وحی (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) زائران خراسانی بیت‌الله الحرام با ۳۷ پرواز به مشهد بازمی‌گردند  امت اسلامی به وحدت، همگرایی و صلابت دینی در برابر کفر جهانی نیاز دارد خاکِ آستان رضا (ع) گشتن | گذری بر تاریخ دفن اموات در حرم‌مطهر‌رضوی که قدمتی هزار‌ساله دارد سرلشکر سلامی: مقاومت مردم در دفاع مقدس ریشه پیدا کرد موج‌ها می‌سوختند از اشتیاق پا شدن استقبال مشهد از عید غدیر با برپایی ۲ هزار موکب و گستراندن بزرگ‌ترین سفره اطعام در خیابان امام رضا(ع) پرچم غدیر در بیش از ۷۰۰ نقطه جهان برافراشته می‌شود | بیش از ۳ هزار مترمربع فرش جدید، زینت‌بخش حرم مطهر علوی شد یک نشدن تاریخی و دردناک غدیر، راه روشن تاریخ | درباره اهمیت حفظ عید غدیرخم به عنوان یک حادثه تاریخی هادی امت علمدار تبیین | مروری بر اقدامات و دستاورد‌های امام‌هادی (ع) در دوران امامت ایشان
سرخط خبرها

انسان عاقل از نگاه حضرت رضا (ع)

  • کد خبر: ۱۵۰۴۱۵
  • ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۳
انسان عاقل از نگاه حضرت رضا (ع)
در «تحف العقول» روایتی از حضرت رضا (ع) نقل شده است که نشانه‌های یک انسان عاقل را بیان می‌کند.

در «تحف العقول» روایتی از حضرت رضا (ع) نقل شده است که نشانه‌های یک انسان عاقل را بیان می‌کند. این روایت به ۱۰ ویژگی اخلاقی اشاره دارد که اگر کسی آن‌ها را داشته باشد، خردمند است و عقل او ـ که بهترین هدیه خداوند است ـ در او کامل است.

نکته ظریف این روایت این است که هر ۱۰ صفت و ویژگی، متوجه رفتار بیرونی فرد است و به تعبیری نوع رویارویی او را با دیگران می‌سنجد. از دیدگاه رفتارشناسی همه این ۱۰ ویژگی، مکمل یکدیگرند و گویی هرکدام بدون دیگری ناقص است. چنان که در شمار این ۱۰ ویژگی به دانش اندوزی توصیه شده، ولی در کنار آن به برتر شمردن دیگری بر خود هم یادآوری شده است تا مبادا دانش بیشتر بستری برای عجب و خودپسندی باشد.

این روایت درواقع تفسیر و تبیین روایت مشهور دیگری از حضرت است که می‌فرمایند: عقل انسان دوست او و جهل و نادانی دشمن اوست. مولانا هم چنین اشاره‌ای دارد:گفت: پیغمبر که احمق هرکه هست/ او عدو ماست و غول رهزن است/ هرکه او عاقل بود از جان ماست/ روح او و ریح او، ریحان ماست... / عقل دیگر بخشش یزدان بود/ چشمه آن در میان جان بود/ از درون خویشتن جو چشمه را / تا رهى از منت هر ناسزا.

و، اما آن روایت شریف در «تحف العقول» این است: «عقل شخص مسلمان تمام نیست، مگر اینکه ۱۰ خصلت را داشته باشد: به او امید خیر باشد، از بدى او در امان باشند، خیر اندک دیگرى را بسیار شمارد، خیر بسیار خود را اندک شمارد، هرچه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود، در عمر خود از دانش طلبى خسته نشود، فقر در راه خدایش نزد او از توانگرى محبوب‌تر باشد، خوارى در راه خدایش نزد او از عزت با دشمنش محبوب‌تر باشد و گمنامى را از پرنامى خواهان‌تر باشد. سپس فرمود: دهمى این است که احدى را ننگرد جز اینکه بگوید او از من بهتر و پرهیزکارتر است.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->