تلف شدن ۶ گوسفند به دلیل برخورد با قطار سرخس-مشهد + فیلم کشف ۷ کیلوگرم هروئین و دستگیری متهم توسط پلیس راه‌آهن دستگیری ۶ نفر از عاملان شهادت محمد بایر در نهاوند (۲۵ تیر ۱۴۰۴) آیا سؤالات آزمون سمپاد لو رفته است؟ | پیگیری شکایات والدین توسط وزارت آموزش و پرورش معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: در دنیای مدرن امروز شهرداران معماران آینده‌نگر شهر هستند بخشش قاتل پای چوبه دار به احترام امام حسین(ع) معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: با حل مشکل روستا‌ها می‌توانستیم مانع حاشیه‌نشینی در مشهد شویم پایش آنلاین پارک سرخه حصار با ۴۴ دوربین نظارتی دبیر ستاد حقوق بشر: با رویکردی فعال حقوق قربانیان ایرانی را در مجامع بین‌المللی و داخلی پیگیری می‌کنیم خوردن میوه و سبزیجات چه تاثیری در بهتر خوابیدن دارد؟ نوبت دوم کنکور ۱۴۰۴ در موعد مقرر برگزار خواهد شد کووید ۱۹، شایع‌ترین ویروس بیماری‌های تنفسی در خرداد ۱۴۰۴ ارائه بیش از ۱۸ هزار خدمت سلامت به اتباع افغانستانی در مرز دوغارون تایباد استاندار ایلام خبر داد: تردد سالانه ۸ میلیون زائر از مرز مهران «احیای شورای‌عالی تأمین اجتماعی» راهی برای بهبود وضعیت کارگران و بازنشستگان مبلغ شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۴ تعیین شد پرداخت مابه‌التفاوت حقوق فروردین ۱۴۰۴ و ارتقای خدمات درمانی، دو مطالبه مهم بازنشستگان تأمین اجتماعی هشدار تعزیرات حکومتی خراسان رضوی: خرید، فروش و حمل آرد خارج از فرایند‌های تعریف‌شده، جرم و مشمول قانون قاچاق است نکات مهم برای رزرو بلیت هواپیما به نجف در ایام اربعین ۱۴۰۴ – فلای سپهران روایت میلاد حاتمی از حمله اسرائیل به زندان اوین + فایل صوتی «روز تأمین اجتماعی» و راهکار‌های مؤثر برای رفع مشکل ناترازی هزینه و درآمد قتل در شهرستان فیروزه خراسان رضوی؛ دستگیری قاتل فراری در پارک لاله تهران آغاز پروژه مرمت بخشی از گنبد سلطانیه (۲۵ تیر ۱۴۰۴) انهدام باند جابه‌جایی موادمخدر در مشهد (۲۵ تیر ۱۴۰۴) ۲۰ کانال متخلف کنکور به مقامات قضایی ارجاع شدند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (چهارشنبه، ۲۵ تیر ۱۴۰۴) | تداوم روند افزایش دما تا جمعه طرح جدید آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری | تولید اسباب‌بازی برای آموزش تاب‌آوری در شرایط بحران رئیس سازمان استعدادهای درخشان: والدین نگران تخلفات احتمالی آزمون تیزهوشان نباشند، پیگیری می‌کنیم باز هم حفر چاه‌های جدید در دشت مشهد برای عبور از بحران آبی
سرخط خبرها

بیش از دوست­ داشتن یکدیگر را درک ­کنیم

  • کد خبر: ۱۵۲۳۱۵
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
بیش از دوست­ داشتن یکدیگر را درک ­کنیم
همدلی به‌معنای تأیید درست‌بودن رفتار‌های یک فرد نیست، بلکه ما در برخورد همدلانه نشان می‌دهیم که احساسات فرد را درک می‌کنیم و متوجه مشکل او هستیم.

خیلی وقت‌ها دیگران از ما توقع ندارند که کاری برایشان انجام بدهیم، بلکه فقط می‌خواهند آن‌ها را درک و با آن‌ها همدلی کنیم، نه آن همدلی که به خیال خودمان با آن‌ها داریم! برای روشن‌ترشدن ذهنتان با مثالی، موضوع را توضیح می‌دهم. فردی که به‌خاطر مشکلات خانوادگی نمی‌تواند سروقت در محل کار خود حاضر شود؛ مشکلش را با کارفرمای خود مطرح می‌کند. برخوردی که این کارفرما دارد، مرز همدلی و غیرهمدلی را مشخص می‌کند.

«متوجهم که این مشکلات برنامه کاری تو را با مشکل روبه‌رو کرده است. خب، حالا فکر می‌کنی چگونه می‌توانی با داشتن این مشکل به‌موقع سر کار حاضر شوی، چون ضوابط کاری بر حضور به‌موقع سرکار اهمیت می‌دهد و من نگرانم که با ادامه این وضعیت مشکلات دیگری برایت پیش بیاید. چه‌کاری از دست من برمی‌آد؟» یا «همه مشکل دارند. اگر قرار بر این باشد که همه باید دیر بیان.»

نکته مهم در همدلی‌ها این است که همدلی به‌معنای تأیید درست‌بودن رفتار‌های یک فرد نیست، بلکه ما در برخورد همدلانه نشان می‌دهیم که احساسات فرد را درک می‌کنیم و متوجه مشکل او هستیم. اجازه بدهید با یک مثال دیگر موضوع را قدری باز کنیم: تصور کنید فردی از برخورد خانواده همسرش ناراحت است و ناراحتی‌اش را با همسرش مطرح می‌کند، نتیجه برخورد ناهمدلانه می‌شود: «تو آدم حساسی هستی و همیشه سر هر مسئله بی‌اهمیتی خودت را اذیت می‌کنی.» نتیجه برخورد همدلانه هم می‌شود: «به نظرم این رفتار حسابی ناراحتت کرده است.»

آثار همدلی در زندگی

همدلی سبب ارتباط بهتر افراد با یکدیگر می‌شود، زیرا مشکلات ارتباطی از جایی شروع می‌شوند که یکی از دوطرف یا هر دو در همدلی مشکل یا ضعف داشته باشند. بسیاری از خشونت‌های خانگی ناشی از ضعف و ناتوانی در همین همدلی است. حتی بسیاری از بدرفتاری‌های والدین با فرزندان هم ریشه در ناتوانی والدین در همدلی دارد. هرچه همدلی افزایش یابد، فضای زندگی، انسانی‌تر و سالم‌تر می‌شود.

همدلی یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین ابعاد کیفی ارتباط با دیگران است که در آن فرد باید بتواند شرایط دیگران را باوجود اینکه در آن موقعیت قرار ندارد، درک کند و به آن احترام بگذارد، احترام به دیگران و پذیرفتن تفاوت‌های شخصی و فردی از مواردی است که به حال خوب خودمان نیز کمک می‌کند.

فرد همدل باید بتواند به‌راحتی خود را جای فرد مقابل بگذارد و به موضوع از زاویه دید او نگاه کند و به‌راحتی برای تفاوت‌های فردی ارزش قائل شود. این فرد هنگام قراردادن خود در موقعیت دیگران و شناخت احساسات آن‌ها به هیچ مشکلی برنخواهد خورد و این موضوع سبب ایجاد آسایش و امنیت خاطر و افزایش اعتماد در دوطرف خواهد شد و میزان همدلی‌شان را بیشتر خواهد کرد.

نکته بعدی اینکه مهارت همدلی تنها بر پذیرفتن تفاوت‌ها تأکید ندارد و نقش شباهت‌های بین فردی را نیز مؤثر می‌داند، زیرا ارتباط با افرادی که از نظر سبک زندگی با یکدیگر شباهت بیشتری دارند، به همدلی بیشتری هم منجر خواهد شد. همدلی دو بُعد کلی دارد: بعد شناختی که توانایی شناخت احساسات و حالات دیگران است و بُعد عاطفی که توانایی ابرازکردن پاسخ عاطفی مناسب به احساسات درک شده دیگران است.

چگونگی تقویت مهارت همدلی

کنترل احساسات و هیجانات

شیوه ابراز و مهار احساسات از مهم‌ترین اصول ارتباط با دیگران است و در قالب هوش هیجانی بیان می‌شود که باید آن را در خودتان تقویت کنید. هوش هیجانی مجموعه‌ای از توانایی‌های درونی است و کمک می‌کند آدمی در شرایط و موقعیت‌های مختلف با حفظ انگیزه، در مقابل تضاد‌ها و ناملایمتی‌های احساسی، سازگاری از خود نشان و متناسب با هر موقعیت به آن پاسخ بدهد.

انتقال‌ندادن احساسات منفی به دیگران

اگر با شرایط ناخواسته‌ای برخورد می‌کنید، بهتر است که صبر داشته باشید و اندکی خویشتن‌دار باشید، انتقال‌ندادن احساسات منفی به دیگران و دادن زمان به خود برای درک شرایط پیش‌آمده از مهم‌ترین نکاتی است که در برقراری ارتباط همدلانه مؤثر است.

درک چارچوب ذهنی دیگران

اطلاع‌داشتن از گذشته فرد و تجربیاتی که در زندگی داشته است، سبب می‌شود چارچوب ذهنی آن فرد برایمان درک‌پذیرتر باشد.

گوش‌دادن به حرف‌های طرف مقابلمان

یکی از مهم‌ترین ابزار‌های تقویت همدلی، خوب گوش‌کردن است. صبرکردن، پیش‌داوری‌نکردن و قضاوت و دخالت‌ندادن احساسات شخصی از مشخصه‌های گوش‌دادن همدلانه است.

استفاده درست از زبان بدن

یکی دیگر از ابزار‌های افزایش همدلی استفاده درست و بجا از زبان بدن است. شیوه نشستن، حرکت دست‌ها، نوع نگاه‌کردن، حالات چهره و... از مواردی هستند که می‌تواند به ناخودآگاه فرد مقابل اطلاعات زیادی منتقل کند. ازاین‌رو توصیه می‌شود که درهنگام درک‌کردن دیگران از انجام حرکت‌های تدافعی مانند دست به سینه شدن و نگاه از بالا به پایین خودداری کنیم تا بتوانیم ارتباط بهتری برقرار کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->