سرخط خبرها

ویترین شیک ورزش شهروندی

  • کد خبر: ۱۵۰۷
  • ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸
ویترین شیک ورزش شهروندی
احسان حسن‌نژاد کارشناس تربیت‌بدنی شهرداری منطقه ۶

باگسترش علوم و مدرنیته یکی از دغدغه‌های انسان امروزی کم‌تحرکی و افزایش بیماری‌های ناشی از آن است که به‌عنوان مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده سلامت انسان‌ها به شمار می‌آیند. ورزش یکی از مهم‌ترین و دردسترس‌ترین ابزارهای حفظ سلامت جسم و روان و همچنین ارتقای سطح فرهنگ و هنجارهای اجتماعی است.قطعا رونق و شکوفایی ورزش و افتخارآفرینی ورزشکاران در سطوح ملی و بین‌المللی مستلزم رونق آن در واحدهای کوچک اجتماعی، یعنی خانواده و محلات و فراهم‌بودن زیرساخت‌های مورد نیاز آن است و دستیابی به این هدف صرفا یکی از فواید گسترش ورزش در محلات است.
شاید به‌جرئت بتوان ادعا کرد که دستاورد مهم‌تر رواج ورزش در محلات کاهش چشمگیر آمار ناهنجاری‌های اجتماعی، ارتقای فرهنگ محله و کمک به ایجاد هویت محلی به‌ویژه در اقشار جوان باشد زیرا بنا بر تجربیات علمی، ورزش از اصلی‌ترین بسترهای اشاعه فرهنگ و ارزش‌های اجتماعی است و گواه این ادعا سرمایه‌گذاری‌های عظیم مالی و فکری جوامع توسعه‌یافته در این حوزه است. بنابراین سرمایه‌گذاری برای گسترش ورزش در محلات باید از اولویت مدیران شهری باشد.خوشبختانه مدیریت شهری مشهد با درک این مهم در طول یک دهه گذشته برنامه‌ریزی‌های درخور شأن و جالب توجهی انجام داده که  اجرای این برنامه‌ها موجب ارتقای چشمگیر جایگاه ورزش شهروندی این شهر در سطح ایران شده است.
 ایجاد زیرساخت‌های ورزشی از جمله اقدامات شاخص شهرداری مشهد است که تأثیر بسزایی در گسترش ورزش شهروندی در محلات مشهد داشته است. از دیگر اقدامات جالب توجه شهرداری مشهد برگزاری دوره‌های آموزشی و رویدادهای ورزشی در محلات است. این اقدام نتایج جالب توجهی در پی داشته است که ظهور و معرفی استعدادهای گمنام ورزشی در محلات نه چندان بهره‌مند شهر از آن جمله است. برگزاری رویدادهای ورزشی همچون المپیاد ورزشی محلات رایگان باعث افزایش رغبت مردم و به‌ویژه جوانان برای ایجاد گروه‌های نسبتا پایدار دوستی و همکاری در قالب تیم‌های ورزشی مختلف شده است که در طول سال تداوم دارد. همچنین ارائه خدمات ورزشی در سطح محلات موجب کشف، جهت‌دهی استعدادهای افراد و پیشرفت رشته‌های ورزشی گوناگون بوده است. به طور مثال برگزاری کلاس‌های آموزشی در رشته‌های رزمی موجب کشف و معرفی ورزشکاران محلات حاشیه‌ای منطقه6 به مسابقات معتبر در سطح ملی شده است؛ یا برگزاری مسابقات ورزشی المپیاد محلات موجب ارتقای سطح ورزشکاران رشته‌های فوتبال و فوتسال در سطوح استانی و کشوری شده است که این امر ناشی از تعاملات سازنده فعالان این رشته‌های ورزشی با دیگر افراد و تیم‌های سطح شهر و استان است.حضور تیم‌های ورزشی با نام محلات مشهد علاوه‌بر ایجاد هویت محلی یکی از عوامل معرفی محلات کمتر شناخته‌شده در سطح شهر است که این امر با کسب موفقیت‌های ورزشی موجب افزایش غرور و تعلق خاطر ورزشکاران و شهروندان به محلات خود می‌شود. این رویکرد یعنی محله‌محوری در حوزه ورزش، یکی از هوشمندانه‌ترین، ماندگارترین و خوشایندترین اقدامات اجتماعی مدیریت شهری مشهد بوده است که به‌نوعی ویترین شیک خدماتی شهرداری مشهد است و بستر بسیار مناسبی برای اشاعه هنجارهای اجتماعی و معرفی خدمات ارائه شده در هر محله و همچنین بیان انتظارات مدیریت شهری از شهروندان است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->