علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ ۲۲ فروردین سال ۹۵ بود که با آغاز حرکت دستگاه حفار تونل مترو یا همان تیبیام از میدان فردوسی مشهد بهسمت شهرک ابوذر، عملیات ساخت سومین خط از خطوط چهارگانه قطارشهری مشهد آغاز شد. بیتردید یکی از خطوط حیاتی و شریانهای حملونقلی شهرمان که نقش تأثیرگذار در کنترل ترافیک شهر و افزایش سفر مردم با ناوگانهای مختلف حملونقل عمومی دارد، همین خط ۳ متروست؛ چون طولانیترین خط ریلی درونشهری مشهد علاوهبر اتصال مناطق مسکونی غرب به شرق شهر؛ مراکز و مناطق مهم و راهبردی شهر شامل راهآهن، فرودگاه و پایانه مسافربری را نیز به یکدیگر و به حرم مطهر رضوی متصل میکند، از همینرو راهاندازی شش کیلومتر ابتدایی این خط از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امامرضا (ع)، اولویت نخست مدیریتشهری در حوزه ساخت قطارشهری است، اما درکنار این مهم، عملیات حفاری خطوط ۳ و ۴ قطارشهری نیز ادامه دارد و بهگفته مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد، عملیات حفاری تونل بخش شرقی خط ۳ مترو با حفر چهارده کیلومتر از تونل این مسیر از میدان فردوسی با استفاده از دستگاه حفاری و رسیدن این دستگاه به شهرک ابوذر تا چند روز دیگر به پایان خواهد رسید.
کیانوش کیامرز در گفتگو با شهرآرا، با اشاره به عملیات حفاری خط ۳ مترو مشهد گفت: تا چند هفته آینده و قبل از پایان سال، عملیات حفاری تونل خط ۳ در بخش شرقی این خط با کمک دستگاه حفاری به پایان میرسد و به نوعی عملیات حفاری فاز نخست خط ۳ در محدوده میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا (ع) به اتمام خواهد رسید. پس از آن، دستگاه حفاری اورهال برای حفاری بخش غربی این خط ریلی، از شهرک ابوذر به میدان امامعلی (ع) منتقل خواهد شد تا سال آینده بتوانیم عملیات حفاری تونل خط ۳ در قاسمآباد و درنهایت امیریه را با دستگاه حفار آغاز کنیم.
وی با بیان اینکه عملیات ساخت شش کیلومتر هسته مرکزی خط ۳ مترو از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امامرضا (ع) نیز ادامه دارد، افزود: هرچند سرعت اجرای این پروژه زیاد نیست، کارگاهها فعال هستند و درحالحاضر پیشرفت فیزیکی این بخش از خط ۳ در بخش ایستگاهی، ۷۰ درصد و در بخش تجهیزات حدود ۴ درصد است.
کیامرز درباره حفاری تونل خط ۴ مترو مشهد که عملیات آن از منطقه مهرمادر آغاز شده است، نیز توضیح داد: دستگاه حفار در این تونل نیز پس گذر از منطقه مهرمادر و خواجهربیع، اکنون دو کیلومتر از مسیر را حفاری کرده است و این دستگاه درحالحاضر نزدیک میدان امامحسین (ع) است و امیدواریم تا آخر فروردین ۱۴۰۲ میدان امامحسین (ع) را هم پشت سر بگذارد.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با اشاره به مصوبات مالی سفر رئیسجمهور به خراسانرضوی با موضوع قطارشهری مشهد گفت: در این زمینه، دولت سه مصوبه مربوط به انتشار ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت با بازپرداخت صددرصدی شهرداری مشهد، انتشار ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت با بازپرداخت صددرصدی دولت و ۲ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات نفتی داشته است. بهگفته وی، تامین ۲ هزار میلیارد تومان از محل اعتباراتنفتی همچنان درحال پیگیری است و در همین راستا جلساتی هم با وزارت نفت و سازمان برنامهوبودجه در دست برگزاری است و امیدواریم در سال آینده بتوانیم به این محل درآمدی برای ساخت قطارشهری مشهد دست یابیم.
مدیرعامل شرکت قطارشهری با اشاره به مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر مشهد با موضوع اجازه انتشار ۲ هزار میلیارد اوراق مشارکت مربوط به ساخت مترو گفت: این لایحه نیز به وزارت کشور فرستاده شده و این وزارتخانه نیز تأیید کرده است. امیدواریم تا آخر سال با بانک مرکزی برای انتشار این اوراق که بازپرداخت صددرصدی آن برعهده شهرداری است، به توافق برسیم و این اوراق تا خرداد سال آینده منتشر شود.
وی ادامه داد: همچنین از سهم ۲ هزار میلیارد تومانی دولت در انتشار اوراق مشارکت برای سال جاری، انتشار ۴۵۰ میلیارد تومان به تأیید رسیده است و تلاش میکنیم مابقی این مبلغ نیز برای سال آینده محقق شود.
کیامرز با بیان اینکه امسال توانستیم ۲۰۰ میلیارد تومان را بهصورت غیرنقدی و تهاتر محقق کنیم، تصریح کرد: امیدواریم این شیوه تحقق منابع درآمدی بهصورت غیرنقد، در سال آینده به ۳۰۰ میلیارد تومان برسد. وی افزود: همچنین در شرایط فعلی کشور، امکان استفاده از منابع خارجی وجود دارد، اما همچنان بهدنبال تأمین منابع از این بخش هستیم و هیچ منبعی را کنار نگذاشتهایم.