عضو دفتر رهبر انقلاب: برخی مسئولان بدلیل کار‌های بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند تجاوز جدید رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات پدافند هوایی در جنوب سوریه طعنه وزیر امنیت داخلی اسرائیل به گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان نتانیاهو دست به دامن انگلیس و آلمان شد آغاز رای گیری برای بزرگ‌ترین انتخابات جهان در هند روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیک در نیویورک آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است آمریکا قطع‌نامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد تکذیب پرواز ریزپرنده در اصفهان | پدافند به شیء مشکوک شلیک کرد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) برگزاری جلسه اضطراری شورای عالی امنیت کشور تکذیب شد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت شهر اصفهان عادی است| ادامه پرواز هواپیما‌ها در فرودگاه شهید بهشتی بازگشت وضعیت عادی پروازها به تمامی فرودگاه‌های کشور شهر اصفهان در امنیت و آرامش است + فیلم شبکه خبر: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل است منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد همه چیز درباره شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) شبکه خبر شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان را تایید کرد + فیلم ماجرای شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) کربی : آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است حمله موشکی به کریات شمونا در فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پروژه «نئوم»؛ مهم‌ترین کانون همکاری غرب با عربستان در نقض حقوق بشر

  • کد خبر: ۱۵۰۸۱۷
  • ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳
پروژه «نئوم»؛ مهم‌ترین کانون همکاری غرب با عربستان در نقض حقوق بشر
عربستان همچنان برای اجرای پروژه نئوم حقوق بشری ساکنان مناطق محل اجرای پروژه را نقض می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، گزارش‌های جدید نشان می‌دهند که دستکم ۵۰ نفر از اعضای قبیله حویطات در عربستان به دلیل مخالفت با آوارگی اجباری ناشی از اجرای پروژه نئوم، دستگیر یا بازداشت شده اند.

به گزارش «میدل ایست آی»، سازمان حقوق بشری القسط در گزارشی با عنوان نیمه تاریک نئوم، فهرستی از بازداشت شدگان و ناپدیدشدگان در پی مخالفت با آوارگی اجباری را اعلام کرد.

پروژه بلندپروازانه نئوم با بودجه ۵۰۰ میلیارد دلاری که به ادعای طراحانش ۳۳ برابر نیویورک وسعت دارد، چالش حقوق بشری مضاعفی در عربستان را رقم زده است.

این پروژه در استان تبوک در شمال غربی عربستان ساخته می‌شود؛ جایی که قبیله عشایری حویطات قرن‌ها در آن جا ساکن بود.

براساس گزارش القسط، ۱۵ نفر از اعضای این قبیله به ۱۵ تا ۵۰ سال زندان و پنج نفر به اعدام محکوم شده اند و غرامت‌های پیشنهادی و ارائه شده به ساکنان کاهش یافته است.

این اقدام‌های تبعیض آمیز علیه اعضای قبیله حویطات نقض کنوانسیون‌های متعدد بین المللی و در تضاد با اعلامیه جهانی حقوق بشر و اعلامیه حقوق بشر اسلامی قاهره است؛ این دو اعلامیه توسط عربستان به تصویب رسیده اند.

این گزارش به تمدید محسوس مجازات‌های زندان برای مخالفان با آوارگی اجباری از اواسط سال ۲۰۲۲ اشاره می‌کند که همزمان با کمرنگ شدن انزوای دیپلماتیک عربستان و بن سلمان، ولیعهد سعودی در پی افشای پرونده جمال خاشقجی، روزنامه نگار واشنگتن پست در سال ۲۰۱۸، افزایش یافت.

القسط در گزارش خود تاکید کرده است که مجازات‌های سختی که برای اعضای قبیله حویطات اعمال می‌شود، بخشی از روند گسترده‌تری است که در تابستان ۲۰۲۲ آغاز شد؛ در عین حال، عربستان در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱ استفاده از مجازات اعدام را به طرز چشمگیری افزایش داد و دو برابر بیشتر از سال قبل حکم اعدام را اجرا کرد.

براساس گزارش القسط، این تحولات در کنار هم نشان دهنده وخامت شدید وضعیت حقوق بشر پس از عادی سازی روابط دیپلماتیک غرب با بن سلمان است

القسط تاکید دارد که شرکت‌های بین المللی عمدتا غربی ارائه دهنده مشاوره به نئوم مسئولیت حقوق بشر شرکتی جدی برعهده دارند و باید مشارکت خود را در نئوم ارزیابی مجدد کرده و تا زمان رفع نقایص حقوق بشر ارتباط خود را با این پروژه قطع کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->